■HHMHI
wordt gehanteerd dat maximaal 40% van het subsidiabele (fiets)deel van een
project gedekt kan worden uit GDU-subsidiesVoor de minirotondes betekent
dit dat maximaal 10% van de totaalkosten gesubsidieerd wordt. In het geval
dat in de huidige situatie sprake is weinig letsel-ongevallen gelden
lagere maximumpercentages.
Een subsidieregeling die ook in 2000 speelt is de Extra Investeringsimpuls
voor openbaar vervoer voorzieningen *De Boer'-gelden)Deze middelen
zullen ingezet worden voor de voorbereiding en uitvoering van de busbaan
langs de Drachtsterweg en de aanpassing van het DrachtsterpleinDe
aanvraag voor deze subsidieprojecten is via de provincie verlopen omdat van
de verbeteringen met name het streekvervoer profiteert. Om deze reden wordt
ook door de provincie aan deze projecten bijgedragen.
Tenslotte wordt in het Programma Infrastructuur 2000 een deel van de door
het Rijk in 1999 in het kader van het Startprogramma Duurzaam Veilig
toegekende subsidie ingezet als dekking van verkeersmaatregelen.
Voor de daarvoor in 2000 in aanmerking komende projecten geldt dat niet
eerder met de uitvoering begonnen zal worden dan dat de subsidiebeschikking
door de betreffende instantie is afgegeven.
4.1.4. Overige dekking
- Reserve Bovenwijkse Voorzieningen.
De Reserve Bovenwijkse Voorzieningen wordt gevoed uit de zogenaamde
algemene omslag, die in de grondprijs van nieuw uit te geven woningbouw
terreinen is opgenomen. Momenteel bedraagt deze omslag in Leeuwarden
f 3,50 per m2Daarnaast wordt jaarlijks rente over het saldo aan de
reserve toegevoegd. Dit heeft geleid tot een saldo van deze reserve per
1-1-1999 ter grootte van f 1.400.600,--. Dit bedrag wordt de komende
jaren vermeerderd met de jaarlijkse stortingen aan algemene omslag en
rentetoevoegingen. Tegenover de toevoegingen staat een geplande ont
trekkingen in de periode 2000 t/m 2003 van f 2 miljoen. Voor de
ontwikkeling van het saldo tot en met 2002 wordt verwezen naar
Bijlage VI.
- Rioolrechten
Op basis van het Kostendekkingsplan en het Verbeteringsplan is voor 2000
een programma opgenomen waarvan de kapitaallasten ten laste komen van de
rioolrechten. Het streven is om de kosten van onderhoud en renovatie van
het rioleringsstelsel kostendekkend te maken. De lasten voortvloeiend uit
de thans voorgestelde renovatiewerken worden gedekt uit de door te voeren
verhoging van de rioolrechten en uit de Egalisatiereserve Rioleringen.
In de begroting van Stadsontwikkeling is voor 2000 rekening gehouden met
de kapitaallasten van de netto investering (totale investering minus de
eigen bijdragen). Hierbij wordt voor het eerste investeringsjaar
uitgegaan van alleen een half jaar rentekosten. Vanaf het tweede jaar
wordt gerekend met rentekosten en afschrijvingskosten op basis van een
afschrijving over 50 jaar.
Grondbedrijf
Onder deze noemer zijn werken opgenomen in de sfeer van het bouw- en
woonrijpmaken van de grondexploitatiegebiedenDe dekkingssystematiek is
hier echter wezenlijk anders dan bijvoorbeeld bij de stelpost infra
structuur. De kosten en opbrengsten binnen een grondexploitatiegebied
worden met elkaar verrekend. In feite wordt de infrastructuur in één keer
Programma Infrastructuur 2000
26
afgeschreven ten laste van de grondopbrengsten binnen een plangebied.
Daar waar de opbrengsten niet gelijk zijn aan de kosten vindt vereffening
plaats via het Egalisatiereserve Grondexploitatie.
Over deze egalisatiereserve wordt in al zijn aspecten jaarlijks
gerapporteerd aan o.a. de Commissie voor Stadsontwikkeling.
Voor werkzaamheden die ten laste komen van de grondexploitatie is of
wordt separaat krediet aangevraagd.
- Egalisatiereserve Openbaar Vervoer
In de dienstbegroting van Stadsontwikkeling wordt bij beleidsproduct
212.01 "Openbaar vervoer" een bedrag opgenomen ten behoeve van de
Egalisatiereserve Openbaar Vervoer. Deze reserve wordt gevoed door
jaarlijks een gering percentage van de rijksbijdrage in het
exploitatietekort van de stadsautobusdienst voor deze reserve te
reserveren. Deze jaarlijkse reservering dient in eerste instantie om
eventuele onvoorziene en daarmee ongedekte tekorten in de exploitatie van
de stadsautobusdienst aan te zuiveren. Indien dit niet nodig blijkt,
wordt dit bedrag aan de reserve toegevoegd.
Het positieve saldo van deze reserve, wat resteert uit voorgaande jaren,
wordt in 2000 deels aangewend voor de dekking van de stelpost kleine
aanpassingen openbaar vervoer.
- Routine investeringen VRI
In de dienstbegroting van Stadsontwikkeling zijn bij beleidsproduct
211.03 "Verkeer" middelen gereserveerd voor de dekking van de kapitaal
lasten die voortvloeien uit de vervanging van verkeersregelinstallaties.
Voorts is een bedrag opgenomen voor de jaarlijkse kosten zoals energie
verbruik. Ten behoeve van de vervanging van de VRI Lange Marktstraat/
Sophialaan is in de begroting voor 2000 een bedrag opgenomen. Dit bedrag,
te vertalen naar een investeringsruimte van f 395.000,-, wordt ingezet
ter dekking van de aanlegkosten van de minirotonde ter plaatse van het
kruispunt met VRI
- Reserve Investeringen Economische Infrastructuur
Enige jaren geleden zijn in het kader van de Perspectiefnota
middelen gereserveerd voor grote investeringen. Vanuit deze Reserve
Investeringen Economische Infrastructuur wordt in 2000 de bijdrage van de
gemeente Leeuwarden voor dat jaar in de staande-mast-route gedekt.
Hiervoor is door de raad in november 1998 krediet verleend.
Vanaf 2000 wordt een bedrag van f 15 miljoen uit deze reserve ingezet als
voeding voor het Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds.
- Reserve Parkeren
De Reserve Parkeren wordt gevoed door het positieve saldo van de
jaarlijkse parkeeropbrengstenVanuit deze reserve wordt bijgedragen aan
de voorzieningen die ten behoeve van het parkeren moeten worden
gerealiseerd. Voor 2000 zijn dit de werkzaamheden voor een dynamisch
parkeerverwijssysteem, voor de parkeervoorziening Oldehoofsterkerkhof en
de uitvoeringskosten van het Bastion op het Hoeksterend. De krediet
aanvraag voor de gebouwde parkeervoorzieningen verloopt separaat.
4.2. Kredietaanvraag
Voor een belangrijk deel van de maatregelen voor de jaarschijf 2000 uit het
Meerjarenprogramma Infrastructuur 2000 t/m 2003 is al krediet verleend dan
wel wordt separaat krediet aangevraagd. Dit heeft te maken met de functie
Programma Infrastructuur 2000
27