■HHMHI wordt gehanteerd dat maximaal 40% van het subsidiabele (fiets)deel van een project gedekt kan worden uit GDU-subsidiesVoor de minirotondes betekent dit dat maximaal 10% van de totaalkosten gesubsidieerd wordt. In het geval dat in de huidige situatie sprake is weinig letsel-ongevallen gelden lagere maximumpercentages. Een subsidieregeling die ook in 2000 speelt is de Extra Investeringsimpuls voor openbaar vervoer voorzieningen *De Boer'-gelden)Deze middelen zullen ingezet worden voor de voorbereiding en uitvoering van de busbaan langs de Drachtsterweg en de aanpassing van het DrachtsterpleinDe aanvraag voor deze subsidieprojecten is via de provincie verlopen omdat van de verbeteringen met name het streekvervoer profiteert. Om deze reden wordt ook door de provincie aan deze projecten bijgedragen. Tenslotte wordt in het Programma Infrastructuur 2000 een deel van de door het Rijk in 1999 in het kader van het Startprogramma Duurzaam Veilig toegekende subsidie ingezet als dekking van verkeersmaatregelen. Voor de daarvoor in 2000 in aanmerking komende projecten geldt dat niet eerder met de uitvoering begonnen zal worden dan dat de subsidiebeschikking door de betreffende instantie is afgegeven. 4.1.4. Overige dekking - Reserve Bovenwijkse Voorzieningen. De Reserve Bovenwijkse Voorzieningen wordt gevoed uit de zogenaamde algemene omslag, die in de grondprijs van nieuw uit te geven woningbouw terreinen is opgenomen. Momenteel bedraagt deze omslag in Leeuwarden f 3,50 per m2Daarnaast wordt jaarlijks rente over het saldo aan de reserve toegevoegd. Dit heeft geleid tot een saldo van deze reserve per 1-1-1999 ter grootte van f 1.400.600,--. Dit bedrag wordt de komende jaren vermeerderd met de jaarlijkse stortingen aan algemene omslag en rentetoevoegingen. Tegenover de toevoegingen staat een geplande ont trekkingen in de periode 2000 t/m 2003 van f 2 miljoen. Voor de ontwikkeling van het saldo tot en met 2002 wordt verwezen naar Bijlage VI. - Rioolrechten Op basis van het Kostendekkingsplan en het Verbeteringsplan is voor 2000 een programma opgenomen waarvan de kapitaallasten ten laste komen van de rioolrechten. Het streven is om de kosten van onderhoud en renovatie van het rioleringsstelsel kostendekkend te maken. De lasten voortvloeiend uit de thans voorgestelde renovatiewerken worden gedekt uit de door te voeren verhoging van de rioolrechten en uit de Egalisatiereserve Rioleringen. In de begroting van Stadsontwikkeling is voor 2000 rekening gehouden met de kapitaallasten van de netto investering (totale investering minus de eigen bijdragen). Hierbij wordt voor het eerste investeringsjaar uitgegaan van alleen een half jaar rentekosten. Vanaf het tweede jaar wordt gerekend met rentekosten en afschrijvingskosten op basis van een afschrijving over 50 jaar. Grondbedrijf Onder deze noemer zijn werken opgenomen in de sfeer van het bouw- en woonrijpmaken van de grondexploitatiegebiedenDe dekkingssystematiek is hier echter wezenlijk anders dan bijvoorbeeld bij de stelpost infra structuur. De kosten en opbrengsten binnen een grondexploitatiegebied worden met elkaar verrekend. In feite wordt de infrastructuur in één keer Programma Infrastructuur 2000 26 afgeschreven ten laste van de grondopbrengsten binnen een plangebied. Daar waar de opbrengsten niet gelijk zijn aan de kosten vindt vereffening plaats via het Egalisatiereserve Grondexploitatie. Over deze egalisatiereserve wordt in al zijn aspecten jaarlijks gerapporteerd aan o.a. de Commissie voor Stadsontwikkeling. Voor werkzaamheden die ten laste komen van de grondexploitatie is of wordt separaat krediet aangevraagd. - Egalisatiereserve Openbaar Vervoer In de dienstbegroting van Stadsontwikkeling wordt bij beleidsproduct 212.01 "Openbaar vervoer" een bedrag opgenomen ten behoeve van de Egalisatiereserve Openbaar Vervoer. Deze reserve wordt gevoed door jaarlijks een gering percentage van de rijksbijdrage in het exploitatietekort van de stadsautobusdienst voor deze reserve te reserveren. Deze jaarlijkse reservering dient in eerste instantie om eventuele onvoorziene en daarmee ongedekte tekorten in de exploitatie van de stadsautobusdienst aan te zuiveren. Indien dit niet nodig blijkt, wordt dit bedrag aan de reserve toegevoegd. Het positieve saldo van deze reserve, wat resteert uit voorgaande jaren, wordt in 2000 deels aangewend voor de dekking van de stelpost kleine aanpassingen openbaar vervoer. - Routine investeringen VRI In de dienstbegroting van Stadsontwikkeling zijn bij beleidsproduct 211.03 "Verkeer" middelen gereserveerd voor de dekking van de kapitaal lasten die voortvloeien uit de vervanging van verkeersregelinstallaties. Voorts is een bedrag opgenomen voor de jaarlijkse kosten zoals energie verbruik. Ten behoeve van de vervanging van de VRI Lange Marktstraat/ Sophialaan is in de begroting voor 2000 een bedrag opgenomen. Dit bedrag, te vertalen naar een investeringsruimte van f 395.000,-, wordt ingezet ter dekking van de aanlegkosten van de minirotonde ter plaatse van het kruispunt met VRI - Reserve Investeringen Economische Infrastructuur Enige jaren geleden zijn in het kader van de Perspectiefnota middelen gereserveerd voor grote investeringen. Vanuit deze Reserve Investeringen Economische Infrastructuur wordt in 2000 de bijdrage van de gemeente Leeuwarden voor dat jaar in de staande-mast-route gedekt. Hiervoor is door de raad in november 1998 krediet verleend. Vanaf 2000 wordt een bedrag van f 15 miljoen uit deze reserve ingezet als voeding voor het Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds. - Reserve Parkeren De Reserve Parkeren wordt gevoed door het positieve saldo van de jaarlijkse parkeeropbrengstenVanuit deze reserve wordt bijgedragen aan de voorzieningen die ten behoeve van het parkeren moeten worden gerealiseerd. Voor 2000 zijn dit de werkzaamheden voor een dynamisch parkeerverwijssysteem, voor de parkeervoorziening Oldehoofsterkerkhof en de uitvoeringskosten van het Bastion op het Hoeksterend. De krediet aanvraag voor de gebouwde parkeervoorzieningen verloopt separaat. 4.2. Kredietaanvraag Voor een belangrijk deel van de maatregelen voor de jaarschijf 2000 uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur 2000 t/m 2003 is al krediet verleend dan wel wordt separaat krediet aangevraagd. Dit heeft te maken met de functie Programma Infrastructuur 2000 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 110