mmhruhmmB
Blad 2
2. Hypotheekhouder (2e hypotheek op stadion).
3. Lener van 1,5 miljoen gulden onder voorwaarden.
Voor het overige heeft de gemeente geen formele positie.
Het lijkt echter alsof de gemeente verantwoordelijk is voor
het voortbestaan van Cambuur. Dit is echter niet het geval.
Uitsluitend het bestuur en de leden zijn hiervoor verant
woordelijk. Hooguit kan op grond van politieke overwegingen
besloten worden het voortbestaan mede te waarborgen.
Het verleden geeft echter wel een nauwe band aan tussen de
gemeente en Cambuur. Er is in het verleden voor vele
miljoenen gulden steun verleend. Bij de laatste steun
operatie in 1994 is door de gemeente gezegd dat dit de
laatste keer was. Een voorstel tot steun op dit moment is
dus in tegenspraak met een raadsuitspraak van 1994.
Het college van burgemeester en wethouders is van mening
dat er in beginsel voldoende politieke argumenten zijn om
met een voorstel naar de raad te komen dat gericht is op
het voortbestaan van Cambuur. Deze argumenten zijn de
volgende
1. Vele Leeuwarders voelen zich met Cambuur verbonden, het
stadion zit vrijwel altijd vol bij thuiswedstrijden,
wedstrijden en uitslagen worden nauwkeurig gevolgd, de
prestaties van het elftal is in vele Leeuwarder huis
gezinnen gespreksonderwerp.
2. Cambuur is een exponent van het Leeuwarder gevoel.
Zonder dit gevoel te willen kwalificeren is de club een
belangrijke cultuuruiting van grote delen van de
Leeuwarder samenleving.
3. Er zijn in Leeuwarden een beperkt aantal instellingen
die een structurele landelijke uitstraling hebben en
appelleren aan de interesse van een brede groep mensen.
Tot deze beperkte groep van instellingen behoort
Cambuur. Cambuur brengt Leeuwarden in het nieuws. De
voetbalclub kan als zodanig een belangrijke bijdrage
leveren aan de promotie van de stad.
Cambuur en de samenleving
In het voorgaande is al aangegeven dat het draagvlak van de
samenleving onder Cambuur groot moet worden verondersteld.
Of dit draagvlak groot genoeg is om de club ook daadwerke
lijk mee uit de financiële zorgen te helpen is wel de
vraag. Tot nu toe blijven bijvoorbeeld de sponsorbijdragen
achter bij het gemiddelde in het land. De gemeente zou zich
op het standpunt moeten stellen dat het de samenleving
(bedrijven en supporters) wat waard moet zijn om Cambuur
overeind te houden en dat het nu het moment is om dat te
bewijzen. De rol die de gemeente heeft in dit geheel is dan
automatisch afhankelijk gemaakt van het draagvlak. Leidt
dat draagvlak niet tot forse financiële ondersteuning, dan
is het voor de gemeente zinloos geld te steken in Cambuur.
n
Blad 3
Conclusie
Alleen als de samenleving bereid is Cambuur te ondersteunen
is er voor de gemeente aanleiding mee te helpen de voet
balclub te behouden.
Het bestuur
Het bestuur heeft de laatste jaren enige wisselingen
ondergaan. Het huidige bestuur heeft (samen met de raad van
advies) het voorliggende businessplan opgesteld. Dat dit
langer heeft geduurd dan was voorzien heeft vooral te maken
met de tijd die het heeft gekost de problematiek in kaart
te brengen en de discussies binnen het bestuur over de te
volgen koers.
Hoewel het bestuur duidelijk verbeteringen heeft aange
bracht in bedrijfsvoering en financieel beheer is de
bestuurskracht van het huidige bestuur zeker niet sterk
genoeg. Het feit alleen al dat met de formele afwikkeling
van het sponsorcontract essentiële fouten zijn gemaakt
spreekt voor zichzelf. Bovendien is op dit moment nog geen
sprake van een daadwerkelijke turnaround, terwijl deze wel
als noodzakelijk wordt gezien. De organisatie van Cambuur
kan als onvoldoende professioneel worden gekenmerkt. Dit
uit zich op alle fronten van het werkingsgebied van de
club
Een relatief zwakke organisatie, gecombineerd met een te
weinig krachtig bestuur geeft op dit moment onvoldoende
uitzicht op succesvolle ondersteuning.
Conclusie:
Steunverlening is alleen zinvol als eisen worden gesteld
aan de bestuurskracht van het bestuur en de professiona
liteit van de organisatie.
Het businessplan
In algemene zin kan van het businessplan worden gezegd dat
het een goed doortimmerd stuk is met een heldere en
realistische analyse van de situatie. Twijfels zijn er over
de mate waarin het plan voldoende is uitgewerkt om echt
houvast te kunnen geven. De belangrijkste beleidsuitgangs
punten zijn de volgende:
1. Cambuur moet zelfstandig doorgaan. Deze conclusie kan
onderschreven worden, zeker in de huidige situatie.
Samenwerking met andere clubs in het noorden zou
weliswaar een interessant thema zijn voor verdere
bespreking, maar veronderstelt ook op voorhand een vorm
van gelijkwaardigheid. Deze ontbreekt nu volledig.
Bovendien is uit KNVB-onderzoek gebleken dat het
'werkingsgebied' van Cambuur op zichzelf groot genoeg
is
2. Het streven moet erop zijn gericht om een goede
middenmoter te zijn in de eredivisie. Met dit streven
kan gemakkelijk worden ingestemd. Rekening houden met