uitgevoerde verkeersluwe maatregelen. Deze maatregelen waren gebaseerd op
de gemeentelijke Nota Verkeersluwe Gebieden. In 1999 is een bescheiden
begin gemaakt met de uitvoering van maatregelen die samenhangen met het
project Duurzaam Veilig. Hieraan wordt in 2000 een vervolg gegeven door de
uitvoering van 30 km-maatregelen bij de toegangswegen van een aantal
woongebieden. De 60 km-maatrgelen op wegen buiten de bebouwde kom hebben
een lagere prioriteit en worden nog niet in 2000 uitgevoerd.
De uitvoering van de 30 km-maatregelen in 2000 wordt zo veel mogelijk
afgestemd op het riolerings- en het herstratingsprogrammaBegin 2000 zal
aan de Commissie Stadsontwikkeling een gedetailleerd uitvoeringsprogramma
in het kader van het project Duurzaam Veilig worden voorgelegd.
In 1999 is bekend geworden dat de gemeente Leeuwarden in totaal f 625.000,-
ontvangt als subsidie in het kader van het project Duurzaam Veilig voor de
herinrichting van 30 km- en 60 km-projectenHiervan is in het Programma
Infrastructuur 1999 al f 200.000,-- opgevoerd als dekking van de
uitvoeringskosten van de eerste fase van dit project.
Voor 2000 wordt f 225.000,-- subsidie ingezet ter dekking van de
uitvoeringskosten. In het vorige meerjarenprogramma infrastructuur werd er
van uitgegaan dat voor 2000 vanuit de middelen nieuw beleid geld
beschikbaar gesteld zou worden voor de uitvoering van het project Duurzaam
Veilig. De aanvraag in het kader van de Perspectiefnota 2000 - 2003 - 2010
is niet gehonoreerd. Dit betekent dat de gemeentelijke bijdrage in dit
project vooreerst ten laste komt van de stelpost infrastructuur. Hierdoor
wordt de uitvoering van het project vertraagd.
2.10.3. Programma 2000
De stelpost verkeersveiligheid en de gemeentelijke bijdrage voor 2000 in
het project Duurzaam Veilig kunnen gedekt worden uit de stelpost
infrastructuur
2.11. Parkeervoorzieningen
2.11.1. Parkeergarages
In het Parkeerbeleidsplan is aangegeven dat, als gevolg van het autoluw
maken van de binnenstad en vanwege het reeds bestaande tekort aan parkeer
plaatsen, de (gebouwde) parkeercapaciteit van de binnenstad op korte
termijn met 400 plaatsen dient toe te nemen. Locaties die daarvoor zijn
aangewezen, zijn het Oldehoofsterkerkhof en het Hoeksterend.
De voorbereidende werkzaamheden voor de uitbreiding van de parkeer
capaciteit zijn reeds in 1995 gestart. In 1999 is begonnen met de bouw van
de parkeergarage Bastion. Deze parkeergarage wordt in 2000 opgeleverd.
De planning is dat de bouw van de parkeerkelder onder het Oldehoofster
kerkhof na de oplevering van die op het Hoeksterend zal starten. De start
van de bouw van de parkeerkelder staat gepland voor eind 2000.
2.11.2. Parkeerverwijssysteem
Voor een goed functioneren van de gebouwde parkeervoorzieningen in en rond
de binnenstad is een parkeerverwijssysteem een vereiste. Een dergelijk
systeem zal het zoekgedrag van de automobilist tot een minimum moeten
beperken. Dat betekent dat naast een verwijzing naar de verschillende
parkeerlocaties ook een volsignalering onderdeel van het systeem uit moet
maken. Het is de bedoeling dat dit dynamisch parkeerverwijssysteem
operationeel zal worden in 2000, nadat de parkeergarage Bastion is geopend.
Programma Infrastructuur 2000
16
Aan dit systeem wordt in een later stadium de parkeerkelder onder het
Oldehoosterkerkhof gekoppeld.
2.11.3. Programma 2000
De werkzaamheden die in 2000 uitgevoerd worden ter voorbereiding en
uitvoering van de met parkeren samenhangende voorzieningen komen ten laste
van de parkeeropbrengsten i.e. de Reserve Parkeren.
2.12. Overige infrastructuur
2.12.1. Stelpost kleine aanpassingen
Jaarlijks wordt in het programma infrastructuur een stelpost opgenomen voor
kleine verbeteringen/aanpassingen in de bestaande infrastructuur die geen
onderdeel van het programma uitmaken en die niet ten laste gebracht kunnen
worden van de stelposten openbaar vervoer en verkeersveiligheid.
2.12.2. Knelpunten korte termijn
In het in 1999 verschenen onderzoek "Leeuwarden, stad onder druk" van het
EVO/TLN is aangegeven welke verkeersknelpunten in en rondom Leeuwarden door
het bedrijfsleven ervaren worden. In paragraaf 2.3.4. is al aangegeven om
welke knelpuntenclusters het hierbij gaat. Voor een aantal van de knel
punten wordt in dit meerjarenprogramma infrastructuur al een oplossing
aangedragen. Voor andere knelpunten dient nog een oplossing gezocht te
worden. Hierover wordt separaat aan commissie en raad gerapporteerd. In het
programma infrastructuur is voor 2000 een reservering opgenomen als
bijdrage in de dekking van de kosten van deze nog nader uit te werken
maatregelen
2.12.3. Hoofdinfrastructuur
De aansluiting van de Newtonweg op de Hendrik Algraweg heeft de vorm van
een T-kruising. Het gaat hierbij om een kruising van twee belangrijke wegen
met veel verkeer. Dit leidt tot veel verkeersonveilige situaties terwijl
ook de doorstroming niet optimaal is. Bovendien is een vierde aansluiting
op deze kruising nodig voor de ontsluiting van een volgende fase van het
bedrijventerrein Newtonweg en voor de proefboerderij Bosma Zathe.
In overleg met Rijks Waterstaat is besloten tot de aanleg van een 'turbo'-
minirotonde; d.w.z. een minirotonde met een by-pass en een strokenindeling.
Gelijktijdig met de aanleg van deze minirotonde wordt de nieuwe zuidelijke
tak aangelegd. Onderdeel van deze vierde tak is een brug over de
BoksumerzoolMet Rijks Waterstaat is overeengekomen de aanlegkosten te
delen. Verder is dit project aangemeld voor een bijdrage uit de provinciale
GDU-middelenDe eigen gemeentelijke bijdrage in kosten van de
reconstructie van de bestaande kruising komen ten laste van de stelpost
infrastructuur. Voor de dekking van de bijdrage in de aanlegkosten van de
vierde poot en van de brug over de Boksumerzool zal een beroep worden
gedaan op het Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds; vooreerst
wordt er echter van uitgegaan dat deze bijdrage ten laste komt van de
grondexploitatie Newtonweg I t/m V.
Het project wordt in 2000 voorbereid en aanbesteed en zo mogelijk wordt in
dat jaar met de uitvoering gestart.
2.12.4. Bedrijfsterreinen
In 2000 wordt in het exploitatiegebied Bodeterrein/Marnixveld waar nodig
aanvullende infrastructuur aangelegd. Daarnaast worden herstratings-
werkzaamheden uitgevoerd en vindt groenaanleg plaats. Verder is bij de voor
Programma Infrastructuur 2000
17