2.8.3. Verbeteringen In het GRP is voor 2000 alleen de aanleg van een deel van het centrale persleidingensysteem tussen het gemaal Snekerkade en de Oostergoweg als verbeteringswerk gepland. 2.8.4. Financiering De kosten voor vervanging en verbetering, evenals de kosten voor beheer en onderhoud, dienen gefinancieerd te worden uit de opbrengst van de riool rechten conform de uitgangspunten uit het GRP 1997-2001. Seperaat is in 1999 een voorstel gedaan over de wijze van heffing van de rioolrechten voor 2000 en verder. 2.9. Infrastructurele voorzieningen openbaar vervoer 2.9.1. Stelpost openbaar vervoer Voor voorzieningen op het gebied van het openbaar vervoer is een stelpost beschikbaar om snel en flexibel te kunnen reageren op knelpunten in samenhang met het openbaar vervoer. Deze stelpost wordt gedekt uit de Egalisatiereserve Openbaar Vervoer (zie paragraaf 2.9.3.). 2.9.2. Openbaar vervoersassen In 1996 heeft de gemeente Leeuwarden een groot aantal projecten ingediend ten behoeve van de Extra investeringsimpuls 1996-2000 (de zogenaamde 'De Boer-gelden)Voor deze periode heeft Leeuwarden een maximale bijdrage van ruim f 2,5 miljoen (prijspeil 1996) toegekend gekregen voor het realiseren van snelheidsbevorderende maatregelen voor het openbaar vervoer. Doel van de voorgestelde maatregelen is het oplossen van geïnventariseerde doorstromingsknelpunten in de weginfrastructuur. Bij de door Leeuwarden voorgestelde projecten is gekozen voor investeringen in snelheids- c.q. doorstromingsbevorderende maatregelen op de invalswegen en op de openbaar vervoersassen in de stad. Deze wegen zijn het meest congestiegevoelig en maken een wezenlijk onderdeel uit van het openbaar vervoernetwerk van Leeuwarden Voor de projecten die aan de eisen van de regeling voldoen is een subsidie- bijdrage tot 90% mogelijk. De eigen bijdrage bedraagt dus minimaal 10% van de projectkosten. Een aantal projecten is gezamenlijk met de provincie ingediend omdat met name het streekvervoer profijt ondervindt van de voorgestelde maatregelen. Hierdoor kan de gemeentelijke bijdrage aan een project lager komen te liggen Op het wegvak Hemriksein-Drachtsterplein is te veel verkeersaanbod met als gevolg filevorming. Door de komst van de nieuwe woonwijk Zuiderburen en door de autonome groei van het autoverkeer zal dit verkeersaanbod de komende jaren snel groeien. Middels de aanleg van een busbaan tussen Hemriksein en het kruispunt Himpenserdyk/Drachtsterweg, in combinatie met maatregelen bij het Drachtsterplein, en door de aanleg van een transferium bij Hemriksein kunnen op relatief korte termijn maatregelen ten behoeve van het openbaar vervoer worden genomen. Bij de aanpassingen op de Drachtsterweg in verband met de aanleg van de busbaan dient rekening gehouden te worden met een voorsorteerstrook voor het nieuwe woongebied Zuiderburen. De (meer)kosten hiervan komen ten laste van de grond exploitatie Zuiderburen. Bij de maatregelen op het Drachtsterplein moet gedacht worden aan aanpassingen aan de zuidpoot (stad-in) en de westpoot (stad-uit) om de doorstroming voor het openbaar vervoer te verbeteren. Aanpassingen op het Programma Infrastructuur 2000 14 Drachtsterplein en aan de toevoerwegen zullen ook moeten leiden tot verbetering van de doorstroming van het autoverkeer. De uitvoering van deze samenhangende maatregelen start op z'n vroegt eind 2000. In ieder geval dient in verband met de subsidievoorwaarden het werk in 2000 aanbesteed te worden. Omdat in het Programma Infrastructuur 1999 ten behoeve van de voorbereiding al 10% van de kosten van de aan te leggen busbaan gedekt zijn, wordt het gehele voor 2000 benodigde bedrag gedekt uit de De Boer-subsidie De 5% eigen gemeentelijke bijdrage voor de aanpassingen op het Drachtster plein komt ten laste van de stelpost infrastructuur. Naast de 90% De Boer- subsidie, draagt de provincie nog 5% bij in de dekking van de totale kosten 2.9.3. Egalisatiereserve Openbaar Vervoer In de gemeentebegroting is jaarlijks een bedrag opgenomen ten behoeve van de Egalisatiereserve Openbaar Vervoer. Deze reserve wordt gevoed door elk jaar een gering percentage van de rijksbijdrage in het tekort van de stads autobusdienst voor deze reserve te bestemmen. Deze jaarlijkse reservering dient in eerste instantie aangewend te worden om eventuele onvoorziene en daarmee ongedekte tekorten in de exploitatie van de stadsautobusdienst voor dat jaar aan te zuiveren. Is de aanvullende bijdrage niet nodig, dan blijven deze middelen in de reserve. Deze wijze van besteden is vastgelegd in een overeenkomst tussen gemeente en ARRIVA. In de egalisatiereserve resteert uit voorgaande jaren een positief saldo. Voorgesteld wordt in 2000 de stelpost voor kleine aanpassingen uit de Egalisatiereserve te dekken. 2.9.4. Programma 2000 Vanuit de stelpost infrastructuur wordt de gemeentelijke bijdrage gedekt in de voorbereidings- en uitvoeringskosten van de aanpassingen van het Drachtsterplein ter verbetering van de doorstroming van met name het openbaar vervoer. Het gaat hierbij om 5% van de totale kosten. 2.10. Verkeersveiligheid 2.10.1. Stelpost verkeersveiligheid Evenals voorgaande jaren worden voor 2000 middelen beschikbaar gesteld om kleine (infrastructurele) maatregelen ten behoeve van de verkeersveiligheid te kunnen nemen. Deze stelpost verkeersveiligheid wordt gedekt uit middelen uit de stelpost infrastructuur. 2.10.2. Duurzaam Veilig In 1997 is door de ondertekening van het Startprogramma Duurzaam Veilig landelijk een nieuwe, krachtige impuls gegeven aan de verkeersveiligheid. Dit vooral omdat van rijkswege voor deze periode een bedrag van 200 miljoen gulden beschikbaar wordt gesteld. Van de gemeenten wordt verwacht dat ook zij financieel zullen bijdragen aan maatregelen om de verkeersveiligheid verder te verhogen. De middelen zijn onder meer bedoeld voor de omvorming van gemeentelijke wegen tot 30 km- of 60 km-weg. Daarnaast worden voor de wegbeheerders middelen beschikbaar gesteld om maatregelen als 'bromfiets op de rijbaan' en 'voorrang fietser van rechts' in te kunnen voeren. In 1998 is geïnventariseerd welke maatregelen nodig zijn om de verkeers veiligheid in de woongebieden verder te verhogen. Het gaat daarbij om maatregelen bij de aansluitingen van de woongebieden op de stedelijke hoofdinfrastructuur. Veelal betreft dit aanvullende maatregelen op de reeds Programma Infrastructuur 2000 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 104