Willem Lodewijkstraat wenselijk geacht. De oversteekmogelijkheden voor fietsers zullen daarbij verbeterd worden. De uitvoering van deze maatregel is voorzien voor 2001. Om in aanmerking te komen voor GDU-subsidie moet dit werk in 2000 worden voorbereid en aanbesteed. Om die reden is de investering voor deze reconstructie in het programma infrastructuur voor 2000 opgenomen. Door het lage aantal daadwerkelijke letselongevallen komt dit werk maar voor een subsidiebijdrage van maximaal 10% in aanmerking. De resterende dekking voor deze investering wordt gevonden in de stelpost infrastructuur. Langs de Planetenlaan op het bedrijventerrein De Hemrik loopt het fietspad aan de zuidzijde maar door tot de aftakking naar de Marktkauf. Fietsers dienen hier over te steken naar het tweezijdig fietspad aan de noordzijde van de Planetenlaan, of moeten hun weg via het parkeerterrein van de bouwmarkt vervolgen. Het wordt daarom wenselijk geacht het fietspad aan de zuidzijde van de Planetenlaan verder door te trekken tot aan de kruising met de Poolsterweg. Omdat het hier gaat om een utilitair fietspad (d.w.z. voornamelijk voor woon-werkverkeeris dit werk aangemeld voor een bijdrage uit de provinciale GDU-middelenDe eigen gemeentelijke bijdrage in de kosten komt ten laste van de grondexploitatie van het bedrijventerrein De Hemrik. 2.1.2. Programma 2000 In 2000 wordt vanuit de stelpost infrastructuur een deel van de eigen bijdrage van de gemeente in de kosten van de reconstructie van de Tesselschadestraat gedekt. Dit werk wordt voorbereid in 2000 en uitgevoerd in 2001. Verder worden uit de stelpost de gemeentelijke bijdragen gedekt aan de aanleg van vrij liggende fietspaden langs het Hoeksterend/Hoeksterpoortsbrug en voor de reconstructie van het kruispunt Willem Lodewijkstraat/Achter de Hoven. Ook voor dit laatste werk geldt dat de uitvoering in 2001 plaatsvindt. Uit subsidietechnische overwegingen moet in 2000 met de voorbereiding worden begonnen. 2.8. Rioleringen 2.8.1. Gemeentelijk rioleringsplan 1997-2001 (GRP) Op 15 december 1997 is door de Raad het GRP vastgesteld. In dit plan worden naast de activiteiten, die nodig zijn voor een systematisch beheer, ook de activiteiten aangegeven, die nodig zijn om de vuiluitworp van overstorten en ongezuiverde lozingen conform de richtlijnen van de waterkwaliteits beheerder te reduceren. De eerstgenoemde activiteiten hebben betrekking op het in stand houden van een goed functionerende riolering, o.a. door het vervangen van verouderde riolen en gemalen. De als tweede genoemde activiteiten betreffen verbeteringen aan de bestaande rioleringen en op kleine schaal uitbreidingen 2.8.2. Vervanging rioleringen en gemalen In onderstaand programma wordt in grote mate aangesloten bij andere infrastructurele werken, zoals herinrichtingen. Hierdoor is een integrale aanpak mogelijk, kan de overlast worden beperkt en kunnen kosten worden bespaard c.q. kan meer werk worden gemaakt voor hetzelfde geld. Tussen haakjes is aangegeven met welke werken de rioleringswerken een relatie hebben Programma Infrastructuur 2000 12 Componistenwijk fase 2 (verkeersluwe maatregelen) Cornells Trooststraat e.o. (herinrichting rondom nieuwbouw) Noord- en Zuidvliet tussen Bleeklaan en Oostersingel (herinrichting) Heliconweg tussen Europaplein en Hermesbrug (onderhoud verhardingen) Harlingerstraatweg tussen Bilderdijkstraat en Slauerhoffweg (reconstructie kruispunt Westeinde) Posthoornsteeg (herinrichting rondom nieuwbouw) Huizum-West fase 1 Rioolgemaal Hemrik: vervangen elektromechanische installatie Rioolgemaal Egelantierstraat: vervangen elektromechanische installatie Aanleg en vervangen van riolen in het kader van bouwactiviteiten, saneringen e.d. Uit met behulp van een rijdende videocamera uitgevoerde inspecties is gebleken dat de riolen in Huizum-West op vele plaatsen matig tot ernstig aangetast zijn. De restlevensduur is beperkt tot enkele jaren. Daarnaast liggen de riolen over het algemeen vrij vlak en op sommige plaatsen zelfs met tegenschot. Hierdoor houdt het stelsel veel vuil vast, hetgeen uit oogpunt van beperking van vuiluitworp naar het oppervlaktewater zeer ongewenst is. Vervanging op korte termijn is zeer wenselijk. Binnen bovenstaand programma is voor het vervangen van de riolering in Huizum-West een bedrag beschikbaar dat de sluitpost vormt binnen het voor 2000 beschikbare budget. Dit bedrag is ontoereikend om de in slechte staat verkerende riolen in het gebied ter lengte van ca. 12 km te vervangen. In 2001 zal daarom een tweede fase moeten volgen. De elektromechanische installaties van de rioolgemalen op De Hemrik en aan de Egelantierstraat zijn verouderd en versleten. Bij vervanging kan tegelijkertijd de capaciteit afgestemd worden op de verbeteringen conform het GRP. De besturing wordt aangepast aan de huidige eisen m.b.t. storing melding en besturing en bewaking op afstand. Regelmatig komt het voor dat er in het kader van bouwactiviteiten mogelijkheden zijn om relatief schoon verhard oppervlak af te koppelen. Hiermee is milieuwinst (minder vuiluitworp op het oppervlaktewater) te behalen. Binnen het bouwwerk en in de naaste omgeving is dit vaak middels de bouwvergunning af te dwingen. Noodzakelijke aanleg van riolen van geringe lengte in de openbare ruimte is echter vanwege het ontbreken van financiële middelen niet mogelijk. Ook bij saneringswerk (b.v. benzine pompstations) komt het regelmatig voor dat het (financieel) aantrekkelijk is om de vervanging van riolen ter plaatse mee te laten liften in dat werk. Door hiervoor een bedrag van f 50.000,te reserveren kan adequaat op dergelijke situaties ingesprongen worden. In het jaarprogramma 1999 is de eerste fase van het herleggen van een aantal pvc-riolen in Camminghaburen opgenomen. De tweede fase werd voor 2000 aangekondigd. Inmiddels is voor het totale stelsel in Camminghaburen geïnventariseerd welke riolen herlegd moeten worden. Deze inventarisatie heeft dermate veel tijd gevergd, dat omzetting naar een plan met een daarbij behorende raming van kosten nog niet plaats heeft gevonden. Er kan derhalve nog niet worden aangegeven of de voor de eerste fase beschikbare middelen wel of niet toereikend zijn. Indien nodig kan een tweede fase meegenomen worden in het jaarplan 2001. Programma Infrastructuur 2000 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 103