mmhruhmmB Blad 2 2. Hypotheekhouder (2e hypotheek op stadion). 3. Lener van 1,5 miljoen gulden onder voorwaarden. Voor het overige heeft de gemeente geen formele positie. Het lijkt echter alsof de gemeente verantwoordelijk is voor het voortbestaan van Cambuur. Dit is echter niet het geval. Uitsluitend het bestuur en de leden zijn hiervoor verant woordelijk. Hooguit kan op grond van politieke overwegingen besloten worden het voortbestaan mede te waarborgen. Het verleden geeft echter wel een nauwe band aan tussen de gemeente en Cambuur. Er is in het verleden voor vele miljoenen gulden steun verleend. Bij de laatste steun operatie in 1994 is door de gemeente gezegd dat dit de laatste keer was. Een voorstel tot steun op dit moment is dus in tegenspraak met een raadsuitspraak van 1994. Het college van burgemeester en wethouders is van mening dat er in beginsel voldoende politieke argumenten zijn om met een voorstel naar de raad te komen dat gericht is op het voortbestaan van Cambuur. Deze argumenten zijn de volgende 1. Vele Leeuwarders voelen zich met Cambuur verbonden, het stadion zit vrijwel altijd vol bij thuiswedstrijden, wedstrijden en uitslagen worden nauwkeurig gevolgd, de prestaties van het elftal is in vele Leeuwarder huis gezinnen gespreksonderwerp. 2. Cambuur is een exponent van het Leeuwarder gevoel. Zonder dit gevoel te willen kwalificeren is de club een belangrijke cultuuruiting van grote delen van de Leeuwarder samenleving. 3. Er zijn in Leeuwarden een beperkt aantal instellingen die een structurele landelijke uitstraling hebben en appelleren aan de interesse van een brede groep mensen. Tot deze beperkte groep van instellingen behoort Cambuur. Cambuur brengt Leeuwarden in het nieuws. De voetbalclub kan als zodanig een belangrijke bijdrage leveren aan de promotie van de stad. Cambuur en de samenleving In het voorgaande is al aangegeven dat het draagvlak van de samenleving onder Cambuur groot moet worden verondersteld. Of dit draagvlak groot genoeg is om de club ook daadwerke lijk mee uit de financiële zorgen te helpen is wel de vraag. Tot nu toe blijven bijvoorbeeld de sponsorbijdragen achter bij het gemiddelde in het land. De gemeente zou zich op het standpunt moeten stellen dat het de samenleving (bedrijven en supporters) wat waard moet zijn om Cambuur overeind te houden en dat het nu het moment is om dat te bewijzen. De rol die de gemeente heeft in dit geheel is dan automatisch afhankelijk gemaakt van het draagvlak. Leidt dat draagvlak niet tot forse financiële ondersteuning, dan is het voor de gemeente zinloos geld te steken in Cambuur. n Blad 3 Conclusie Alleen als de samenleving bereid is Cambuur te ondersteunen is er voor de gemeente aanleiding mee te helpen de voet balclub te behouden. Het bestuur Het bestuur heeft de laatste jaren enige wisselingen ondergaan. Het huidige bestuur heeft (samen met de raad van advies) het voorliggende businessplan opgesteld. Dat dit langer heeft geduurd dan was voorzien heeft vooral te maken met de tijd die het heeft gekost de problematiek in kaart te brengen en de discussies binnen het bestuur over de te volgen koers. Hoewel het bestuur duidelijk verbeteringen heeft aange bracht in bedrijfsvoering en financieel beheer is de bestuurskracht van het huidige bestuur zeker niet sterk genoeg. Het feit alleen al dat met de formele afwikkeling van het sponsorcontract essentiële fouten zijn gemaakt spreekt voor zichzelf. Bovendien is op dit moment nog geen sprake van een daadwerkelijke turnaround, terwijl deze wel als noodzakelijk wordt gezien. De organisatie van Cambuur kan als onvoldoende professioneel worden gekenmerkt. Dit uit zich op alle fronten van het werkingsgebied van de club Een relatief zwakke organisatie, gecombineerd met een te weinig krachtig bestuur geeft op dit moment onvoldoende uitzicht op succesvolle ondersteuning. Conclusie: Steunverlening is alleen zinvol als eisen worden gesteld aan de bestuurskracht van het bestuur en de professiona liteit van de organisatie. Het businessplan In algemene zin kan van het businessplan worden gezegd dat het een goed doortimmerd stuk is met een heldere en realistische analyse van de situatie. Twijfels zijn er over de mate waarin het plan voldoende is uitgewerkt om echt houvast te kunnen geven. De belangrijkste beleidsuitgangs punten zijn de volgende: 1. Cambuur moet zelfstandig doorgaan. Deze conclusie kan onderschreven worden, zeker in de huidige situatie. Samenwerking met andere clubs in het noorden zou weliswaar een interessant thema zijn voor verdere bespreking, maar veronderstelt ook op voorhand een vorm van gelijkwaardigheid. Deze ontbreekt nu volledig. Bovendien is uit KNVB-onderzoek gebleken dat het 'werkingsgebied' van Cambuur op zichzelf groot genoeg is 2. Het streven moet erop zijn gericht om een goede middenmoter te zijn in de eredivisie. Met dit streven kan gemakkelijk worden ingestemd. Rekening houden met

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 181