Van beleid wordt afgeweken indien dit beleid voor één of meerdere belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met het beleid te dienen doelen. Ook bestaand beleid moet aan deze uitgangspunten worden getoetst en zonodig aangepast. In hoofdstuk 2 worden de beleidsuitgangspunten beschreven; in hoofdstuk 3 de uitvoeringsgerichte onderwerpen, terwijl in hoofdstuk 4 een opsomming wordt gegeven van alle acties en hoofdstuk 5 inzicht geeft in de personele aspecten en samenwerking. 2 2. Beleidsuitgangspunten. 2.1 Aandacht voor het toezicht op en de handhaafbaarheid van regelgeving Bij de opzet van nieuwe regelgeving zal met alleen aan de inhoud ervan aandacht moeten worden besteed, doch ook aan de wijze waarop toezicht wordt gehouden en op welke wijze een en ander handhaafbaar is. Voorstellen voor nieuwe regelgeving zullen vergezeld moeten gaan van een beschrijving van het toezicht en de mogelijkheden van handhaving. 2.2 Tegen alle overtredingen wordt in principe opgetreden Tegen alle overtredingen van wettelijke regelingen (waaronder gemeentelijke verordeningen) wordt in principe opgetreden. Dit is een beschrijving van een "ideaalsituatie". Er zullen altijd keuzes gemaakt worden enerzijds vanwege de praktische onmogelijkheid om tegen alle overtredingen op te treden en anderzijds vanwege het feit dat er altijd een belangenafweging zal plaatsvinden alvorens er wordt opgetreden. 2.3 Aandachtspunten bij "gedogen" Buiten de door het College en de Burgemeester vastgestelde categorieën mag "gedo gen" in beginsel met meer plaatsvinden. Hierbij moet worden bedacht dat het gemeentelijk beleid in gerechtelijke procedures kan worden getoetst, waarbij de mogelijkheid bestaat dat de rechter zich met kan vinden in dat beleid. De bestuurlijke prioriteitenstelling kan dus in gerechtelijke procedures worden doorbroken. Zo wordt bijvoorbeeld een gedoogbeleid waardoor een wettelijke regeling feitelijk buiten werking wordt gesteld, in het algemeen met toegestaan door de rechter. Ook is het mogelijk dat de rechter het beleid op zich wel accepteert, maar dat hij in individuele gevallen na een belangenafweging en een redelijkheidstoets oordeelt dat er een uitzondering op het beleid moet worden gemaakt. 2.4 Als het handhavingtraject wordt ingezet wordt het ook afgemaakt Het is voor de effectiviteit en geloofwaardigheid van het handhavingsbeleid van belang dat sanctiebeschikkingen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd en dat de kosten van bestuursdwang en de verbeurde dwangsommen ook daadwerkelijk worden geïnd. 2.5 Het handhaving- en toezichttraject wordt vastgelegd in draaiboeken en standaardbrieven. Voor een éénduidig optreden, doch ook om effectief en efficiënt te kunnen werken en te zorgen, dat het beoogde kwaliteitsniveau van handelen wordt gehaald, zullen draaiboeken worden opgesteld, met daarin standaardbrieven. 2.6 Diensten met een eigen handhaving- en toezichthoudende taak ontwikkelen besluitvormingsprocessen Het standaardiseren van brieven en procedures is nog met voldoende om een zorgvuldige en juridisch juiste besluitvorming te garanderen. De belangenafweging die bij handhaving in ieder afzonderlijk geval moet worden gemaakt kan immers met worden gestandaardiseerd. Toezicht valt met onder een individuele afweging; het is een eenzijdige actie van de overheid. 2.7 Per dienst wordt een sanctiebeleid ontwikkeld Voor een sanctiebeleid is het nodig, dat inzicht wordt verkregen welke overtredingen het meest voorkomen. Hierop kan beleid worden afgestemd; hetgeen natuurlijk niet betekent, dat overtredingen die in geringe mate voorkomen niet bestraft zullen worden. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 97