installatie is geplaatst, waardoor een betere afregeling van de verkeers
lichten mogelijk is. Verder wordt in het kader van de studie "Verkenning RW
31 bij Leeuwarden" van Rijks Waterstaat bekeken of de doorstroming op de
Overijsselseweg verbeterd kan worden door een betere benutting van de
bestaande infrastructuur.
In opdracht van de gemeente Leeuwarden is door een verkeerskundig bureau
een onderzoek verricht naar de korte termijn mogelijkheden voor de
verbetering van de doorstroming op het traject Drachtsterweg/-pleinDe
resultaten van dit onderzoek zullen in 2000/2001 worden meegenomen bij de
aanpassingen van het Drachtsterplein in verband met de uitvoering van
maatregelen ter verbetering van de doorstroming van het openbaar vervoer.
In het onderhavige meerjarenprogramma infrastructuur wordt voor 2000
rekening gehouden met de voorbereiding en uitvoering van een *turbo'-
minirotonde op het kruispunt Hendrik Algraweg/NewtonwegDeze mini zal de
verkeersveiligheid en de doorstroming ten goede komen.
De doorstroming op het Europaplein is na de uitgevoerde reconstructie zeker
niet verslechterd. De in het rapport van EVO/TLN aangedragen oplossingen
van dit knelpunt zullen nog nader bekeken worden. Dit geldt ook voor de
voorgestelde oplossingen voor knelpunten in de rondweg en op de invals
wegen
2.4. Woonomgeving
2.4.1. Algemeen
Bij het overzicht van activiteiten in 2000 in de woonomgeving, in de vorm
van inrichtings- en herinrichtingsplannen, is geen rekening gehouden met de
stedelijke vernieuwing. Ten tijde van de opstelling van het Programma
Infrastructuur 2000 bestond hierover nog onvoldoende duidelijkheid. Verder
is de eventuele doorloop van stadsvernieuwingsactiviteiten uit de
verdeelbesluiten stadsvernieuwing tot en met 1999 buiten beschouwing
gebleven
Dit betekent dat bij het onderdeel Woonomgeving voor 2000 alleen de
infrastructurele maatregelen in de uitbreidingsgebieden zijn opgenomen.
2.4.2. Uitbreidingsgebieden
Het uitbreidingsgebied Goutum-Noord nadert z'n voltooiing. De bouw van de
laatste woningbouwprojecten start in 2000. De infrastructurele maatregelen
die in 2000 worden uitgevoerd betreffen de aanleg van een brug over de
Wirdumervaart in het fietspad langs het Van Harinxmakanaalde aanleg van
bruggen in de deelgebieden 7 en 8 en groenvoorzieningen. Een aantal van de
reeds voltooide deelgebieden wordt in 2000 woonrijp gemaakt. Bovendien
wordt de hoofdontsluitingsroute van een deklaag voorzien.
In het gebied Zuiderburen wordt in 2000 een groot aantal werkzaamheden
uitgevoerd die samenhangen met de realisatie van deze nieuwe woonwijk. Zo
wordt fase 1 verder bouwrijp gemaakt, evenals een gedeelte van fase 2. In
fase 1 wordt gestart met het woonrijpmaken van die delen waar de woningen
zijn opgeleverd. De hoofdontsluitingsweg wordt in 2000 doorgetrokken voor
de ontsluiting van fase 2.
Verder worden diverse subsidiewerken uitgevoerd, zoals de aanleg van
waterpartijen in het oostelijk en westelijk deel van Zuiderburen, de aanleg
van het bos, fietspaden en recreatieve voorzieningen, en het verleggen van
een aardgastransportleiding. Daarnaast worden werkzaamheden uitgevoerd die
samenhangen met de staande-mast-route en de pontverbinding over het Van
Harinxmakanaal
Programma Infrastructuur 2000
8
In het Meerjarenprogramma 1999 t/m 2002 was er van uitgegaan dat in 2000
een bijdrage uit de algemene middelen van f 1,5 miljoen benodigd was ten
behoeve van investeringen in de hoofdinfrastructuur van Zuiderburen
'Hempens/Teerns'In de geactualiseerde exploitatieopzet voor het gebied
Zuiderburen wordt echter pas vanaf 2001 uitgegaan van een bijdrage uit de
stelpost infrastructuur. Daarom wordt in het nieuwe meerjarenprogramma
infrastructuur pas vanaf 2001 een bedrag vanuit de algemene middelen als
bijdrage voor Zuiderburen gereserveerd.
In het gebied Havankpark worden in het voorjaar van 2000, in overleg met de
eigenaren, de bomen in de particuliere bospercelen geplant.
Afhankelijk van het bouwtempo van het Havankpark wordt in het najaar van
2000 een gedeelte van de eerste fase woonrijp gemaakt.
Het laatste gedeelte van de tweede fase van Wytgaard-Noord wordt in 2000
bouwrijp gemaakt. Dit houdt in dat verharding en riolering wordt
aangebracht
De tweede helft van 2000 worden in de derde en laatste fase van Wirdum 90
de wegen herstraat en de trottoirs aangelegd.
Door de aanleg van een nieuw sportveld in Wirdum is het oude sportterrein
beschikbaar gekomen voor woningbouw. In de tweede helft van 2000 wordt dit
terrein opgehoogd en worden de bouwstraten en riolering aangelegd.
De planning voor het nieuwe woongebied Goutumer Nieuwland gaat uit van een
start van de woningbouw in de eerste helft van 2001. Dit betekent dat de
voorbereidingswerkzaamheden in dit gebied reeds in 2000 dienen te beginnen.
Hiervoor dient in dat jaar een ontsluiting vanaf de bestaande hoofd
infrastructuur te worden aangelegd. Vanuit de Reserve Bovenwijkse
Voorzieningen worden in 2000 middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van
de dekking van de kosten van de ontsluiting van het gebied Goutumer
Nieuwland
2.4.3. Programma 2000
Vanuit de algemene middelen zijn voor dit onderdeel van het Programma
Infrastructuur 2000 geen bijdragen nodig. De dekking van de werken in de
uitbreidingsgebieden verloopt via de verschillende grondexploitaties dan
wel uit de Reserve Bovenwijkse Voorzieningen.
2.5. Stadsgewest Leeuwarden/Stedelijk knooppunt
2.5.1. Staande-mast-route
Op 24 april 1996 ondertekenden de provincie Fryslan, de gemeente
Boarnsterhim en de gemeente Leeuwarden de overeenkomst "Vaarverbinding
Akkrum-Grou-Leeuwarden"De overeenkomst bevat afspraken over de door de
betrokken overheden te leveren inspanningen voor de totstandkoming van een
alternatieve staande-mast-route.
In de overeenkomst komt tot uiting dat de Provincie zich tegenover het Rijk
heeft verplicht een vaarroute te realiseren vanaf het Van Harinxmakanaal
via het door het Rijk te bouwen aquaduct, via de Wergeasterfeart naar het
Prinses Margriet kanaal
Ook wordt aangegeven welke bijdragen van de betrokken partijen worden
verlangd en welke bedragen de betrokken gemeenten terug ontvangen uit het
met de genoemde bijdragen gevulde fonds. Het Fonds Staande-mast-route wordt
beheerd door de Provincie en de volgende partijen dragen hierin bij
Programma Infrastructuur 2000
9