installatie is geplaatst, waardoor een betere afregeling van de verkeers lichten mogelijk is. Verder wordt in het kader van de studie "Verkenning RW 31 bij Leeuwarden" van Rijks Waterstaat bekeken of de doorstroming op de Overijsselseweg verbeterd kan worden door een betere benutting van de bestaande infrastructuur. In opdracht van de gemeente Leeuwarden is door een verkeerskundig bureau een onderzoek verricht naar de korte termijn mogelijkheden voor de verbetering van de doorstroming op het traject Drachtsterweg/-pleinDe resultaten van dit onderzoek zullen in 2000/2001 worden meegenomen bij de aanpassingen van het Drachtsterplein in verband met de uitvoering van maatregelen ter verbetering van de doorstroming van het openbaar vervoer. In het onderhavige meerjarenprogramma infrastructuur wordt voor 2000 rekening gehouden met de voorbereiding en uitvoering van een *turbo'- minirotonde op het kruispunt Hendrik Algraweg/NewtonwegDeze mini zal de verkeersveiligheid en de doorstroming ten goede komen. De doorstroming op het Europaplein is na de uitgevoerde reconstructie zeker niet verslechterd. De in het rapport van EVO/TLN aangedragen oplossingen van dit knelpunt zullen nog nader bekeken worden. Dit geldt ook voor de voorgestelde oplossingen voor knelpunten in de rondweg en op de invals wegen 2.4. Woonomgeving 2.4.1. Algemeen Bij het overzicht van activiteiten in 2000 in de woonomgeving, in de vorm van inrichtings- en herinrichtingsplannen, is geen rekening gehouden met de stedelijke vernieuwing. Ten tijde van de opstelling van het Programma Infrastructuur 2000 bestond hierover nog onvoldoende duidelijkheid. Verder is de eventuele doorloop van stadsvernieuwingsactiviteiten uit de verdeelbesluiten stadsvernieuwing tot en met 1999 buiten beschouwing gebleven Dit betekent dat bij het onderdeel Woonomgeving voor 2000 alleen de infrastructurele maatregelen in de uitbreidingsgebieden zijn opgenomen. 2.4.2. Uitbreidingsgebieden Het uitbreidingsgebied Goutum-Noord nadert z'n voltooiing. De bouw van de laatste woningbouwprojecten start in 2000. De infrastructurele maatregelen die in 2000 worden uitgevoerd betreffen de aanleg van een brug over de Wirdumervaart in het fietspad langs het Van Harinxmakanaalde aanleg van bruggen in de deelgebieden 7 en 8 en groenvoorzieningen. Een aantal van de reeds voltooide deelgebieden wordt in 2000 woonrijp gemaakt. Bovendien wordt de hoofdontsluitingsroute van een deklaag voorzien. In het gebied Zuiderburen wordt in 2000 een groot aantal werkzaamheden uitgevoerd die samenhangen met de realisatie van deze nieuwe woonwijk. Zo wordt fase 1 verder bouwrijp gemaakt, evenals een gedeelte van fase 2. In fase 1 wordt gestart met het woonrijpmaken van die delen waar de woningen zijn opgeleverd. De hoofdontsluitingsweg wordt in 2000 doorgetrokken voor de ontsluiting van fase 2. Verder worden diverse subsidiewerken uitgevoerd, zoals de aanleg van waterpartijen in het oostelijk en westelijk deel van Zuiderburen, de aanleg van het bos, fietspaden en recreatieve voorzieningen, en het verleggen van een aardgastransportleiding. Daarnaast worden werkzaamheden uitgevoerd die samenhangen met de staande-mast-route en de pontverbinding over het Van Harinxmakanaal Programma Infrastructuur 2000 8 In het Meerjarenprogramma 1999 t/m 2002 was er van uitgegaan dat in 2000 een bijdrage uit de algemene middelen van f 1,5 miljoen benodigd was ten behoeve van investeringen in de hoofdinfrastructuur van Zuiderburen 'Hempens/Teerns'In de geactualiseerde exploitatieopzet voor het gebied Zuiderburen wordt echter pas vanaf 2001 uitgegaan van een bijdrage uit de stelpost infrastructuur. Daarom wordt in het nieuwe meerjarenprogramma infrastructuur pas vanaf 2001 een bedrag vanuit de algemene middelen als bijdrage voor Zuiderburen gereserveerd. In het gebied Havankpark worden in het voorjaar van 2000, in overleg met de eigenaren, de bomen in de particuliere bospercelen geplant. Afhankelijk van het bouwtempo van het Havankpark wordt in het najaar van 2000 een gedeelte van de eerste fase woonrijp gemaakt. Het laatste gedeelte van de tweede fase van Wytgaard-Noord wordt in 2000 bouwrijp gemaakt. Dit houdt in dat verharding en riolering wordt aangebracht De tweede helft van 2000 worden in de derde en laatste fase van Wirdum 90 de wegen herstraat en de trottoirs aangelegd. Door de aanleg van een nieuw sportveld in Wirdum is het oude sportterrein beschikbaar gekomen voor woningbouw. In de tweede helft van 2000 wordt dit terrein opgehoogd en worden de bouwstraten en riolering aangelegd. De planning voor het nieuwe woongebied Goutumer Nieuwland gaat uit van een start van de woningbouw in de eerste helft van 2001. Dit betekent dat de voorbereidingswerkzaamheden in dit gebied reeds in 2000 dienen te beginnen. Hiervoor dient in dat jaar een ontsluiting vanaf de bestaande hoofd infrastructuur te worden aangelegd. Vanuit de Reserve Bovenwijkse Voorzieningen worden in 2000 middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van de dekking van de kosten van de ontsluiting van het gebied Goutumer Nieuwland 2.4.3. Programma 2000 Vanuit de algemene middelen zijn voor dit onderdeel van het Programma Infrastructuur 2000 geen bijdragen nodig. De dekking van de werken in de uitbreidingsgebieden verloopt via de verschillende grondexploitaties dan wel uit de Reserve Bovenwijkse Voorzieningen. 2.5. Stadsgewest Leeuwarden/Stedelijk knooppunt 2.5.1. Staande-mast-route Op 24 april 1996 ondertekenden de provincie Fryslan, de gemeente Boarnsterhim en de gemeente Leeuwarden de overeenkomst "Vaarverbinding Akkrum-Grou-Leeuwarden"De overeenkomst bevat afspraken over de door de betrokken overheden te leveren inspanningen voor de totstandkoming van een alternatieve staande-mast-route. In de overeenkomst komt tot uiting dat de Provincie zich tegenover het Rijk heeft verplicht een vaarroute te realiseren vanaf het Van Harinxmakanaal via het door het Rijk te bouwen aquaduct, via de Wergeasterfeart naar het Prinses Margriet kanaal Ook wordt aangegeven welke bijdragen van de betrokken partijen worden verlangd en welke bedragen de betrokken gemeenten terug ontvangen uit het met de genoemde bijdragen gevulde fonds. Het Fonds Staande-mast-route wordt beheerd door de Provincie en de volgende partijen dragen hierin bij Programma Infrastructuur 2000 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 101