2000 gereserveerde middelen rekening gehouden met sloop-, opruimings- en egalisatiewerkzaamheden in dit gebied. Voor het gebied De Hemrik is voor 2000 een budget gereserveerd voor het afwerken van bestaande wegen. Hieronder wordt verstaan het aanleggen van ontbrekende delen trottoirs, het aanbrengen van deklagen en herstratings- werkzaamhedenVerder wordt op De Hemrik in verband met gronduitgiften aanvullende infrastructuur aangelegd in de vorm van verhardingen, rioleringen en openbare verlichting. In de middelen voor De Hemrik wordt tevens rekening gehouden met afvoerkosten van overtollige grond. Op het bedrijventerrein Newtonweg I worden in 2000 bestaande wegen afgewerkt en vindt groenaanleg plaats. Het bedrijventerrein Newtonweg II wordt in 2000 verder bouwrijp gemaakt. In het kader hiervan worden bouwwegen, openbare verlichting en waterpartijen aangelegd Van het nieuwe bedrijventerrein Business Park Leeuwarden worden in 2000 de fasen I en IIA bouwrijp gemaakt; dat wil zeggen ophogen, aanleg hoofd- ontsluitingswegen e.d. Verder wordt de secundaire infrastructuur van dit bedrijventerrein, de openbare verlichting en de waterpartijen en het groen aangelegd. Fase III van dit bedrijventerrein wordt in 2000 bouwrijp gemaakt 2.12.5. Programma 2000 De stelpost die bij dit onderdeel van het programma is opgevoerd, dient voor de dekking van kleine infrastructurele aanpassingen die jaarlijks plaatsvinden, maar die vooraf niet bekend zijn. Dekking van deze middelen geschiedt vanuit de stelpost infrastructuur. Binnen de stelpost infrastructuur wordt voor 2000 een bijdrage gereserveerd voor het oplossen van knelpunten in de hoofdinfrastructuur. Een deel van de gemeentelijke bijdrage in de kosten van reconstructie (en uitbreiding) van het kruispunt Hendrik Algraweg/Newtonweg komt ten laste van de stelpost infrastructuur. Programma Infrastructuur 2000 18 HOOFDSTUK 3 MEERJARENPROGRAMMA INFRASTRUCTUUR NA 2000 3.1. Inleiding In Bijlage III is een fasering opgenomen van mogelijke projecten die de komende jaren uitgevoerd kunnen worden, samen met de reeds vaststaande posten en projecten. Deze invulling heeft voor de jaren na 2000 slechts een indicatief karakter. De ervaring uit voorgaande jaren leert dat zowel de beschikbaarheid van financiële middelen als de uit te voeren maatregelen niet met zekerheid vooraf zijn in te schatten. 3.2. Investeringsvolume algemene middelen Voor het jaar 2001 is vanuit het Beleidsplan 1999-2002 ten behoeve van de stelpost infrastructuur dekking aanwezig voor een investeringsruimte van ruim f 3,5 miljoen. Voor 2002 is in het kader van de Perspectiefnota 1999- 2002 een bedrag van meer dan f 3,6 miljoen als ruimte voor investeringen beschikbaar. In de Perspectiefnota 2000 - 2003 - 2010 wordt voor 2003 ruimte geboden voor investeringen ten laste van de stelpost infrastructuur van bijna f 3,9 miljoen. Vanaf 2001 wordt rekening gehouden met het komen te vervallen van een aantal subsidiemogelijkheden, die nu onder de noemer Gebundelde Doel uitkering (GDU) via de provincie verdeeld worden. In plaats daarvan wordt de rijksuitkering uit het Gemeentefonds verhoogd. Door deze decentralisatie van de rijkssubsidiebijdrage dient de dekking van veel infrastructurele werken volledig via de gemeentelijke algemene middelen te verlopen. Uitzondering hierop zijn de subsidieregeling voor Duurzaam Veilig en subsidies voor infrastructurele projecten duurder dan 25 miljoen. Deze subsidies worden buiten de decentralisatieoperatie gelaten. In het meerjarenprogramma infrastructuur wordt als uitgangspunt gehanteerd dat vanaf 2001 de ophoging van de uitkering uit het Gemeentefonds volledig beschikbaar komt voor infrastructurele maatregelen. Op basis van de huidige gegevens wordt gerekend op f 1,375 miljoen die vanuit de algemene middelen extra beschikbaar komt voor infrastructurele voorzieningen. Een andere gemeentelijke dekkingsbron voor infrastructurele werken is het Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds (SIOF)In dit fonds worden onder meer middelen gereserveerd voor de gemeentelijke bijdrage in de kosten van de Haak om Leeuwarden en voor het project Binnenstad Nieuwe Stad In het volgende hoofdstuk en in de daarbij behorende financiële bijlagen wordt nader ingegaan op het investeringsvolume vanuit de algemene middelen. 3.3. Prioriteitstelling Bij de voorlopige prioriteitsbepaling ten behoeve van de meerjaren- programmering is in vorige programma's infrastructuur een aantal uitgangs punten gehanteerd. Dezelfde systematiek wordt in grote lijnen gehanteerd voor een eerste prioriteitsbepaling van het programma infrastructuur voor de jaren 2001 tot en met 2003. Belangrijk voor de bepaling van de prioriteit zijn de hoofdprioriteiten van beleid uit het Bestuursprogramma 1998-2002 en de uitwerking in de diverse pijlers en actiepunten. Programma Infrastructuur 2000 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 106