2000 gereserveerde middelen rekening gehouden met sloop-, opruimings- en
egalisatiewerkzaamheden in dit gebied.
Voor het gebied De Hemrik is voor 2000 een budget gereserveerd voor het
afwerken van bestaande wegen. Hieronder wordt verstaan het aanleggen van
ontbrekende delen trottoirs, het aanbrengen van deklagen en herstratings-
werkzaamhedenVerder wordt op De Hemrik in verband met gronduitgiften
aanvullende infrastructuur aangelegd in de vorm van verhardingen,
rioleringen en openbare verlichting. In de middelen voor De Hemrik wordt
tevens rekening gehouden met afvoerkosten van overtollige grond.
Op het bedrijventerrein Newtonweg I worden in 2000 bestaande wegen
afgewerkt en vindt groenaanleg plaats.
Het bedrijventerrein Newtonweg II wordt in 2000 verder bouwrijp gemaakt. In
het kader hiervan worden bouwwegen, openbare verlichting en waterpartijen
aangelegd
Van het nieuwe bedrijventerrein Business Park Leeuwarden worden in 2000 de
fasen I en IIA bouwrijp gemaakt; dat wil zeggen ophogen, aanleg hoofd-
ontsluitingswegen e.d. Verder wordt de secundaire infrastructuur van dit
bedrijventerrein, de openbare verlichting en de waterpartijen en het groen
aangelegd. Fase III van dit bedrijventerrein wordt in 2000 bouwrijp
gemaakt
2.12.5. Programma 2000
De stelpost die bij dit onderdeel van het programma is opgevoerd, dient
voor de dekking van kleine infrastructurele aanpassingen die jaarlijks
plaatsvinden, maar die vooraf niet bekend zijn. Dekking van deze middelen
geschiedt vanuit de stelpost infrastructuur.
Binnen de stelpost infrastructuur wordt voor 2000 een bijdrage gereserveerd
voor het oplossen van knelpunten in de hoofdinfrastructuur.
Een deel van de gemeentelijke bijdrage in de kosten van reconstructie (en
uitbreiding) van het kruispunt Hendrik Algraweg/Newtonweg komt ten laste
van de stelpost infrastructuur.
Programma Infrastructuur 2000
18
HOOFDSTUK 3 MEERJARENPROGRAMMA INFRASTRUCTUUR NA 2000
3.1. Inleiding
In Bijlage III is een fasering opgenomen van mogelijke projecten die de
komende jaren uitgevoerd kunnen worden, samen met de reeds vaststaande
posten en projecten. Deze invulling heeft voor de jaren na 2000 slechts een
indicatief karakter. De ervaring uit voorgaande jaren leert dat zowel de
beschikbaarheid van financiële middelen als de uit te voeren maatregelen
niet met zekerheid vooraf zijn in te schatten.
3.2. Investeringsvolume algemene middelen
Voor het jaar 2001 is vanuit het Beleidsplan 1999-2002 ten behoeve van de
stelpost infrastructuur dekking aanwezig voor een investeringsruimte van
ruim f 3,5 miljoen. Voor 2002 is in het kader van de Perspectiefnota 1999-
2002 een bedrag van meer dan f 3,6 miljoen als ruimte voor investeringen
beschikbaar. In de Perspectiefnota 2000 - 2003 - 2010 wordt voor 2003
ruimte geboden voor investeringen ten laste van de stelpost infrastructuur
van bijna f 3,9 miljoen.
Vanaf 2001 wordt rekening gehouden met het komen te vervallen van een
aantal subsidiemogelijkheden, die nu onder de noemer Gebundelde Doel
uitkering (GDU) via de provincie verdeeld worden. In plaats daarvan wordt
de rijksuitkering uit het Gemeentefonds verhoogd.
Door deze decentralisatie van de rijkssubsidiebijdrage dient de dekking
van veel infrastructurele werken volledig via de gemeentelijke algemene
middelen te verlopen.
Uitzondering hierop zijn de subsidieregeling voor Duurzaam Veilig en
subsidies voor infrastructurele projecten duurder dan 25 miljoen. Deze
subsidies worden buiten de decentralisatieoperatie gelaten.
In het meerjarenprogramma infrastructuur wordt als uitgangspunt gehanteerd
dat vanaf 2001 de ophoging van de uitkering uit het Gemeentefonds volledig
beschikbaar komt voor infrastructurele maatregelen. Op basis van de huidige
gegevens wordt gerekend op f 1,375 miljoen die vanuit de algemene middelen
extra beschikbaar komt voor infrastructurele voorzieningen.
Een andere gemeentelijke dekkingsbron voor infrastructurele werken is het
Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds (SIOF)In dit fonds worden
onder meer middelen gereserveerd voor de gemeentelijke bijdrage in de
kosten van de Haak om Leeuwarden en voor het project Binnenstad Nieuwe
Stad
In het volgende hoofdstuk en in de daarbij behorende financiële bijlagen
wordt nader ingegaan op het investeringsvolume vanuit de algemene middelen.
3.3. Prioriteitstelling
Bij de voorlopige prioriteitsbepaling ten behoeve van de meerjaren-
programmering is in vorige programma's infrastructuur een aantal uitgangs
punten gehanteerd. Dezelfde systematiek wordt in grote lijnen gehanteerd
voor een eerste prioriteitsbepaling van het programma infrastructuur voor
de jaren 2001 tot en met 2003.
Belangrijk voor de bepaling van de prioriteit zijn de hoofdprioriteiten van
beleid uit het Bestuursprogramma 1998-2002 en de uitwerking in de diverse
pijlers en actiepunten.
Programma Infrastructuur 2000
19