Eén knelpunt is een betonduiker in de Wergeasterdyk. Deze duiker dient te
worden verwijderd en vervangen te worden door een duiker van voldoende
doorvaarthoogte en -breedte. In het meerjarenprogramma is voorlopig voor
2002 rekening gehouden met dit project.
De andere drie knelpunten zijn inmiddels verholpen of vallen buiten het
grondgebied van de gemeente Leeuwarden.
3.4. Fasering
De fasering in tijd van de projecten is sterk afhankelijk van de dekkings
mogelijkheden. Voor de komende jaren spelen tal van onzekerheden.
Het voor 2001 en latere jaren voorgestelde programma (Bijlage III) heeft
dan ook vooral tot doel een indicatie te geven van de infrastructurele
projecten die de komende jaren aan de orde zijn.
Naast de werkzaamheden met een bijdrage uit de stelpost infrastructuur en
uit de verhoogde uitkering uit het Gemeentefonds (i.v.m. de decentralisatie
middelen 'kleine' infrastructuur), zijn er infrastructurele werkzaamheden
waarvan de dekking anderszins plaatsvindt. Bijvoorbeeld de maatregelen uit
het Plan van Aanpak Binnenstad Nieuwe Stad en de infrastructurele werken in
de uitbreidings- en industriegebieden. Ook voor deze maatregelen geldt dat
in het meerjarenprogramma infrastructuur slechts een indicatie kan worden
gegeven van wanneer de uitvoering aan de orde is.
Op dit moment kan ook geen duidelijkheid worden geboden over de gevolgen
van de stedelijke vernieuwing van delen van het stedelijk gebied. Wel is al
duidelijk dat deze herstructurering zijn weerslag heeft op de openbare
ruimte
Programma Infrastructuur 2000
24
HOOFDSTUK 4 FINANCIERING EN KREDIETAANVRAAG
4.1. Financiering
Evenals vorige meerjarenprogramma's bevat het voorliggende programma tal
van verschillende dekkingsbronnen ter financiering van de projecten. Per
dekkingsbron wordt e.e.a. onderstaand nader toegelicht.
4.1.1. Stelpost infrastructuur
Binnen de begroting van Stadsontwikkeling is bij het beleidsproduct 210.01
"Wegen, straten en pleinen" een bedrag opgenomen voor de kapitaallasten in
2000 van deze werken.
Bijlage V laat zien dat, na verrekening van de programma's infrastructuur
1998 en eerder, er voor 2000 netto beschikbaar is een investeringsvolume
van f 4.777.000,Dit bedrag is toereikend voor dat deel van het voor
gestelde programma voor dat jaar dat uit de stelpost gefinancierd dient te
worden
Het positief saldo uit voorgaande jaren van middelen uit de stelpost wordt
toegevoegd aan de investeringsruimte voor 2000 uit de begroting. Het gaat
bij dit saldo om meevallers als gevolg van lagere uitvoeringskosten door
bijvoorbeeld lagere aanbestedingen en door subsidiebij dragen waar niet op
gerekend was.
In Bijlage IVa is aangegeven voor welke projecten in de periode 2000 t/m
2003 middelen uit de stelpost infrastructuur worden ingezet.
Bijlage V geeft het verloop aan van de stelpost bij het voorgestelde
meerj arenprogramma
4.1.2. Verhoogde uitkering Gemeentefonds
Subsidies voor 'kleine' infrastructurele maatregelen komen waarschijnlijk
met ingang van 2001 te vervallen. Daarvoor in de plaats komt een verhoogde
uitkering uit het Gemeentefonds. Op basis van de laatste gegevens wordt er
van uitgegaan dat vanaf 2001 een extra bijdrage uit de algemene middelen
voor infrastructurele investeringen beschikbaar komt van f 1.375.000,--.
Bijlage IVb geeft weer op welke wijze deze middelen kunnen worden ingezet
ter dekking van infrastructurele maatregelen.
4.1.3. Subsidies
Voor 2000 zijn diverse projecten aangemeld voor GDU-subsidies waarvan de
verdeling via de Vervoerregio Friesland/provincie verloopt. In het
Programma Infrastructuur 1999 was er van uitgegaan dat 1999 het laatste
jaar zou zijn waarin GDU-subsidie verstrekt zou worden. Al eerder is
aangegeven dat de decentralisatie van deze subsidiemiddelen wederom met één
jaar is uitgesteld. Hierdoor is bij de prioriteitsbepaling voor 2000 extra
aandacht geschonken aan het subsidiabel zijn van de projecten. Voorwaarde
voor subsidieverstrekking van GDU-middelen is aanbesteding van een werk in
het jaar waarvoor de subsidie wordt toegekend. Dit betekent dat de
daadwerkelijke uitvoering in het daaropvolgende jaar mag plaatsvinden. Met
deze mogelijkheden wordt in het programma 2000 rekening gehouden.
Met name fietsprojecten komen voor de GDU-subsidie in aanmerking. Voor 2000
zijn de volgende projecten aangemeld voor GDU-subsidie: de reconstructie
van de Tesselschadestraataanleg vrijliggende fietspaden Hoeksterend en
Planetenlaan, reconstructie kruispunt Willem Lodewijkstraat/Achter de Hoven
en voor de minirotonde's Sophialaan/Lange Marktstraat en Hendrik Algraweg/
Newtonweg. Als uitgangspunt voor het bepalen van de omvang van de subsidie
Programma Infrastructuur 2000
25