Blad 6 0,66 miljoen. Er dient derhalve structureel dekking te worden gevonden voor f 360.000,-. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat wordt overeengekomen dat Cambuur zowel het gebruikers als het eigenaaronderhoud blijft doen. Bij de overdracht van het stadion in 1993 aan Cambuur is de toenmalige boekwaarde in de boeken van de gemeente blijven staan, zij het niet meer als materieel actief maar als immaterieel actief. Ook de eenmalige bijdrage voor de nieuwbouw van het stadion ad 6 miljoen is geactiveerd. Dat betekent dat het stadion, zij het als immaterieel actief, nog in onze boeken voorkomt voor een bedrag van rond 6,75 miljoen. Wanneer het stadion tegen taxatiewaarde wordt gekocht zal het immaterieel actief moeten worden afgeboekt ten laste van de algemene reserve. Wel komen dan de jaarlijks kapitaallasten ad f 600.000,- structureel beschikbaar. Deze afboeking is in feite een balanssanering die losstaat van de steun aan Cambuur op dit moment, maar bij deze transactie wel actueel wordt. In dit verband heeft het college wel een signaal onderzocht dat beleggers bereid waren het commerciële gedeelte van het stadion voor een interessante prijs aan te kopen. Hoewel dit signaal niet juist bleek te zijn is er van de zijde van ontwikkelaars wel belangstelling. Echter, deze belang stelling zal altijd gericht zijn op het verkrijgen van een positie ten aanzien van mogelijke herontwikkelingen op het huidige stadionterrein dan wel ten aanzien van de mogelijke nieuwbouw van een stadion. Voor het beslissen of een dergelijke positie aan een of meer ontwikkelaars moet worden toegekend is het nu veel te vroeg. Hoogte van steunverlening De tekorten die zijn begroot voor de komende 3 exploita tieseizoenen (tot het seizoen 2002-2003) bedragen 5,2 miljoen (2,5 1,7 1,0 miljoen). De balans geeft een liquiditeitstekort van 3,4 miljoen. Dit brengt totaal tekort op 8,6 miljoen. Aangezien de begrote exploita tietekorten iets hoger zijn dan de begrote negatieve cashflow over de seizoenen 1999 t/m 2002 zal het uiteinde lijk liquiditeitstekort ca. 1 miljoen gulden lager zijn. Wil de gemeente aan het uitgangspunt vasthouden dat steunverlening tot gezondmaking en turnaround moet leiden, dan zal een oplossing gezocht moeten worden voor een begroot cumulatief tekort van 7,6 miljoen gulden, waarvan de gemeente al tijdelijk in 1,5 miljoen gulden heeft voorzien Daarnaast staat Cambuur dan nog voor de taak om, naast het vinden van een hoofdsponsor, haar inkomsten in 3 seizoenen met ruim 50% te verhogen. Blad 7 Voorstel Alles overwegende komt het college van burgemeester en wethouders tot het volgende voorstel: 1. Het beschikbaar stellen van een bijdrage van maximaal 2,0 miljoen gulden indien en in de vorm waarin Cambuur uit de samenleving een zelfde bedrag weet te genereren. Indien het gaat om schenkingen zal de gemeente een zelfde bedrag ook als schenking beschouwen. Indien het gaat om leningen zal de gemeente daar tegenover hetzelfde bedrag als renteloze lening verstrekken (aflossing in 10 jaar vanaf 2005)Het moet hier gaan om bedragen die extra zijn boven op de normale sponsor bedragen 2. Het omzetten van de reeds beschikbaar gestelde 1,5 miljoen gulden in een schenking. 3. Het beschikbaar stellen van f 750.000,- in de vorm van een renteloze lening per 1 juli 2000 (aflossing vanaf 2005 in 10 jaar) als naar het oordeel van de Commissie Bestuur en Middelen voldoende voortgang is geboekt met de professionaliseringsslag die het bestuur wil doorvoeren. Beschikbaarstelling van dit bedrag gebeurt onder aftrek van de rente op de reeds verstrekte lening van 1,5 miljoen gulden tot 1 januari 2000 en de door de gemeente voorgeschoten kosten. 4. Het beoordelen per 1 januari 2002 of de ontwikkeling van de organisatie zoveel voortgang heeft geboekt dat de renteloze leningen in een gift kunnen worden omgezet. Daarnaast zijn de volgende voorwaarden van toepassing: 1. De gemeente Leeuwarden verkrijgt het recht om, zolang er geen contract ligt met een nieuwe hoofdsponsor, via shirtreclame de stad te promoten. 2. De gemeente Leeuwarden verkrijgt een eerste recht van terugkoop op het stadion, waarbij de huidige marktwaarde als uitgangspunt geldt (regeling nader uit te werken door het college van burgemeester en wethouders) 3. Het bestuur wordt versterkt op een nader door het bestuur aan te geven wijze. 4. Er wordt opnieuw een Raad van Toezicht ingesteld die het bestuur kan ondersteunen bij de uitoefening van haar taak en kan toezien op een zorgvuldige uitvoering van het businessplan. Deze Raad van Toezicht zal moeten bestaan uit een afspiegeling van supporters en ondernemersgroepen die samen het draagvlak onder Cambuur vormen 5. Het bestuur zal voor 1 maart 2000 kenbaar maken op welke wijze en wanneer versterking van het bestuur en instelling van de Raad van Toezicht zal plaatsvinden. 6. Vooralsnog tot 1 januari 2001 zal er een halfjaarlijks beraad plaatsvinden tussen delegaties van het bestuur en het college van burgemeester en wethouders over de stand van zaken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 183