Eén knelpunt is een betonduiker in de Wergeasterdyk. Deze duiker dient te worden verwijderd en vervangen te worden door een duiker van voldoende doorvaarthoogte en -breedte. In het meerjarenprogramma is voorlopig voor 2002 rekening gehouden met dit project. De andere drie knelpunten zijn inmiddels verholpen of vallen buiten het grondgebied van de gemeente Leeuwarden. 3.4. Fasering De fasering in tijd van de projecten is sterk afhankelijk van de dekkings mogelijkheden. Voor de komende jaren spelen tal van onzekerheden. Het voor 2001 en latere jaren voorgestelde programma (Bijlage III) heeft dan ook vooral tot doel een indicatie te geven van de infrastructurele projecten die de komende jaren aan de orde zijn. Naast de werkzaamheden met een bijdrage uit de stelpost infrastructuur en uit de verhoogde uitkering uit het Gemeentefonds (i.v.m. de decentralisatie middelen 'kleine' infrastructuur), zijn er infrastructurele werkzaamheden waarvan de dekking anderszins plaatsvindt. Bijvoorbeeld de maatregelen uit het Plan van Aanpak Binnenstad Nieuwe Stad en de infrastructurele werken in de uitbreidings- en industriegebieden. Ook voor deze maatregelen geldt dat in het meerjarenprogramma infrastructuur slechts een indicatie kan worden gegeven van wanneer de uitvoering aan de orde is. Op dit moment kan ook geen duidelijkheid worden geboden over de gevolgen van de stedelijke vernieuwing van delen van het stedelijk gebied. Wel is al duidelijk dat deze herstructurering zijn weerslag heeft op de openbare ruimte Programma Infrastructuur 2000 24 HOOFDSTUK 4 FINANCIERING EN KREDIETAANVRAAG 4.1. Financiering Evenals vorige meerjarenprogramma's bevat het voorliggende programma tal van verschillende dekkingsbronnen ter financiering van de projecten. Per dekkingsbron wordt e.e.a. onderstaand nader toegelicht. 4.1.1. Stelpost infrastructuur Binnen de begroting van Stadsontwikkeling is bij het beleidsproduct 210.01 "Wegen, straten en pleinen" een bedrag opgenomen voor de kapitaallasten in 2000 van deze werken. Bijlage V laat zien dat, na verrekening van de programma's infrastructuur 1998 en eerder, er voor 2000 netto beschikbaar is een investeringsvolume van f 4.777.000,Dit bedrag is toereikend voor dat deel van het voor gestelde programma voor dat jaar dat uit de stelpost gefinancierd dient te worden Het positief saldo uit voorgaande jaren van middelen uit de stelpost wordt toegevoegd aan de investeringsruimte voor 2000 uit de begroting. Het gaat bij dit saldo om meevallers als gevolg van lagere uitvoeringskosten door bijvoorbeeld lagere aanbestedingen en door subsidiebij dragen waar niet op gerekend was. In Bijlage IVa is aangegeven voor welke projecten in de periode 2000 t/m 2003 middelen uit de stelpost infrastructuur worden ingezet. Bijlage V geeft het verloop aan van de stelpost bij het voorgestelde meerj arenprogramma 4.1.2. Verhoogde uitkering Gemeentefonds Subsidies voor 'kleine' infrastructurele maatregelen komen waarschijnlijk met ingang van 2001 te vervallen. Daarvoor in de plaats komt een verhoogde uitkering uit het Gemeentefonds. Op basis van de laatste gegevens wordt er van uitgegaan dat vanaf 2001 een extra bijdrage uit de algemene middelen voor infrastructurele investeringen beschikbaar komt van f 1.375.000,--. Bijlage IVb geeft weer op welke wijze deze middelen kunnen worden ingezet ter dekking van infrastructurele maatregelen. 4.1.3. Subsidies Voor 2000 zijn diverse projecten aangemeld voor GDU-subsidies waarvan de verdeling via de Vervoerregio Friesland/provincie verloopt. In het Programma Infrastructuur 1999 was er van uitgegaan dat 1999 het laatste jaar zou zijn waarin GDU-subsidie verstrekt zou worden. Al eerder is aangegeven dat de decentralisatie van deze subsidiemiddelen wederom met één jaar is uitgesteld. Hierdoor is bij de prioriteitsbepaling voor 2000 extra aandacht geschonken aan het subsidiabel zijn van de projecten. Voorwaarde voor subsidieverstrekking van GDU-middelen is aanbesteding van een werk in het jaar waarvoor de subsidie wordt toegekend. Dit betekent dat de daadwerkelijke uitvoering in het daaropvolgende jaar mag plaatsvinden. Met deze mogelijkheden wordt in het programma 2000 rekening gehouden. Met name fietsprojecten komen voor de GDU-subsidie in aanmerking. Voor 2000 zijn de volgende projecten aangemeld voor GDU-subsidie: de reconstructie van de Tesselschadestraataanleg vrijliggende fietspaden Hoeksterend en Planetenlaan, reconstructie kruispunt Willem Lodewijkstraat/Achter de Hoven en voor de minirotonde's Sophialaan/Lange Marktstraat en Hendrik Algraweg/ Newtonweg. Als uitgangspunt voor het bepalen van de omvang van de subsidie Programma Infrastructuur 2000 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 109