Blad 2
6. Voorstel van burgemeester en wethouders (ingevolge
artikel 6 Wvg)op basis van een ter inzage gelegd
(ontwerp)bestemmingsplan, met een werkingsduur van 5
maanden
7. Besluit van de gemeenteraad (ingevolge artikel 2 Wvg),
op basis van een vastgesteld bestemmingsplan, waarbij
het voorkeursrecht voor onbepaalde tijd blijft bestaan
totdat de bestemming gerealiseerd is.
Worden alle stappen doorlopen dan is het mogelijk om het
voorkeursrecht gedurende vijf jaar, tien maanden en acht
weken te vestigen alvorens een bestemmingsplan door de raad
is vastgesteld. Vervolgens blijft het voorkeursrecht op de
percelen rusten totdat de bestemming gerealiseerd is.
Planologische grondslag
Het college van burgemeester en wethouders van Leeuwarden
is bevoegd om gebruik te maken van artikel 8a van de Wvg op
basis van een nog niet ter inzage gelegd (ontwerp)struc
tuurplan of (ontwerp)bestemmingsplan. Vervolgens dient de
gemeenteraad van Leeuwarden binnen acht weken het voorstel
van burgemeester en wethouders te bestendigen ingevolge
artikel 8 van de Wvg door middel van een met redenen
omkleed raadsbesluit op basis van een nog niet ter inzage
gelegd (ontwerp)structuurplan of (ontwerp)bestemmingsplan,
met een werkingsduur van twee jaar. De 'startnotitie
Harmoniekwartier' kan dienen als planologische grondslag
voor de aanwijzing.
Ui tbreidingscapaciteit
De Wvg maakt het mogelijk dat een gemeente waaraan
krachtens nationaal ruimtelijk beleid of provinciaal
ruimtelijk beleid uitbreidingscapaciteit is toegekend of
gegeven, zelfstandig gronden aanwijst waarop de artikelen
10 tot en met 24, 26 en 27 van de Wvg van toepassing zijn.
Is een gemeente geen uitbreidingscapaciteit toegedacht of
toegekend dan dienen Gedeputeerde Staten vooraf een
verklaring van geen bezwaar af te geven. Het begrip
uitbreidingscapaciteit is in de Circulaire van de Minister
van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
van 19 september 1996 aan provincies en gemeenten nader
toegelicht. Uit deze circulaire komt, kort samengevat, naar
voren dat met de in artikel 2a van de Wvg bedoelde
uitbreidingscapaciteit wordt gedoeld op een taakstelling in
actieve of positieve zin voor een gemeente die voortvloeit
uit het beleid van Rijk of provincie. Die taakstelling moet
voor een gemeente een uitbreidingscapaciteit bevatten
waarin de gemeente individueel dan wel samen met andere
gemeenten bijdraagt aan de verstedelijking van de regio.
De rechtspraak legt het begrip uitbreidingscapaciteit zo
uit dat wanneer eenmaal uitbreidingscapaciteit aan een
gemeente is gegeven, deze uitbreidingscapaciteit zich in
Blad 3
beginsel uitstrekt over het gehele grondgebied van de
gemeente
De gemeente Leeuwarden heeft op basis van provinciaal
ruimtelijk beleid (kenbaar uit het Streekplan Friesland
1994) een verstedelijkingstaakstelling opgedragen gekregen.
De gemeente Leeuwarden wordt in het streekplan aangemerkt
als stedelijk ontwikkelingsgebied met een bovenprovinciale
betekenis. Leeuwarden heeft als provinciehoofdstad een
regionaal en provinciaal verzorgend kernwinkelapparaat
Huidig gebruik en toekomstige bestemming
Alleen gronden waarvan het huidig gebruik afwijkt van de
toekomstige bestemming, welke bestemming niet agrarisch mag
zijn, komen voor een aanwijzing in aanmerking.
Daarbij dient te worden opgemerkt, dat wanneer een
intensiever of beter gebruik wordt voorgestaan er tevens
sprake is van een afwijking tussen huidig gebruik en
toekomstige bestemming.
De gemeente is voornemens om ter plaatse van het
Harmoniekwartier een nieuw shopping-, leisure- en
uitgaanscentrum te realiseren.
De percelen gelegen in het Harmoniekwartier worden
momenteel voor verschillende functies gebruikt en zullen in
de toekomst een bestemming gemengde doeleinden krijgen,
niet agrarisch en nader uit te werken.
In de Startnotitie Harmoniekwartier wordt hier uitgebreider
op ingegaan
Vestiging voorkeursrecht
De vestiging van het voorkeursrecht houdt in dat de
eigenaren en beperkt gerechtigden, wanneer zij hun
onroerende zaak willen verkopen, deze eerst aan de gemeente
te koop moeten aanbieden (op deze aanbiedingsplicht bestaan
overigens een aantal uitzonderingen)Vervolgens kan de
gemeente al dan niet besluiten om tot aankoop over te gaan.
Deze aanwijzing betekent echter niet dat eigenaar verplicht
wordt om tot verkoop van zijn eigendom over te gaan.
Slechts in het geval hij zelf wil verkopen, is hij
verplicht eerst de gemeente de gelegenheid te bieden tot
aankoop over te gaan. Er is derhalve sprake van een
vrijwillige verkoopsituatie.
II. Toegevoegde waarde van het voorkeursrecht in het
Harmoniekwartier
Regie, antispeculatie en maximaal kostenverhaal
Het uitgangspunt bij de toekomstige ontwikkeling en
realisatie van bovengenoemde bestemming in het
Harmoniekwartier is het voeren van regie bij de
ontwikkeling van het plangebied. Het instrument van het