Blad 2 6. Voorstel van burgemeester en wethouders (ingevolge artikel 6 Wvg)op basis van een ter inzage gelegd (ontwerp)bestemmingsplan, met een werkingsduur van 5 maanden 7. Besluit van de gemeenteraad (ingevolge artikel 2 Wvg), op basis van een vastgesteld bestemmingsplan, waarbij het voorkeursrecht voor onbepaalde tijd blijft bestaan totdat de bestemming gerealiseerd is. Worden alle stappen doorlopen dan is het mogelijk om het voorkeursrecht gedurende vijf jaar, tien maanden en acht weken te vestigen alvorens een bestemmingsplan door de raad is vastgesteld. Vervolgens blijft het voorkeursrecht op de percelen rusten totdat de bestemming gerealiseerd is. Planologische grondslag Het college van burgemeester en wethouders van Leeuwarden is bevoegd om gebruik te maken van artikel 8a van de Wvg op basis van een nog niet ter inzage gelegd (ontwerp)struc tuurplan of (ontwerp)bestemmingsplan. Vervolgens dient de gemeenteraad van Leeuwarden binnen acht weken het voorstel van burgemeester en wethouders te bestendigen ingevolge artikel 8 van de Wvg door middel van een met redenen omkleed raadsbesluit op basis van een nog niet ter inzage gelegd (ontwerp)structuurplan of (ontwerp)bestemmingsplan, met een werkingsduur van twee jaar. De 'startnotitie Harmoniekwartier' kan dienen als planologische grondslag voor de aanwijzing. Ui tbreidingscapaciteit De Wvg maakt het mogelijk dat een gemeente waaraan krachtens nationaal ruimtelijk beleid of provinciaal ruimtelijk beleid uitbreidingscapaciteit is toegekend of gegeven, zelfstandig gronden aanwijst waarop de artikelen 10 tot en met 24, 26 en 27 van de Wvg van toepassing zijn. Is een gemeente geen uitbreidingscapaciteit toegedacht of toegekend dan dienen Gedeputeerde Staten vooraf een verklaring van geen bezwaar af te geven. Het begrip uitbreidingscapaciteit is in de Circulaire van de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 19 september 1996 aan provincies en gemeenten nader toegelicht. Uit deze circulaire komt, kort samengevat, naar voren dat met de in artikel 2a van de Wvg bedoelde uitbreidingscapaciteit wordt gedoeld op een taakstelling in actieve of positieve zin voor een gemeente die voortvloeit uit het beleid van Rijk of provincie. Die taakstelling moet voor een gemeente een uitbreidingscapaciteit bevatten waarin de gemeente individueel dan wel samen met andere gemeenten bijdraagt aan de verstedelijking van de regio. De rechtspraak legt het begrip uitbreidingscapaciteit zo uit dat wanneer eenmaal uitbreidingscapaciteit aan een gemeente is gegeven, deze uitbreidingscapaciteit zich in Blad 3 beginsel uitstrekt over het gehele grondgebied van de gemeente De gemeente Leeuwarden heeft op basis van provinciaal ruimtelijk beleid (kenbaar uit het Streekplan Friesland 1994) een verstedelijkingstaakstelling opgedragen gekregen. De gemeente Leeuwarden wordt in het streekplan aangemerkt als stedelijk ontwikkelingsgebied met een bovenprovinciale betekenis. Leeuwarden heeft als provinciehoofdstad een regionaal en provinciaal verzorgend kernwinkelapparaat Huidig gebruik en toekomstige bestemming Alleen gronden waarvan het huidig gebruik afwijkt van de toekomstige bestemming, welke bestemming niet agrarisch mag zijn, komen voor een aanwijzing in aanmerking. Daarbij dient te worden opgemerkt, dat wanneer een intensiever of beter gebruik wordt voorgestaan er tevens sprake is van een afwijking tussen huidig gebruik en toekomstige bestemming. De gemeente is voornemens om ter plaatse van het Harmoniekwartier een nieuw shopping-, leisure- en uitgaanscentrum te realiseren. De percelen gelegen in het Harmoniekwartier worden momenteel voor verschillende functies gebruikt en zullen in de toekomst een bestemming gemengde doeleinden krijgen, niet agrarisch en nader uit te werken. In de Startnotitie Harmoniekwartier wordt hier uitgebreider op ingegaan Vestiging voorkeursrecht De vestiging van het voorkeursrecht houdt in dat de eigenaren en beperkt gerechtigden, wanneer zij hun onroerende zaak willen verkopen, deze eerst aan de gemeente te koop moeten aanbieden (op deze aanbiedingsplicht bestaan overigens een aantal uitzonderingen)Vervolgens kan de gemeente al dan niet besluiten om tot aankoop over te gaan. Deze aanwijzing betekent echter niet dat eigenaar verplicht wordt om tot verkoop van zijn eigendom over te gaan. Slechts in het geval hij zelf wil verkopen, is hij verplicht eerst de gemeente de gelegenheid te bieden tot aankoop over te gaan. Er is derhalve sprake van een vrijwillige verkoopsituatie. II. Toegevoegde waarde van het voorkeursrecht in het Harmoniekwartier Regie, antispeculatie en maximaal kostenverhaal Het uitgangspunt bij de toekomstige ontwikkeling en realisatie van bovengenoemde bestemming in het Harmoniekwartier is het voeren van regie bij de ontwikkeling van het plangebied. Het instrument van het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 149