4. Zaakgericht overleg over probleemsituaties waarbij meer dan twee ter zake
bevoegde partijen betrokken zijn, dan wel waarbij sprake is van een lokaal
niveauoverstijgend belang wordt in de regio's Zuidwest Friesland en Noord-Friesland
via de uitvoeringsdriehoek gevoerd en in voorkomende gevallen in de
beleidsdriehoek. In de regio De Friese Wouden worden dergelijke zaken via de
Lokale Handhavings Overleggen besproken. Het Lokaal Handhavings Overleg zorgt
er in voorkomende gevallen voor dat betrokken partijen worden geïnformeerd en
uitgenodigd voor het overleg. De bovenregionale partners kunnen onderwerpen
inbrengen in de Lokale Handhavings Overleggen.
5. Operationeel handhavingsoverleg met een strafrechtelijk accent wordt gevoerd in het
POPIWAMO. Aan dit overleg wordt deelgenomen door het Openbaar Ministerie
(parket Leeuwarden), Inspectie Milieuhygiëne Noord, Wetterskip Fryslan,
Rijkswaterstaat directie Noord, provincie Fryslan, politie Friesland en KLPD. Indien
zaken aan de orde komen, waarbij gemeenten als bevoegd gezag betrokken zijn,
worden deze voor het overleg uitgenodigd.
6. Voor het Waddenzeegebied wordt ter verdere verfijning van en in aansluiting op deze
bestuursovereenkomst tussen de betrokken partijen een overeenkomst opgesteld.
Die samenwerkingsprojecten en activiteiten uit het handhavingsprogramma
Waddenzeegebied van het WHO, welke mede betrekking hebben op handhavings
samenwerking in de provincie Fryslan worden door het WHO ook ter opneming in het
provinciale danwel regionale handhavingsprogramma voorgedragen.
7. De provinciebrede taken en functies van overlegvormen worden vastgelegd in een
document dat wordt vastgesteld door het FMO.
1. Coördinatie en afstemming van de handhavingssamenwerking wordt verzorgd door
het Servicepunt milieuwethandhaving (Seph). Binnen twee jaar na inwerkingtreding
van deze overeenkomst wordt één Seph voor geheel Fryslan gerealiseerd. De taken
van het Seph bestaan uit:
faciliteren samenwerkingsprocessen
doelstelling is het in stand houden en verder ontwikkelen van een transparante
handhavingsstructuur op provinciaal en regionaal niveau en voor het gehele
Waddenzeegebied, te realiseren door het:
voorbereiden en ondersteunen (incl. verslaglegging) van ambtelijke en
bestuurlijke handhavingsoverleggen;
mede voorbereiden en faciliteren van de totstandkoming van de analyse van
de Friese milieusituatie;
mede voorbereiden en faciliteren van de totstandkoming van provinciaal en
regionaal handhavingsbeleid;
mede voorbereiden en faciliteren van de totstandkoming van provinciale en
regionale handhavingsuitvoeringsprogramma's;
voorbereiden en faciliteren van de totstandkoming van regionale en
provinciale handhavingsjaarverslagen;
opstellen van voortgangsrapportages over projecten;
uitvoeren of doen uitvoeren van projectevaluaties;
15
ondersteunen van samenwerkingsprojecten;
leiden van projecten, teams of werkgroepen;
verzorgen van communicatie over samenwerking (belang, voorwaarden,
functioneren en resultaten);
faciliteren en beheren van informatie-uitwisseling
doelstelling is het in werking brengen en houden van informatie-uitwisseling op
operationeel niveau tussen de handhavers van de verschillende partijen en het
verzorgen van beleidsmatige informatie voor de aansturing van de samenwerking, te
realiseren door het:
bevorderen en faciliteren van de wettelijk verplichte en wenselijke informatie
uitwisseling tussen partijen conform de gemaakte afspraken over informatie
uitwisseling;
definiëren van de inhoud en omvang van de gewenste operationele en
beleidsmatige informatie-uitwisseling;
verzamelen en eventueel bewerken van handhavingsinformatie ten behoeve
van het Landelijk Informatiepunt Milieuwethandhaving.
fungeren als kenniscentrum
doelstelling is het beschikbaar maken van handhavingskennis van partijen voor
iedere handhaver, het periodiek informeren over nieuwe ontwikkelingen en het
leveren van een bijdrage aan de standaardisatie van de handhaving in de provincie,
te realiseren door het:
verzamelen en beschikbaar stellen van draaiboeken en handboeken;
ontwikkelen van standaards (voor bijvoorbeeld brieven, verslagen,
rapportages, programma's, etc.);
verzamelen en beschikbaar stellen van projectinformatie (projecten
bibliotheek);
fungeren als vraagbaak en hulp en vervullen van een doorverwijsfunctie voor
individuele partijen;
ontsluiten van informatie bij het Landelijk Informatiepunt Milieuwethandhaving;
registreren van specifieke deskundigheid en bemiddelen tussen partijen;
beheren en distribueren van een actueel netwerk van contactpersonen.
De individuele partijen zijn zelf verantwoordelijk voor het signaleren en vertalen van
landelijke ontwikkelingen die voor de eigen taakuitvoering van belang zijn. Relevante
informatie wordt actief aan andere partijen en het Seph verstrekt.
2. Bovenstaande taken worden door het Seph uitgevoerd ten behoeve van:
de provinciale samenwerking;
de regionale samenwerking in de regio's Noord-Friesland, De Friese Wouden
en Zuidwest Friesland;
de samenwerking in het Waddenzeegebied.
3. Per regio en daarnaast voor het Waddenzeegebied wordt bij het Seph een
aanspreekpunt aangewezen.
16
Bestuursovereenkomst Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan, 1 december 1999
Artikel 12 Coördinatie en afstemming
Bestuursovereenkomst Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan, 1 december 1999