1. Inleiding De gemeente heeft de taak om de door haar vastgestelde regelgeving uit te voeren, daarop toezicht uit te oefenen en te handhaven. Deze taak geldt ook voor wettelijke regelingen van hogere overheden. Handhaving van de regelgeving kan plaats vinden met behulp van een drietal methoden, te weten: - bestuursrechtelijke - privaatrechtelijke - strafrechtelijke In deze notitie worden de bestuursrechtelijke uitgangspunten van het toezicht- en handhavingsbeleid van de gemeente Leeuwarden gepresenteerd. Daarnaast is een aantal organisatorische uitgangspunten opgenomen. De definitie van handhaving wordt door Michiels (1995)' omschreven als "elke handeling die er op gericht is de naleving van rechtsregels te bevorderen of een overtreding te beëindigen". Een brede definitie, waardoor het mogelijk wordt ook de omschrijving van de norm, toezicht, voorlichting e.d. binnen dit kader te laten vallen. De definitie binnen het kader van deze uitgangspuntennotitie is enger en bovendien wordt voor toezicht een afzonderlijke definitie gegeven. Onder handhaving wordt in deze notitie verstaan: "Toepassing van de dwangmiddelen bestuursdwang en dwangsom". Onder toezicht wordt verstaan: "Het uitoefenen van toezicht als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht of specifieke regelgeving, met gebruik making van daartoe verleende speciale rechten en/of bevoegdheden". Op 1 januari 1998 is de derde tranche van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in werking getreden. Hoofdstuk 5 van de Awb bevat regels over toezicht en handhaving. In de Handleiding Algemene wet bestuursrecht derde tranche gemeente Leeuwarden wordt hierop uitvoerig ingegaan. Waarom een notitie met uitgangspunten voor het handhaving- en toezichthoudende beleid? Hiervoor zijn meerdere redenen aan te dragen, onder meer: de Awb stelt verschillende eisen aan het handelen van gemeenten op het gebied van toezicht en handhaving (hoofdstuk 5 Awb); burgers hebben er recht op dat de instrumenten toezicht en handhaving, met mogelijk verstrekkende gevolgen, met de nodige zorg en waarborgen tegen willekeur wordt uitgevoerd; in verband met gerechtelijke procedures is het noodzakelijk om éénduidige uitgangspunten voor het beleid vast te stellen; zekerstellen van maatschappelijke waarden en normen; nog te ontwikkelen beleid kan op de vastgestelde uitgangspunten worden gebaseerd; het Bestuursprogramma 1998 - 2002 gemeente Leeuwarden; de rapportage van de Commissie bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke handhaving De gemeente Leeuwarden heeft op verschillende gebieden toezicht en handhaving- beleid in voorbereiding. Dit beleid mag niet in strijd zijn met de in deze notitie vastgestelde beleidsuitgangspunten, tenzij het betreffende bestuursorgaan uitdrukkelijk bepaalt dat afgeweken wordt. 1. F.C.M.A. Michiels:"bestuurlijke handhaving in ontwikkeling". Alphen a/d Rijn, 1995 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 96