Blad 4
terugval in de eerste divisie lijkt overigens niet
onrealistisch
3. Er moet worden geïnvesteerd in het jeugdvoetbal en
scouting. Deze conclusie kan volledig worden
onderschreven
4. De organisatie moet op een professioneler peil worden
gebracht. Deze conclusie kan worden onderschreven, maar
tegelijkertijd biedt het businessplan te weinig houvast
om daadwerkelijk eruit te kunnen afleiden op welke wijze
en volgens welke planning dit zou moeten verlopen.
5. De gemeente moet kijken naar de knelpunten van het
huidige stadion. Ons inziens is dit niet een taak van de
gemeente. De gemeente is geen eigenaar en als zodanig
niet op deze knelpunten aanspreekbaar. De vraag die er
onder ligt is uiteraard of op termijn niet toegewerkt
moet worden naar een ander stadion op een andere plek in
de stad. Het is bekend dat nieuwe stadions uitsluitend
tot een verantwoorde exploitatie gebracht kunnen worden
als er een netwerk van commerciële activiteiten omheen
worden gesitueerd. Dit betekent dat de vraag of er een
nieuw stadion moet komen in eerste instantie door
Cambuur samen met marktpartijen moet worden beantwoord.
De gemeente is ons inziens slechts één van de partijen
die hierover een mening moet formuleren. Overigens lijkt
het beantwoorden van die vraag op dit moment onmogelijk
en ook enigszins onwezenlijk nu Cambuur in zijn voort
bestaan bedreigd wordt. Om te voorkomen dat het spreken
over een nieuw stadion een vlucht vooruit lijkt te zijn
wordt voorgesteld om eerst een besluit te nemen over
mogelijke steunverlening en in de tweede helft van dit
jaar ons te buigen over de toekomst van het stadion.
6. De conclusies over personeelsbeleid en sponsorbeleid
kunnen worden onderschreven. Niettemin is ook hier het
houvast dat het businessplan biedt relatief gering.
7. De meerjarenraming geeft aan dat in de eerste jaren nog
met een aanzienlijk begrotingstekort wordt gewerkt. De
meerjarenraming laat zien dat de posten realistischer
zijn ingeschat dan in het verleden, dat er geïnvesteerd
wordt in de professionalisering van de organisatie en
dat het mogelijk moet zijn toe te werken naar een
sluitende begroting. Aan de inkomstenkant is een forse
stijging te zien van de sponsorinkomsten. Hier speelt
het geloof in de haalbaarheid natuurlijk een grote rol.
Het verleden geeft overigens weinig aanleiding tot
optimisme op dit punt.
Algemeen concluderend kan worden gezegd dat, als bestuur en
management het businessplan beschouwend als een dwingend
kader, er een best mogelijk begin ligt voor een turnaround.
Niettemin is het ook zo dat, als dit businessplan het
beoordelingskader moet bieden waaraan voortgang van de
turnaround kan worden getoetst, er onvoldoende houvast kan
Blad 5
worden geboden. Er zal dus in een ijltempo moeten worden
gewerkt aan de uitwerking van het businessplan op onder
delen. Het feit dat er een jaar is verstreken tussen het
verzoek om tot een businessplan te komen en het plan dat er
nu ligt als uiterst globaal moet worden gekenmerkt, geeft
de moeite aan die het blijkbaar kost om daadwerkelijk en
snel voortgang te boeken. Dit zal alleen met een krachtige
en eensgezinde bestuursaanpak kunnen veranderen.
Basisvoorwaarden voor steunverlening
De minimale voorwaarden waaraan Cambuur moet voldoen, wil
de gemeente het voortbestaan ondersteunen, zullen scherp
geformuleerd moeten worden om ieder misverstand in later
jaren te voorkomen. Er ligt nu voldoende materiaal op tafel
om deze voorwaarden nu ook te formuleren. Het gaat om de
volgende zaken:
1. Steunverlening is afhankelijk van het draagvlak in de
samenleving
2. Steunverlening zal gericht moeten zijn op het zelf
standig zonder hulp van de gemeente voortbestaan van
Cambuur
3. Een krachtig en professioneel bestuur dat verantwoorde
lijkheid neemt voor de turnaround is noodzakelijk.
4Een verdere uitwerking van het businessplan in een
actieplan met heldere doelen en planning op operationeel
niveau zal op korte termijn moeten plaatsvinden.
Wijze van steunverlening
Er zijn in beginsel twee manieren om Cambuur te onder
steunen in bespreking geweest:
1. Via een bijdrage in geld onder nader te bepalen
voorwaarden (zie eindconclusie).
2. Via een constructie waarbij het stadion door de gemeente
wordt teruggekocht (waardoor financiële ruimte voor
Cambuur ontstaat en de gemeente op termijn
ontwikkelmogelijkheden kan beïnvloeden.
Het college van burgemeester en wethouders heeft in
beginsel de voorkeur om een mogelijke terugkoop van het
stadion wel veilig te stellen, maar niet op dit moment al
tot terugkoop over te gaan. Hoewel met terugkoop mogelijk
op korte termijn enige financiële ruimte voor Cambuur kan
worden gecreëerd, vereist een zorgvuldige afweging of en zo
ja onder welke voorwaarden het stadion in gemeentelijke
handen zou moeten overgaan, meer tijd.
Daarnaast is in de overwegingen betrokken dat aankoop ook
voor de gemeente budgettaire gevolgen heeft.
De aankoop van het stadion op zich, ervan uitgaande dat de
taxatiewaarde ook eventueel kan worden gerealiseerd, leidt
tot jaarlijkse kapitaallasten van circa 1,02 miljoen. Hier
staan huurinkomsten van derden (niet Cambuur) tegenover van