Blad 4
Milieu
Geluid: in het kader van het bestemmingsplan Westelijke
Stadsrandzone is uit onderzoek/berekening gebleken dat de
aanleg van de busbaan een verhoging van de geluidsbelasting
aan de gevel veroorzaakt van 0,4 tot 0,5 dB(A). Er is
derhalve geen sprake van een reconstructie in de zin van de
Wet Geluidhinder. Aanleg van de busbaan is mogelijk en
maatregelen behoeven niet te worden genomen.
Grond: Op basis van historisch onderzoek en onderzoek
middels monsters is geen vervuilde uitkomende grond te
verwachten. Indien tijdens de werkzaamheden toch vervuiling
zou worden geconstateerd wordt dat naar rato van de
vervuiling verwerkt. In de kostenraming is hiervoor een
post van f 100.000,- opgenomen.
E i gendommen
De benodigde grond is niet geheel in eigendom van de
gemeente Leeuwarden. Er moet van een aantal particulieren
en van het businesspark gronden aangekocht worden.
De kosten hiervan kunnen gedekt worden uit de beschikbare
middelen. Zodra de commissie dit plan heeft goedgekeurd zal
met de verwerving worden begonnen.
Communicatie
Op donderdag 29 april jl. is een informatieavond/
hoorzitting geweest in het Piter Jelles College. Hierbij
waren ca. 35 personen aanwezig. Een verslag van deze
bijeenkomst is bijgevoegd.
Overigens is de busbaan stad-in tijdens het ontwerp steeds
onderwerp van overleg geweest en vóór de informatieavond
besproken met gemeente Menaldumadeel - ambtelijk en per
brief 31-03-99 (zie bijlage); de wijkorganisatie Westeinde;
de RK-begraafplaatsnog enige (particuliere)
belanghebbenden en de vliegbasis Leeuwarden p/a Ministerie
van Defensie (Meppel)
Onderhoudsparagraaf
De busbaan wordt aangelegd op het tracé van de huidige
parallelweg. Het project voorziet in de aanleg van een
nieuwe parallelweg.
Een busbaan behoort tot de zeer zwaarbelaste
wegconstructies. Een uitvoering in beton (zoals in deze
situatie wordt voorgesteld) is wenselijk. Uitgangspunt
daarbij dient dan wel te zijn dat ongelijkmatige zettingen
in het wegprofiel worden voorkomen. De uitvoering met een
groene "slijtlaag" werkt kostenverhogend, zowel in de
aanlegfase als in de beheerfase.
Blad 5
De beheerkosten voor de busbaan bedrage f 15.250,- per jaar
(f 2,02 per m2). De beheerkosten voor de parallelweg zijn
"uitwisselbaar" met de huidige kosten en zullen dus geen
extra beheerkosten met zich meebrengen.
Het meerdere aan extra kosten is in de sectorbegrotingen
van 1999 en 2000 niet geraamd, hetgeen gezien de oplevering
van de werken in 2000 ook niet nodig maakt. Met ingang van
de volgende jaren worden de budgetten verwerkt in de
primaire begroting.
Financiën
Voor de voorbereiding en uitvoering van de busbaan
Harlingerstraatweg is totaal een bedrag van f 8.000.000,-
benodigd. Hiervoor is inmiddels een krediet beschikbaar
gesteld van f 5.000.000,-.
Dit bedrag is als volgt gedekt:
1. f 4.500.000,- subsidie Extra Investeringsimpuls 1996-
2000 Openbaar Vervoervoorzieningen (De Boer-gelden)
2. f 250.000,- bijdragen provincie;
3. f 250.000,- uit de stelposten infrastructuur 1998 en
1999.
Van het totaalbedrag maakt f 1.000.000,- deel uit van het
raamkrediet voor het Programma Infrastructuur 1998; de
overige f 4.000.000,- is onderdeel van de raamkrediet-
verlening voor het Programma Infrastructuur 1999.
Op verzoek van de subsidiegever wordt de busbaan
Harlingerstraatweg in 1999 volledig aanbesteed. Dit wil
zeggen inclusief het gedeelte ten westen van het kruispunt
bij Westeinde. Een bijkomend voordeel hiervan is dat in de
regel de aanbesteding als één werk goedkoper uitvalt dan
een gesplitste aanbesteding.
In het Meerjarenprogramma Infrastructuur 1999-2002 is voor
de uitvoering van de 2e fase voor 2000 een bedrag van
f 5.000.000,- opgenomen. Dit bedrag is gebaseerd op een
totaal aan voorbereidings- en uitvoeringskosten van
f 10.000.000,-. De laatste kostenbecijfering komen uit op
een totaal van f 8.000.000,-, zodat bij algehele
aanbesteding in 1999 nog een aanvullend krediet nodig is
van maximaal f 3.000.000,-.
Dekking van dit krediet vindt voor 95% plaats uit subsidies
(90% De Boer-gelden en 5% provincie). De dekking van de
resterende gemeentelijke bijdrage van 5%, zijnde
f 150.000,-, is in het meerjarenprogramma infrastructuur
voorzien voor 2000.
Het naar voren halen met één jaar betekent dat al in 1999
dekking gevonden moet worden voor deze gemeentelijke
bijdrage. Binnen de beschikbare middelen voor de stelpost
infrastructuur is hiervoor ruimte aanwezig. In de