Blad 2
Primaire
begroting 1999
Begroting 1999
na wijziging
Begroting
2000
A: Personeel
(boven
formatie)
145.000,-■
685.000,—
685.000,—
B: Huisvesting
245.000,-
245.000,—
C: Automati
sering
300.000,
500.000,
D: Overige
elementen
369.000,
369.000,--
377000,--,
loonontwikkeling
2000
Oorzaken van de verhoging zijn:
Ad. A
In de primaire begroting was uitgegaan van een formatie
vermindering. De werkelijk vermindering is niet op korte
termijn realiseerbaar bij handhaving van het bestaande
dienstpakket
De plaatsing van bovenformatief personeel uit de
voormalige regio's.
Boventalligheid van de drie voormalige directeuren
GGD'en.
Ad. B
Uitgegaan werd van centrale huisvesting in Leeuwarden.
Eén centrale huisvestingslocatie kon niet per fusiedatum
gerealiseerd worden. Derhalve is een tweede locatie in
Leeuwarden betrokken. Daarnaast zijn de spreekuur
locaties in Drachten en Sneek "verzwaard"Dit alles
leidt tot een uitzetting van de begroting van
f 165.000,op jaarbasis. Benodigde faciliteiten ten
behoeve van de telefooncentrale leiden tot een meer-
kostenpost van f 80.000,-- op jaarbasis.
Ad. C
Vervanging, uitbreiding van hard- en software is
noodzakelijk. De investeringskosten worden geraamd op
f 1.300.000,--. De kapitaallasten bedragen, in 1999
f 250.000,-- en in 2000 f 475.000,--.
Kosten licenties in 1999 f 50.000,-- en in 2000
f 25.000,--.
Blad 3
Ad. D
De overige elementen betreffen:
Loonkostenontwikkeling f 239.000,--.
Reiskostenvergoedingen f 100.000,--.
Aanpassing afschrijvingsmethodieken van de boekwaarde
van de verschillende inventarissen f 30.000,--.
Begroting 2000
Bij de opstelling van de begroting 2000 en de meerjaren
raming 2001-2003 is uitgegaan van het ingezette beleid*.
Hierbij worden door het dagelijks bestuur vragen gesteld:
welke taken dient de GGD te verrichten;
welke werkwijze wordt gehanteerd;
op welke wijze worden in de toekomst verrichtingen
doorberekend?
Hierop aansluitend merken wij het volgende op. Wij stellen
vast dat de GGD Fryslan zich in een proces van organisatie
ontwikkeling bevindt. De voorbereidingen tot de fusie van
de drie GGD'en in Fryslan en de daarbij behorende rappor
tages en begrotingen lieten al een forse budgetverhoging
zien. Nu worden gemeenten opnieuw met een structurele
uitzetting geconfronteerd. Uit de toelichting van de GGD
wordt duidelijk dat hier logische verklaringen voor zijn.
Echter de vraag hoe de relatie tussen GGD en gemeente er
uit moet zien wordt hierdoor steeds indringender. Tot
dusver lijkt het proces dat geleid heeft tot de fusie en de
vormgeving van de organisatie vooral intern gericht te
zijn. Wij vinden het van belang dat nu ook het externe
proces richting gemeenten in gang wordt gezet. Er is
bijvoorbeeld (nog) geen productenbegroting. Hierdoor kan
nog onvoldoende afgeleid worden welke producten de GGD
biedt, welke kosten hieraan worden toegerekend en welke
differentiaties er mogelijk zijn bijvoorbeeld in de afname
van basispakket en/of plustaken. Op dit onderdeel moeten
door de GGD inspanningen worden gepleegd. Immers hierdoor
worden gemeenten in staat gesteld een bewustere keus te
maken, juist ten aanzien van die taken/producten die
uitstijgen boven de wettelijke taken. Uiteraard is dit geen
"geïsoleerd" proces. De gemeente zal als afnemer het
volgende duidelijk moeten maken:
welke producten zij vraagt van de GGD;
de eisen die aan deze producten worden gesteld;
de meetbare prestaties die de gemeente verwacht van de
uitvoering;
de effecten van de gerealiseerde producten.
Wij zijn van mening dat de nieuwe GGD in staat moet worden
gesteld een goede bedrijfsvoering van de grond te tillen.
Wel vinden wij het van belang dat hieraan door de gemeente
een (financiële) grens gesteld wordt. Wij stellen daarom
voor om de GGD op te dragen om uiterlijk 01 april 2000 een