Blad 2
schuldregelende werkzaamheden sinds 1999 een
uitvoeringsovereenkomst met de GKB-F af.
Bureau Integrale Schuldhulpverlening (BISH)
De landelijke trend van terugval in kredietomzet bij
kredietbanken, alsmede de toenemende complexiteit van
schuldsituaties heeft de GKB-F doen besluiten om nog meer
dan in het verleden het accent te leggen op de uitvoering
van sociale taken en na te gaan in hoeverre er in gemeenten
behoefte is om de expertise van de GKB-F op het terrein van
de schuldhulpverlening meer te benutten. De GKB-F heeft
daarom het initiatief genomen om in de provincie Friesland
tot een nadere samenwerking op het terrein van de
schuldhulpverlening te komen, het zogenaamde Bureau
Integrale Schuldhulpverlening (BISH)Directe aanleiding
voor dit initiatief, naast de reeds eerdergenoemde
financiële ontwikkelingen, vormde de constatering dat in
vrijwel alle Friese gemeenten, in tegenstelling tot de
gemeente Leeuwarden, nog geen sprake is van een integrale
aanpak van de schuldenproblematiek. Het BISH is per 1
januari 1998 van start gegaan. De gemeente Leeuwarden heeft
met name een indirect belang bij het BISH; de verwachting
is dat de GKB-F door een uitbreiding van haar producten
extra inkomsten kan genereren waardoor in de toekomst de
kostprijs van de producten lager wordt. Het BISH zal in
2000 worden geëvalueerd; de resultaten van deze evaluatie
zullen daar waar mogelijk worden benut voor een verdere
optimalisering van de schuldhulpverlening binnen de
gemeente Leeuwarden. In dat kader zal eveneens worden
nagegaan in hoeverre beide projecten goed op elkaar kunnen
worden afgestemd.
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
Op 1 december 1998 is de Wet Schuldsanering Natuurlijke
Personen (WSNP)in werking getreden. Deze wet maakt het
mogelijk dat de rechtbank dwingend een saneringsregeling
kan opleggen aan schuldeisers. Over de effecten van de
inwerkingtreding van deze wet is op dit moment nog weinig
bekend. De GKB-F is op tweeërlei wijze betrokken bij de
uitvoering van deze wet. Bij het verzoek om toepassing van
de wettelijke saneringsregeling dient een verklaring te
worden overlegd waaruit blijkt dat er geen reële
mogelijkheden zijn om te komen tot een minnelijke
schuldregeling. Deze verklaring moet worden afgegeven door
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
waar de schuldenaar woont of verblijft. De gemeente mag de
bevoegdheid tot het afgeven van deze verklaring mandateren
aan een kredietbank; het college van burgemeester en
wethouders heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de
GKB-F. Bij toepassing van de wettelijke saneringsregeling
wordt door de rechtbank een bewindvoerder benoemd; de
Blad 3
uitvoering van de bewindvoering is onder meer bij de
kredietbanken, waaronder de GKB-F, gepositioneerd.
Nieuwe huisvesting
De GKB-F zal binnenkort een ander pand aan de Gardeniersweg
6 te Leeuwarden betrekken. Door de forse personeelsuit
breiding van de afgelopen jaren, met name door een toename
van de werkzaamheden binnen het Bureau Integrale Schuld
hulpverlening, werd het realiseren van andere huisvesting
noodzakelijk. Bij de opstelling van de begroting 2000 was
reeds rekening gehouden met stijgende huisvestingslasten in
verband met een eventuele verhuizing. In oktober 1999 heeft
de GKB-F de gemeente laten weten dat er concrete mogelijk
heden waren om tot de aankoop van een ander kantoorpand
over te gaan. De verwachting op dat moment was dat indien
tot aankoop zou worden overgegaan, de begroting 2000 zou
moeten worden aangepast. In november 1999 heeft de GKB-F de
gemeente bericht dat het betreffende pand daadwerkelijk was
aangekocht en dat de hieraan verbonden stijging van de
huisvestingslasten niet tot aanpassingen in de begroting
voor het jaar 2000 noodzaakte.
JAARREKENING 1998 EN BEGROTING 2000
Hieronder treft u een gecomprimeerd overzicht van de
ingediende rekeningcijfers aan. Ter vergelijking zijn
eveneens de rekeningcijfers over 1997 opgenomen.
Omschrijving
KOSTEN
Personeelskosten
Huisvesting
Automatisering
Bestuurskosten
Algemene kosten
Storting fondsen
Resultaat
rekening
1997
939.897
72.968
78 876
4.049
243.400
180000
rekening
1998
1.351.926
74191
130.321
8 343
251872
180.000
79.740
begroting
2000
2.018.693
134.720
115.900
6.200
368605
155.000
14.809
Totale kosten
1.519.190 2.076.393
813.927
OPBRENGSTEN
Saldo
Kredietvergoeding
Schuldregelingen
Overige baten
Vergoeding BISH
Vergoeding WSNP
Nadelig saldo
949.022
299.950
80. 905
189.313
900.685
898.200
77588
169.368
30.552
751.050
,078.220
82.000
789.657
113.000
Totaal
1.519.190
2.076.393 2.813.927