Blad 2
Mededelingenlijst raadsvergadering 20 november 2000
beleidsregels mogen binnen het concentratiegebied veel
panden zonder meer als seksinrichting worden gebruikt
Ook is in het prostitutiebeleid een aantal panden
aangewezenwaar door middel van vrij stelling een
seksinrichting is toegestaan
Aangezien de beleidsregels moeten worden vertaald in
een bestemmingsplanis op dit moment de "Partiële
herziening bestemmingsplan Sint
Jacobsstraat/Wirdumerdijk" in de maak. Daar het
prostitutiebeleid niet op alle onderdelen duidelijkheid
biedtworden in het bestemmingsplan sommige punten in
juridisch opzicht nader uitgewerkt en uitgelegd.
In het prostitutiebeleid zijn panden aangewezenwaar
prostitutie na vrij stelling mogelijk is. Hierbij is
niet aangegeven wat hierbij de toetsingscriteria zijn
en wanneer en onder welke voorwaarden deze vrij stelling
moet worden verleend. De achterliggende gedachte
hierbij is geweestdat er enige extra ruimte moet
worden geboden voor het geval dat alle overige panden
(waar prostitutie zonder meer is toegestaan) als
seks inrichtingen in gebruik zijn, terwijl nog niet
wordt voldaan aan de vraag.
Deze 'vrijstellingspanden' zijn minder gunstig
gesitueerd dan de panden waar prostitutie zonder meer
is toegestaanDe kans dat er overlast voor omwonenden
en winkeliers ontstaat door hier een seksinrichting toe
te staan is dan ook aanzienlijk groter.
Bij de vertaling van het beleid in het bestemmingsplan
is het in juridisch opzicht verstandig om de
vrij stellingsregeling om te zetten in een
wijzigingsbevoegdheid. Het gaat hierbij om een
zwaardere procedurewaarvoor ook een goedkeuring van
GS benodigd is. Hiermee willen wij bewerkstelligendat
deze panden niet lichtvaardig voor prostitutie in
aanmerking komen. In het ontwerp-bestemmingsplan is dan
ook opgenomen dat deze wijziging eventueel mogelijk is,
als de voorziene capaciteit in het concentratiegebied
onvoldoende is gebleken. Het zal echter wel moeten gaan
om de verplaatsing van een bestaande seksinrichting
naar het concentratiegebied (een belangrijk punt van
het prostitutiebeleid)Ook zal er geen sprake mogen
zijn van een onevenredige aantasting van het woon- en
leefklimaat ter plekke.
Het ingediende bouwplan voldoet niet aan deze criteria.
Er is nog meer dan voldoende ruimte elders binnen het
concentratiegebied. Ook gaat het om een nieuwe
seksinrichting danwel een uitbreiding van een bestaande
seksinrichting. Het betreft niet de verplaatsing van
een bestaande seksinrichting naar het
concentratiegebied
Aangezien de aanvraag in strijd is met de
uitgangspunten van het prostitutiebeleid en het
ontwerp-bestemmingsplanadviseren wij u geen
toepassing te geven aan het vierde lid van artikel 19a
van de Net op de Ruimtelijke Ordening (met andere
woorden geen toepassing te geven aan de
Blad 3
Mededelingenlijst raadsvergadering 20 november 2000
vrij stellingsprocedure) en de gevraagde vrij stelling te
weigeren
Een aanvraag om bouwvergunning die slechts kan worden
ingewilligd na vrij stelling als bedoeld in artikel 19
van de Wet op de Ruimtelij ke Ordening wordt geacht mede
een verzoek om zodanige vrij stelling in te houden. Op
grond van de gewij zigde Net op de Ruimtelij ke Ordening
dient de bouwaanvraag te worden aangemerkt als een
vrijstellingsverzoek op grond van artikel 19, lid 1 van
deze wet. De beslissingsbevoegdheid ligt (derhalve) in
dit geval bij uw raad. Zoals reeds opgemerktadviseren
wij u afwij zend op het vrij stellingsverzoek te
beslissen
Voor de raadsleden ter inzage gelegd:
Brief d.d. 21 juni 2000 van de provincie Fryslan met het
verzoek van Transport Service Terschelling b.v. om
maatregelen te treffen teneinde de milieu-overlast en
overlast op de weg (containers, geparkeerde auto's) te
beperken c.q. op te lossen, alsmede het antwoord van
burgemeester en wethouders hierop.
Brief d.d. 28 augustus 2000 van het Actiecomité tot behoud
van het zwembad Kalverdijkje betreffende handhaving
zwemmogelijkheid in het gebied Kalverdijkje, alsmede het
antwoord van burgemeester en wethouders hierop.