uitgevoerde verkeersluwe maatregelen. Deze maatregelen waren gebaseerd op de gemeentelijke Nota Verkeersluwe Gebieden. In 1999 is een bescheiden begin gemaakt met de uitvoering van maatregelen die samenhangen met het project Duurzaam Veilig. Hieraan wordt in 2000 een vervolg gegeven door de uitvoering van 30 km-maatregelen bij de toegangswegen van een aantal woongebieden. De 60 km-maatrgelen op wegen buiten de bebouwde kom hebben een lagere prioriteit en worden nog niet in 2000 uitgevoerd. De uitvoering van de 30 km-maatregelen in 2000 wordt zo veel mogelijk afgestemd op het riolerings- en het herstratingsprogrammaBegin 2000 zal aan de Commissie Stadsontwikkeling een gedetailleerd uitvoeringsprogramma in het kader van het project Duurzaam Veilig worden voorgelegd. In 1999 is bekend geworden dat de gemeente Leeuwarden in totaal f 625.000,- ontvangt als subsidie in het kader van het project Duurzaam Veilig voor de herinrichting van 30 km- en 60 km-projectenHiervan is in het Programma Infrastructuur 1999 al f 200.000,-- opgevoerd als dekking van de uitvoeringskosten van de eerste fase van dit project. Voor 2000 wordt f 225.000,-- subsidie ingezet ter dekking van de uitvoeringskosten. In het vorige meerjarenprogramma infrastructuur werd er van uitgegaan dat voor 2000 vanuit de middelen nieuw beleid geld beschikbaar gesteld zou worden voor de uitvoering van het project Duurzaam Veilig. De aanvraag in het kader van de Perspectiefnota 2000 - 2003 - 2010 is niet gehonoreerd. Dit betekent dat de gemeentelijke bijdrage in dit project vooreerst ten laste komt van de stelpost infrastructuur. Hierdoor wordt de uitvoering van het project vertraagd. 2.10.3. Programma 2000 De stelpost verkeersveiligheid en de gemeentelijke bijdrage voor 2000 in het project Duurzaam Veilig kunnen gedekt worden uit de stelpost infrastructuur 2.11. Parkeervoorzieningen 2.11.1. Parkeergarages In het Parkeerbeleidsplan is aangegeven dat, als gevolg van het autoluw maken van de binnenstad en vanwege het reeds bestaande tekort aan parkeer plaatsen, de (gebouwde) parkeercapaciteit van de binnenstad op korte termijn met 400 plaatsen dient toe te nemen. Locaties die daarvoor zijn aangewezen, zijn het Oldehoofsterkerkhof en het Hoeksterend. De voorbereidende werkzaamheden voor de uitbreiding van de parkeer capaciteit zijn reeds in 1995 gestart. In 1999 is begonnen met de bouw van de parkeergarage Bastion. Deze parkeergarage wordt in 2000 opgeleverd. De planning is dat de bouw van de parkeerkelder onder het Oldehoofster kerkhof na de oplevering van die op het Hoeksterend zal starten. De start van de bouw van de parkeerkelder staat gepland voor eind 2000. 2.11.2. Parkeerverwijssysteem Voor een goed functioneren van de gebouwde parkeervoorzieningen in en rond de binnenstad is een parkeerverwijssysteem een vereiste. Een dergelijk systeem zal het zoekgedrag van de automobilist tot een minimum moeten beperken. Dat betekent dat naast een verwijzing naar de verschillende parkeerlocaties ook een volsignalering onderdeel van het systeem uit moet maken. Het is de bedoeling dat dit dynamisch parkeerverwijssysteem operationeel zal worden in 2000, nadat de parkeergarage Bastion is geopend. Programma Infrastructuur 2000 16 Aan dit systeem wordt in een later stadium de parkeerkelder onder het Oldehoosterkerkhof gekoppeld. 2.11.3. Programma 2000 De werkzaamheden die in 2000 uitgevoerd worden ter voorbereiding en uitvoering van de met parkeren samenhangende voorzieningen komen ten laste van de parkeeropbrengsten i.e. de Reserve Parkeren. 2.12. Overige infrastructuur 2.12.1. Stelpost kleine aanpassingen Jaarlijks wordt in het programma infrastructuur een stelpost opgenomen voor kleine verbeteringen/aanpassingen in de bestaande infrastructuur die geen onderdeel van het programma uitmaken en die niet ten laste gebracht kunnen worden van de stelposten openbaar vervoer en verkeersveiligheid. 2.12.2. Knelpunten korte termijn In het in 1999 verschenen onderzoek "Leeuwarden, stad onder druk" van het EVO/TLN is aangegeven welke verkeersknelpunten in en rondom Leeuwarden door het bedrijfsleven ervaren worden. In paragraaf 2.3.4. is al aangegeven om welke knelpuntenclusters het hierbij gaat. Voor een aantal van de knel punten wordt in dit meerjarenprogramma infrastructuur al een oplossing aangedragen. Voor andere knelpunten dient nog een oplossing gezocht te worden. Hierover wordt separaat aan commissie en raad gerapporteerd. In het programma infrastructuur is voor 2000 een reservering opgenomen als bijdrage in de dekking van de kosten van deze nog nader uit te werken maatregelen 2.12.3. Hoofdinfrastructuur De aansluiting van de Newtonweg op de Hendrik Algraweg heeft de vorm van een T-kruising. Het gaat hierbij om een kruising van twee belangrijke wegen met veel verkeer. Dit leidt tot veel verkeersonveilige situaties terwijl ook de doorstroming niet optimaal is. Bovendien is een vierde aansluiting op deze kruising nodig voor de ontsluiting van een volgende fase van het bedrijventerrein Newtonweg en voor de proefboerderij Bosma Zathe. In overleg met Rijks Waterstaat is besloten tot de aanleg van een 'turbo'- minirotonde; d.w.z. een minirotonde met een by-pass en een strokenindeling. Gelijktijdig met de aanleg van deze minirotonde wordt de nieuwe zuidelijke tak aangelegd. Onderdeel van deze vierde tak is een brug over de BoksumerzoolMet Rijks Waterstaat is overeengekomen de aanlegkosten te delen. Verder is dit project aangemeld voor een bijdrage uit de provinciale GDU-middelenDe eigen gemeentelijke bijdrage in kosten van de reconstructie van de bestaande kruising komen ten laste van de stelpost infrastructuur. Voor de dekking van de bijdrage in de aanlegkosten van de vierde poot en van de brug over de Boksumerzool zal een beroep worden gedaan op het Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds; vooreerst wordt er echter van uitgegaan dat deze bijdrage ten laste komt van de grondexploitatie Newtonweg I t/m V. Het project wordt in 2000 voorbereid en aanbesteed en zo mogelijk wordt in dat jaar met de uitvoering gestart. 2.12.4. Bedrijfsterreinen In 2000 wordt in het exploitatiegebied Bodeterrein/Marnixveld waar nodig aanvullende infrastructuur aangelegd. Daarnaast worden herstratings- werkzaamheden uitgevoerd en vindt groenaanleg plaats. Verder is bij de voor Programma Infrastructuur 2000 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 105