Blad 2
De meeste toekenningen (55%) zijn verstrekt ten behoeve van
sportactiviteiten. Gevolgd door recreatieve activiteiten
met 19% en 15% ten behoeve van sociaal-maatschappelijke
aangelegenheden
Culturele activiteiten en de post "overige" waren de
hekkensluiters met respectievelijk 6% en 5%.
3. INVULLING GEVEN AAN HET VOUCHERSYSTEEM
3.1 De uitgangspunten
Bij het zoeken naar een mogelijkheid om de tegemoetkoming
niet op declaratiebasis maar vóóraf te verstrekken is
rekening gehouden met de volgende uitgangspunten.
Overeenkomstig het Bestuursprogramma 1998-2002 dient de
subsidiëringmethodiek niet stigmatiserend te zijn.
De methodiek dient tevens te worden uitgewerkt in de
geest van de uitgangspunten van het lokaal sociaal
beleid
De uitvoeringskosten dienen zo laag mogelijk te zijn.
Rekeninghoudend met het voorgaande is op 12 oktober 1999
aan het college voorgesteld om als volgt invulling te geven
aan het vouchersysteem.
De tegemoetkoming ad f 100,- vervatten in courante
bonnen
De huidige subsidiëringmethodiek wordt uitgebreid met
het vouchersysteem.
Het vouchersysteem wordt ingevoerd per 1 januari 2000.
De eventuele kosten die verbonden zijn aan de invoering
van deze subsidiëringmethodiek worden ten laste gebracht
van de via de Kadernota kortingsregeling minima beschik
baar gestelde middelen ad f 25.000,-.
3.2 Een begripsbepaling en de gemeentelijke invulling
Bij de besluitvorming in het kader van de Declaratie
regeling is aangegeven dat conform het Bestuursprogramma er
ten aanzien van de Declaratieregeling sprake dient te zijn
van een "direct te incasseren voordeel"Daarbij is het
verstrekken van vouchers genoemd als mogelijkheid om de
doelgroep direct voordeel te laten behalen bij de aanbieder
van de diverse maatschappelijke activiteiten.
In de literatuur wordt het begrip voucher als volgt
omschreven: "een gemaximeerd of anderszins ingeperkte
subsidie waarmee koopkracht wordt overgedragen aan een
individu of huishouden, alsmede enige vrijheid om te kiezen
hoe deze subsidie wordt besteed"
Blad 3
Vouchers bieden vrijheid en gebondenheid tegelijk. De
vrijheid heeft betrekking op het feit dat de begunstigde
kan kiezen uit diverse leveranciers van goederen en
diensten. Anderzijds beperkt een voucher veelal de typen
goederen en diensten die kunnen worden verworven.
Vrij vertaald zijn vouchers eigenlijk gewoon tegoedbonnen
waar naar eigen inzicht gebruik van kan worden gemaakt.
In eerste instantie was het de bedoeling om als gemeente
zelf vouchers te ontwikkelen welke vervolgens als
"betaalmiddel" konden worden gebruikt. In overleg met het
cliëntenplatform is echter geconcludeerd dat een en ander
nogal stigmatiserend is. Daarnaast zou het verstrekken van
vouchers ook leiden tot hoge uitvoeringskosten. Er zou
namelijk veel afstemming moeten plaatsvinden met de
aanbieders van de diverse maatschappelijke activiteiten.
Een denkbaar alternatief is om de tegemoetkoming te
vervatten in courante bonnen. In tegenstelling tot het
oorspronkelijke idee is er bij gebruikmaking van reeds
bestaande bonnen geen sprake van stigmatisering.
Rekeninghoudend met het voorgaande wordt ten behoeve van
het vouchersysteem de tegemoetkoming in het kader van de
Declaratieregeling vervat in courante bonnen, dan wel
andere reeds bestaande "vouchers"
33 Vouchersysteem als nieuwe subsidiëringmethodiek.
Het vouchersysteem dient te worden uitgewerkt in de geest
van de uitgangspunten van het lokaal sociaal beleid. Een
belangrijk doel van het lokaal sociaal beleid is om kwets
bare burgers te reintegrerenBij de realisatie hiervan
staat het begrip enabling centraal. Burgers krijgen de
mogelijkheden aangereikt waar naar eigen inzicht gebruik
van kan worden gemaakt.
Een en ander houdt ons inziens in dat het vouchersysteem de
huidige methodiek niet kan vervangen, maar daar juist een
aanvulling op dient te zijn. Invoering van het voucher
systeem stelt de aanvrager in de gelegenheid om zelf te
bepalen of deze vooraf, dan wel achteraf aanspraak wenst te
maken op de tegemoetkoming in het kader van de Declaratie
regeling. Overigens is de handhaving van de huidige
methodiek ook noodzakelijk, omdat het niet mogelijk is om
alle maatschappelijke activiteiten te vervatten in courante
bonnen
Resumerend kan worden gesteld dat er een nieuwe methodiek
wordt toegevoegd aan de huidige subsidiëringmethodiek. De
Declaratieregeling minima Leeuwarden beschikt dan over een
tweetal subsidiëringmethodieken: het vouchersysteem en het
declaratiesysteem.