Blad 4 terugval in de eerste divisie lijkt overigens niet onrealistisch 3. Er moet worden geïnvesteerd in het jeugdvoetbal en scouting. Deze conclusie kan volledig worden onderschreven 4. De organisatie moet op een professioneler peil worden gebracht. Deze conclusie kan worden onderschreven, maar tegelijkertijd biedt het businessplan te weinig houvast om daadwerkelijk eruit te kunnen afleiden op welke wijze en volgens welke planning dit zou moeten verlopen. 5. De gemeente moet kijken naar de knelpunten van het huidige stadion. Ons inziens is dit niet een taak van de gemeente. De gemeente is geen eigenaar en als zodanig niet op deze knelpunten aanspreekbaar. De vraag die er onder ligt is uiteraard of op termijn niet toegewerkt moet worden naar een ander stadion op een andere plek in de stad. Het is bekend dat nieuwe stadions uitsluitend tot een verantwoorde exploitatie gebracht kunnen worden als er een netwerk van commerciële activiteiten omheen worden gesitueerd. Dit betekent dat de vraag of er een nieuw stadion moet komen in eerste instantie door Cambuur samen met marktpartijen moet worden beantwoord. De gemeente is ons inziens slechts één van de partijen die hierover een mening moet formuleren. Overigens lijkt het beantwoorden van die vraag op dit moment onmogelijk en ook enigszins onwezenlijk nu Cambuur in zijn voort bestaan bedreigd wordt. Om te voorkomen dat het spreken over een nieuw stadion een vlucht vooruit lijkt te zijn wordt voorgesteld om eerst een besluit te nemen over mogelijke steunverlening en in de tweede helft van dit jaar ons te buigen over de toekomst van het stadion. 6. De conclusies over personeelsbeleid en sponsorbeleid kunnen worden onderschreven. Niettemin is ook hier het houvast dat het businessplan biedt relatief gering. 7. De meerjarenraming geeft aan dat in de eerste jaren nog met een aanzienlijk begrotingstekort wordt gewerkt. De meerjarenraming laat zien dat de posten realistischer zijn ingeschat dan in het verleden, dat er geïnvesteerd wordt in de professionalisering van de organisatie en dat het mogelijk moet zijn toe te werken naar een sluitende begroting. Aan de inkomstenkant is een forse stijging te zien van de sponsorinkomsten. Hier speelt het geloof in de haalbaarheid natuurlijk een grote rol. Het verleden geeft overigens weinig aanleiding tot optimisme op dit punt. Algemeen concluderend kan worden gezegd dat, als bestuur en management het businessplan beschouwend als een dwingend kader, er een best mogelijk begin ligt voor een turnaround. Niettemin is het ook zo dat, als dit businessplan het beoordelingskader moet bieden waaraan voortgang van de turnaround kan worden getoetst, er onvoldoende houvast kan Blad 5 worden geboden. Er zal dus in een ijltempo moeten worden gewerkt aan de uitwerking van het businessplan op onder delen. Het feit dat er een jaar is verstreken tussen het verzoek om tot een businessplan te komen en het plan dat er nu ligt als uiterst globaal moet worden gekenmerkt, geeft de moeite aan die het blijkbaar kost om daadwerkelijk en snel voortgang te boeken. Dit zal alleen met een krachtige en eensgezinde bestuursaanpak kunnen veranderen. Basisvoorwaarden voor steunverlening De minimale voorwaarden waaraan Cambuur moet voldoen, wil de gemeente het voortbestaan ondersteunen, zullen scherp geformuleerd moeten worden om ieder misverstand in later jaren te voorkomen. Er ligt nu voldoende materiaal op tafel om deze voorwaarden nu ook te formuleren. Het gaat om de volgende zaken: 1. Steunverlening is afhankelijk van het draagvlak in de samenleving 2. Steunverlening zal gericht moeten zijn op het zelf standig zonder hulp van de gemeente voortbestaan van Cambuur 3. Een krachtig en professioneel bestuur dat verantwoorde lijkheid neemt voor de turnaround is noodzakelijk. 4Een verdere uitwerking van het businessplan in een actieplan met heldere doelen en planning op operationeel niveau zal op korte termijn moeten plaatsvinden. Wijze van steunverlening Er zijn in beginsel twee manieren om Cambuur te onder steunen in bespreking geweest: 1. Via een bijdrage in geld onder nader te bepalen voorwaarden (zie eindconclusie). 2. Via een constructie waarbij het stadion door de gemeente wordt teruggekocht (waardoor financiële ruimte voor Cambuur ontstaat en de gemeente op termijn ontwikkelmogelijkheden kan beïnvloeden. Het college van burgemeester en wethouders heeft in beginsel de voorkeur om een mogelijke terugkoop van het stadion wel veilig te stellen, maar niet op dit moment al tot terugkoop over te gaan. Hoewel met terugkoop mogelijk op korte termijn enige financiële ruimte voor Cambuur kan worden gecreëerd, vereist een zorgvuldige afweging of en zo ja onder welke voorwaarden het stadion in gemeentelijke handen zou moeten overgaan, meer tijd. Daarnaast is in de overwegingen betrokken dat aankoop ook voor de gemeente budgettaire gevolgen heeft. De aankoop van het stadion op zich, ervan uitgaande dat de taxatiewaarde ook eventueel kan worden gerealiseerd, leidt tot jaarlijkse kapitaallasten van circa 1,02 miljoen. Hier staan huurinkomsten van derden (niet Cambuur) tegenover van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 182