4. Zaakgericht overleg over probleemsituaties waarbij meer dan twee ter zake bevoegde partijen betrokken zijn, dan wel waarbij sprake is van een lokaal niveauoverstijgend belang wordt in de regio's Zuidwest Friesland en Noord-Friesland via de uitvoeringsdriehoek gevoerd en in voorkomende gevallen in de beleidsdriehoek. In de regio De Friese Wouden worden dergelijke zaken via de Lokale Handhavings Overleggen besproken. Het Lokaal Handhavings Overleg zorgt er in voorkomende gevallen voor dat betrokken partijen worden geïnformeerd en uitgenodigd voor het overleg. De bovenregionale partners kunnen onderwerpen inbrengen in de Lokale Handhavings Overleggen. 5. Operationeel handhavingsoverleg met een strafrechtelijk accent wordt gevoerd in het POPIWAMO. Aan dit overleg wordt deelgenomen door het Openbaar Ministerie (parket Leeuwarden), Inspectie Milieuhygiëne Noord, Wetterskip Fryslan, Rijkswaterstaat directie Noord, provincie Fryslan, politie Friesland en KLPD. Indien zaken aan de orde komen, waarbij gemeenten als bevoegd gezag betrokken zijn, worden deze voor het overleg uitgenodigd. 6. Voor het Waddenzeegebied wordt ter verdere verfijning van en in aansluiting op deze bestuursovereenkomst tussen de betrokken partijen een overeenkomst opgesteld. Die samenwerkingsprojecten en activiteiten uit het handhavingsprogramma Waddenzeegebied van het WHO, welke mede betrekking hebben op handhavings samenwerking in de provincie Fryslan worden door het WHO ook ter opneming in het provinciale danwel regionale handhavingsprogramma voorgedragen. 7. De provinciebrede taken en functies van overlegvormen worden vastgelegd in een document dat wordt vastgesteld door het FMO. 1. Coördinatie en afstemming van de handhavingssamenwerking wordt verzorgd door het Servicepunt milieuwethandhaving (Seph). Binnen twee jaar na inwerkingtreding van deze overeenkomst wordt één Seph voor geheel Fryslan gerealiseerd. De taken van het Seph bestaan uit: faciliteren samenwerkingsprocessen doelstelling is het in stand houden en verder ontwikkelen van een transparante handhavingsstructuur op provinciaal en regionaal niveau en voor het gehele Waddenzeegebied, te realiseren door het: voorbereiden en ondersteunen (incl. verslaglegging) van ambtelijke en bestuurlijke handhavingsoverleggen; mede voorbereiden en faciliteren van de totstandkoming van de analyse van de Friese milieusituatie; mede voorbereiden en faciliteren van de totstandkoming van provinciaal en regionaal handhavingsbeleid; mede voorbereiden en faciliteren van de totstandkoming van provinciale en regionale handhavingsuitvoeringsprogramma's; voorbereiden en faciliteren van de totstandkoming van regionale en provinciale handhavingsjaarverslagen; opstellen van voortgangsrapportages over projecten; uitvoeren of doen uitvoeren van projectevaluaties; 15 ondersteunen van samenwerkingsprojecten; leiden van projecten, teams of werkgroepen; verzorgen van communicatie over samenwerking (belang, voorwaarden, functioneren en resultaten); faciliteren en beheren van informatie-uitwisseling doelstelling is het in werking brengen en houden van informatie-uitwisseling op operationeel niveau tussen de handhavers van de verschillende partijen en het verzorgen van beleidsmatige informatie voor de aansturing van de samenwerking, te realiseren door het: bevorderen en faciliteren van de wettelijk verplichte en wenselijke informatie uitwisseling tussen partijen conform de gemaakte afspraken over informatie uitwisseling; definiëren van de inhoud en omvang van de gewenste operationele en beleidsmatige informatie-uitwisseling; verzamelen en eventueel bewerken van handhavingsinformatie ten behoeve van het Landelijk Informatiepunt Milieuwethandhaving. fungeren als kenniscentrum doelstelling is het beschikbaar maken van handhavingskennis van partijen voor iedere handhaver, het periodiek informeren over nieuwe ontwikkelingen en het leveren van een bijdrage aan de standaardisatie van de handhaving in de provincie, te realiseren door het: verzamelen en beschikbaar stellen van draaiboeken en handboeken; ontwikkelen van standaards (voor bijvoorbeeld brieven, verslagen, rapportages, programma's, etc.); verzamelen en beschikbaar stellen van projectinformatie (projecten bibliotheek); fungeren als vraagbaak en hulp en vervullen van een doorverwijsfunctie voor individuele partijen; ontsluiten van informatie bij het Landelijk Informatiepunt Milieuwethandhaving; registreren van specifieke deskundigheid en bemiddelen tussen partijen; beheren en distribueren van een actueel netwerk van contactpersonen. De individuele partijen zijn zelf verantwoordelijk voor het signaleren en vertalen van landelijke ontwikkelingen die voor de eigen taakuitvoering van belang zijn. Relevante informatie wordt actief aan andere partijen en het Seph verstrekt. 2. Bovenstaande taken worden door het Seph uitgevoerd ten behoeve van: de provinciale samenwerking; de regionale samenwerking in de regio's Noord-Friesland, De Friese Wouden en Zuidwest Friesland; de samenwerking in het Waddenzeegebied. 3. Per regio en daarnaast voor het Waddenzeegebied wordt bij het Seph een aanspreekpunt aangewezen. 16 Bestuursovereenkomst Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan, 1 december 1999 Artikel 12 Coördinatie en afstemming Bestuursovereenkomst Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan, 1 december 1999

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 15