Blad 2 De meeste toekenningen (55%) zijn verstrekt ten behoeve van sportactiviteiten. Gevolgd door recreatieve activiteiten met 19% en 15% ten behoeve van sociaal-maatschappelijke aangelegenheden Culturele activiteiten en de post "overige" waren de hekkensluiters met respectievelijk 6% en 5%. 3. INVULLING GEVEN AAN HET VOUCHERSYSTEEM 3.1 De uitgangspunten Bij het zoeken naar een mogelijkheid om de tegemoetkoming niet op declaratiebasis maar vóóraf te verstrekken is rekening gehouden met de volgende uitgangspunten. Overeenkomstig het Bestuursprogramma 1998-2002 dient de subsidiëringmethodiek niet stigmatiserend te zijn. De methodiek dient tevens te worden uitgewerkt in de geest van de uitgangspunten van het lokaal sociaal beleid De uitvoeringskosten dienen zo laag mogelijk te zijn. Rekeninghoudend met het voorgaande is op 12 oktober 1999 aan het college voorgesteld om als volgt invulling te geven aan het vouchersysteem. De tegemoetkoming ad f 100,- vervatten in courante bonnen De huidige subsidiëringmethodiek wordt uitgebreid met het vouchersysteem. Het vouchersysteem wordt ingevoerd per 1 januari 2000. De eventuele kosten die verbonden zijn aan de invoering van deze subsidiëringmethodiek worden ten laste gebracht van de via de Kadernota kortingsregeling minima beschik baar gestelde middelen ad f 25.000,-. 3.2 Een begripsbepaling en de gemeentelijke invulling Bij de besluitvorming in het kader van de Declaratie regeling is aangegeven dat conform het Bestuursprogramma er ten aanzien van de Declaratieregeling sprake dient te zijn van een "direct te incasseren voordeel"Daarbij is het verstrekken van vouchers genoemd als mogelijkheid om de doelgroep direct voordeel te laten behalen bij de aanbieder van de diverse maatschappelijke activiteiten. In de literatuur wordt het begrip voucher als volgt omschreven: "een gemaximeerd of anderszins ingeperkte subsidie waarmee koopkracht wordt overgedragen aan een individu of huishouden, alsmede enige vrijheid om te kiezen hoe deze subsidie wordt besteed" Blad 3 Vouchers bieden vrijheid en gebondenheid tegelijk. De vrijheid heeft betrekking op het feit dat de begunstigde kan kiezen uit diverse leveranciers van goederen en diensten. Anderzijds beperkt een voucher veelal de typen goederen en diensten die kunnen worden verworven. Vrij vertaald zijn vouchers eigenlijk gewoon tegoedbonnen waar naar eigen inzicht gebruik van kan worden gemaakt. In eerste instantie was het de bedoeling om als gemeente zelf vouchers te ontwikkelen welke vervolgens als "betaalmiddel" konden worden gebruikt. In overleg met het cliëntenplatform is echter geconcludeerd dat een en ander nogal stigmatiserend is. Daarnaast zou het verstrekken van vouchers ook leiden tot hoge uitvoeringskosten. Er zou namelijk veel afstemming moeten plaatsvinden met de aanbieders van de diverse maatschappelijke activiteiten. Een denkbaar alternatief is om de tegemoetkoming te vervatten in courante bonnen. In tegenstelling tot het oorspronkelijke idee is er bij gebruikmaking van reeds bestaande bonnen geen sprake van stigmatisering. Rekeninghoudend met het voorgaande wordt ten behoeve van het vouchersysteem de tegemoetkoming in het kader van de Declaratieregeling vervat in courante bonnen, dan wel andere reeds bestaande "vouchers" 33 Vouchersysteem als nieuwe subsidiëringmethodiek. Het vouchersysteem dient te worden uitgewerkt in de geest van de uitgangspunten van het lokaal sociaal beleid. Een belangrijk doel van het lokaal sociaal beleid is om kwets bare burgers te reintegrerenBij de realisatie hiervan staat het begrip enabling centraal. Burgers krijgen de mogelijkheden aangereikt waar naar eigen inzicht gebruik van kan worden gemaakt. Een en ander houdt ons inziens in dat het vouchersysteem de huidige methodiek niet kan vervangen, maar daar juist een aanvulling op dient te zijn. Invoering van het voucher systeem stelt de aanvrager in de gelegenheid om zelf te bepalen of deze vooraf, dan wel achteraf aanspraak wenst te maken op de tegemoetkoming in het kader van de Declaratie regeling. Overigens is de handhaving van de huidige methodiek ook noodzakelijk, omdat het niet mogelijk is om alle maatschappelijke activiteiten te vervatten in courante bonnen Resumerend kan worden gesteld dat er een nieuwe methodiek wordt toegevoegd aan de huidige subsidiëringmethodiek. De Declaratieregeling minima Leeuwarden beschikt dan over een tweetal subsidiëringmethodieken: het vouchersysteem en het declaratiesysteem.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 127