Van beleid wordt afgeweken indien dit beleid voor één of meerdere belanghebbenden
gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in
verhouding tot de met het beleid te dienen doelen. Ook bestaand beleid moet aan deze
uitgangspunten worden getoetst en zonodig aangepast.
In hoofdstuk 2 worden de beleidsuitgangspunten beschreven; in hoofdstuk 3 de
uitvoeringsgerichte onderwerpen, terwijl in hoofdstuk 4 een opsomming wordt
gegeven van alle acties en hoofdstuk 5 inzicht geeft in de personele aspecten en
samenwerking.
2
2. Beleidsuitgangspunten.
2.1 Aandacht voor het toezicht op en de handhaafbaarheid van regelgeving
Bij de opzet van nieuwe regelgeving zal met alleen aan de inhoud ervan aandacht
moeten worden besteed, doch ook aan de wijze waarop toezicht wordt gehouden en
op welke wijze een en ander handhaafbaar is. Voorstellen voor nieuwe regelgeving
zullen vergezeld moeten gaan van een beschrijving van het toezicht en de
mogelijkheden van handhaving.
2.2 Tegen alle overtredingen wordt in principe opgetreden
Tegen alle overtredingen van wettelijke regelingen (waaronder gemeentelijke
verordeningen) wordt in principe opgetreden.
Dit is een beschrijving van een "ideaalsituatie". Er zullen altijd keuzes gemaakt
worden enerzijds vanwege de praktische onmogelijkheid om tegen alle overtredingen
op te treden en anderzijds vanwege het feit dat er altijd een belangenafweging zal
plaatsvinden alvorens er wordt opgetreden.
2.3 Aandachtspunten bij "gedogen"
Buiten de door het College en de Burgemeester vastgestelde categorieën mag "gedo
gen" in beginsel met meer plaatsvinden.
Hierbij moet worden bedacht dat het gemeentelijk beleid in gerechtelijke procedures
kan worden getoetst, waarbij de mogelijkheid bestaat dat de rechter zich met kan
vinden in dat beleid. De bestuurlijke prioriteitenstelling kan dus in gerechtelijke
procedures worden doorbroken. Zo wordt bijvoorbeeld een gedoogbeleid waardoor
een wettelijke regeling feitelijk buiten werking wordt gesteld, in het algemeen met
toegestaan door de rechter.
Ook is het mogelijk dat de rechter het beleid op zich wel accepteert, maar dat hij in
individuele gevallen na een belangenafweging en een redelijkheidstoets oordeelt dat
er een uitzondering op het beleid moet worden gemaakt.
2.4 Als het handhavingtraject wordt ingezet wordt het ook afgemaakt
Het is voor de effectiviteit en geloofwaardigheid van het handhavingsbeleid van
belang dat sanctiebeschikkingen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd en dat de
kosten van bestuursdwang en de verbeurde dwangsommen ook daadwerkelijk worden
geïnd.
2.5 Het handhaving- en toezichttraject wordt vastgelegd in draaiboeken en
standaardbrieven.
Voor een éénduidig optreden, doch ook om effectief en efficiënt te kunnen werken en
te zorgen, dat het beoogde kwaliteitsniveau van handelen wordt gehaald, zullen
draaiboeken worden opgesteld, met daarin standaardbrieven.
2.6 Diensten met een eigen handhaving- en toezichthoudende taak ontwikkelen
besluitvormingsprocessen
Het standaardiseren van brieven en procedures is nog met voldoende om een
zorgvuldige en juridisch juiste besluitvorming te garanderen. De belangenafweging
die bij handhaving in ieder afzonderlijk geval moet worden gemaakt kan immers met
worden gestandaardiseerd. Toezicht valt met onder een individuele afweging; het is
een eenzijdige actie van de overheid.
2.7 Per dienst wordt een sanctiebeleid ontwikkeld
Voor een sanctiebeleid is het nodig, dat inzicht wordt verkregen welke overtredingen
het meest voorkomen. Hierop kan beleid worden afgestemd; hetgeen natuurlijk niet
betekent, dat overtredingen die in geringe mate voorkomen niet bestraft zullen
worden.
3