Rijk, Provincie, Europese Fonds 5B, Stichting Recreatietoervaart Nederland,
Wetterskip Marne-Middelsee, gemeente Boarnsterhim en gemeente Leeuwarden.
De bijdrage van de gemeente Leeuwarden (zijnde f 2,0 miljoen) wordt gedekt
uit de Reserve Investeringen Economische Infrastructuur. Hiervan is in 1999
al f 1,0 miljoen gereserveerd. Het resterende bedrag van f 1,0 miljoen is
voor 2000 in deze reserve opgenomen.
Voor de gemeentelijke bijdrage is door de raad in 1998 een krediet
beschikbaar gesteld.
2.5.2. Programma 2000
De bijdrage in 2000 van de gemeente Leeuwarden aan de staande-mast-route
komt ten laste van de Reserve Investeringen Economische Infrastructuur.
2.6. Plan van Aanpak. Binnenstad Nieuwe Stad
2.6.1. Algemeen
In het "Plan van Aanpak/Uitvoeringsfasering Binnenstad Nieuwe Stad 2000"
wordt een uitvoeringsplanning opgenomen voor de periode 2000 t/m 2002; voor
de jaren vanaf 2003 zal een globaal programma worden opgenomen.
Bij de fasering van de uitvoering is gelet op de inhoudelijke prioriteit
van een project, de logische volgorde van uitvoering, de benodigde
voorbereidingstijd en praktische overwegingen zoals de binnenstad niet in
één keer overhoop halen. Begin 2000 wordt dit geactualiseerde plan van
aanpak aan de raad ter vaststelling aangeboden.
2.6.2. Infrastructurele projecten
In 2000 wordt de herinrichting van de Nieuwestad afgerond. Het gaat hierbij
om het westelijk gedeelte van dit winkelgebied. Verder is de herinrichting
voorzien van de Peperstraat en de St. JacobsstraatDe oorspronkelijk voor
2000 voorziene herinrichting van het Naauw, Brol, Groentemarkt, Kelders/
Over de Kelders en Voorstreek wordt doorgeschoven naar 2002 in verband met
de noodzakelijke restauratie van de walmuren en kelders in dit gebied.
De voorbereiding van de volgende fase van de herinrichting start eveneens
in 2000. Het betreft hier ontwerpwerkzaamheden, inspraak en besluitvorming.
Vanuit de stelpost infrastructuur wordt voor 2000 een bijdrage van totaal
f 1 miljoen beschikbaar gesteld in de voorbereidings- en uitvoeringskosten
van werken uit het plan van aanpak.
De omgeving van de parkeergarage Bastion op het Hoeksterend wordt in 2000
opnieuw ingericht. De aanpassing van het Hoeksterpad maakt hier onderdeel
van uit. Dit gedeelte van de binnenstadsoosttangent is een aantal jaren
geleden buiten de toen uitgevoerde reconstructie gebleven. Vanuit de
stelpost infrastructuur wordt de helft van de uitvoeringskosten gedekt.
De omgeving van de nieuwbouw van Achmea op de hoek Lange Marktstraat/
Sophialaan wordt aangepast. Onderdeel hiervan is de reconstructie van het
kruispunt. Het huidige kruispunt met verkeersregelinstallatie wordt
vervangen door een minirotonde. De ontwerpfase en aanbesteding van dit werk
is gepland voor 2000; de uitvoering vindt plaats in 2001. Hierdoor kon de
reconstructie aangemeld worden voor een subsidiebijdrage van 10% in het
kader van de Gebundelde Doeluitkering (GDU)De overige dekking van de
kosten geschiedt vanuit een bijdrage van de AVCB en uit de vrijvallende
middelen voor de vervangingsinvestering van de v.r.i. die op dit kruispunt
komt te vervallen.
Programma Infrastructuur 2000
10
De kredietaanvraag voor werkzaamheden in het kader van het project
"Binnenstad Nieuwe Stad" vindt separaat plaats. Dit geldt derhalve ook voor
middelen die vanuit de stelpost infrastructuur beschikbaar komen.
2.6.3. Programma 2000
De werkzaamheden die samenhangen met de uitvoering van de herinrichtings
plannen voor de binnenstad worden uit diverse geldstromen gedekt.
Vanuit de stelpost infrastructuur wordt voor 2000 een bijdrage van f 1
miljoen beschikbaar gesteld in de voorbereidings- en uitvoeringskosten.
Daarnaast komt de helft van de kosten van de aanpassing van het Hoeksterend
voor rekening van de stelpost infrastructuur.
Voor de werken in het kader van het project Binnenstad Nieuwe Stad is of
wordt separaat krediet aangevraagd.
2.7. Langzaam verkeersvoorzieningen
2.7.1. Fietsroutes
Voor het gebied FEC-City is in 1999 een structuurvisie opgesteld waarin de
gewenste ontwikkeling voor de komende jaren wordt geschetst. Onderdeel van
de upgrading van dit gebied is de herprofilering van de Tesselschadestraat
Omdat de Tesselschadestraat tevens een belangrijke fietsroute is, wordt in
de voorbeeldprofielen in de structuurvisie uitgegaan van vrij liggende
fietspaden
Omdat de voorziene reconstructie van de Tesselschadestraat een verbetering
voor het fietsverkeer betekent, is dit werk aangemeld voor een subsidie-
bijdrage uit de Gebundelde Doeluitkering. Uitgegaan wordt van een
subsidiebedrag van 40% van de totale kosten.
In het Meerjaren Ontwikkelingsprogramma (MOP) is het Masterplan FEC-City
opgenomen als een van de projecten die in aanmerking komen voor een
bijdrage uit het Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds (SIOF)In
het Meerjarenprogramma SIOF is voor de periode 2000-2001 een bedrag van
totaal f 5 miljoen opgenomen voor het project FEC-City als bijdrage in de
dekking van het gemeentelijk aandeel in de kosten. Voorgesteld wordt van
deze gereserveerde middelen een bedrag van f 0,5 miljoen beschikbaar te
stellen voor de reconstructie van de Tesselschadestraat. De resterende
kosten worden gedekt uit de stelpost infrastructuur.
Om in aanmerking te komen voor GDU-subsidie dient het project in 2000
aanbesteed te worden. Dit houdt in dat de ontwerpwerkzaamheden, inspraak
en besluitvorming in 2000 moeten plaatsvinden. De daadwerkelijke uitvoering
van de reconstructie is gepland voor 2001.
Van het weggedeelte tussen de minirotondes bij het Hoeksterend en de
Groningerstraatweg/Bleeklaan wordt het profiel aangepast zodat de situatie
voor de fietser verbetert. Uitvoering van deze reconstructie hangt samen
met de bouw van de parkeergarage Bastion.
Omdat de verkeersveiligheid voor fietsers door de aanleg van vrij liggende
fietspaden aanzienlijk wordt verbeterd, is een beroep gedaan op GDU-
subsidie. Gerekend wordt met een subsidiebijdrage van 40%. De resterende
kosten worden ten laste gebracht van de stelpost infrastructuur.
De kruising Willem LodewijkstraatAchter de Hoven, Maria Louisastraat en
Willem Frisostraat is door de vele wegen die hier bij elkaar komen
onoverzichtelijk. Ondanks (of misschien juist vanwege) het gevoel van
onveiligheid op deze kruising gebeuren hier relatief weinig ongelukken.
Omdat langs Achter de Hoven een fietsroute loopt naar de scholen
concentraties rond de Potmarge, wordt aanpassing van de kruising met de
Programma Infrastructuur 2000
II