Blad 6
0,66 miljoen. Er dient derhalve structureel dekking te
worden gevonden voor f 360.000,-. Daarbij wordt ervan
uitgegaan dat wordt overeengekomen dat Cambuur zowel het
gebruikers als het eigenaaronderhoud blijft doen.
Bij de overdracht van het stadion in 1993 aan Cambuur is de
toenmalige boekwaarde in de boeken van de gemeente blijven
staan, zij het niet meer als materieel actief maar als
immaterieel actief. Ook de eenmalige bijdrage voor de
nieuwbouw van het stadion ad 6 miljoen is geactiveerd. Dat
betekent dat het stadion, zij het als immaterieel actief,
nog in onze boeken voorkomt voor een bedrag van rond 6,75
miljoen. Wanneer het stadion tegen taxatiewaarde wordt
gekocht zal het immaterieel actief moeten worden afgeboekt
ten laste van de algemene reserve. Wel komen dan de
jaarlijks kapitaallasten ad f 600.000,- structureel
beschikbaar. Deze afboeking is in feite een balanssanering
die losstaat van de steun aan Cambuur op dit moment, maar
bij deze transactie wel actueel wordt.
In dit verband heeft het college wel een signaal onderzocht
dat beleggers bereid waren het commerciële gedeelte van het
stadion voor een interessante prijs aan te kopen. Hoewel
dit signaal niet juist bleek te zijn is er van de zijde van
ontwikkelaars wel belangstelling. Echter, deze belang
stelling zal altijd gericht zijn op het verkrijgen van een
positie ten aanzien van mogelijke herontwikkelingen op het
huidige stadionterrein dan wel ten aanzien van de mogelijke
nieuwbouw van een stadion. Voor het beslissen of een
dergelijke positie aan een of meer ontwikkelaars moet
worden toegekend is het nu veel te vroeg.
Hoogte van steunverlening
De tekorten die zijn begroot voor de komende 3 exploita
tieseizoenen (tot het seizoen 2002-2003) bedragen 5,2
miljoen (2,5 1,7 1,0 miljoen). De balans geeft een
liquiditeitstekort van 3,4 miljoen. Dit brengt totaal
tekort op 8,6 miljoen. Aangezien de begrote exploita
tietekorten iets hoger zijn dan de begrote negatieve
cashflow over de seizoenen 1999 t/m 2002 zal het uiteinde
lijk liquiditeitstekort ca. 1 miljoen gulden lager zijn.
Wil de gemeente aan het uitgangspunt vasthouden dat
steunverlening tot gezondmaking en turnaround moet leiden,
dan zal een oplossing gezocht moeten worden voor een
begroot cumulatief tekort van 7,6 miljoen gulden, waarvan
de gemeente al tijdelijk in 1,5 miljoen gulden heeft
voorzien
Daarnaast staat Cambuur dan nog voor de taak om, naast het
vinden van een hoofdsponsor, haar inkomsten in 3 seizoenen
met ruim 50% te verhogen.
Blad 7
Voorstel
Alles overwegende komt het college van burgemeester en
wethouders tot het volgende voorstel:
1. Het beschikbaar stellen van een bijdrage van maximaal
2,0 miljoen gulden indien en in de vorm waarin Cambuur
uit de samenleving een zelfde bedrag weet te genereren.
Indien het gaat om schenkingen zal de gemeente een
zelfde bedrag ook als schenking beschouwen. Indien het
gaat om leningen zal de gemeente daar tegenover
hetzelfde bedrag als renteloze lening verstrekken
(aflossing in 10 jaar vanaf 2005)Het moet hier gaan om
bedragen die extra zijn boven op de normale sponsor
bedragen
2. Het omzetten van de reeds beschikbaar gestelde 1,5
miljoen gulden in een schenking.
3. Het beschikbaar stellen van f 750.000,- in de vorm van
een renteloze lening per 1 juli 2000 (aflossing vanaf
2005 in 10 jaar) als naar het oordeel van de Commissie
Bestuur en Middelen voldoende voortgang is geboekt met
de professionaliseringsslag die het bestuur wil
doorvoeren. Beschikbaarstelling van dit bedrag gebeurt
onder aftrek van de rente op de reeds verstrekte lening
van 1,5 miljoen gulden tot 1 januari 2000 en de door de
gemeente voorgeschoten kosten.
4. Het beoordelen per 1 januari 2002 of de ontwikkeling van
de organisatie zoveel voortgang heeft geboekt dat de
renteloze leningen in een gift kunnen worden omgezet.
Daarnaast zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
1. De gemeente Leeuwarden verkrijgt het recht om, zolang er
geen contract ligt met een nieuwe hoofdsponsor, via
shirtreclame de stad te promoten.
2. De gemeente Leeuwarden verkrijgt een eerste recht van
terugkoop op het stadion, waarbij de huidige marktwaarde
als uitgangspunt geldt (regeling nader uit te werken
door het college van burgemeester en wethouders)
3. Het bestuur wordt versterkt op een nader door het
bestuur aan te geven wijze.
4. Er wordt opnieuw een Raad van Toezicht ingesteld die het
bestuur kan ondersteunen bij de uitoefening van haar
taak en kan toezien op een zorgvuldige uitvoering van
het businessplan. Deze Raad van Toezicht zal moeten
bestaan uit een afspiegeling van supporters en
ondernemersgroepen die samen het draagvlak onder Cambuur
vormen
5. Het bestuur zal voor 1 maart 2000 kenbaar maken op welke
wijze en wanneer versterking van het bestuur en
instelling van de Raad van Toezicht zal plaatsvinden.
6. Vooralsnog tot 1 januari 2001 zal er een halfjaarlijks
beraad plaatsvinden tussen delegaties van het bestuur en
het college van burgemeester en wethouders over de stand
van zaken.