Blad 2 schuldregelende werkzaamheden sinds 1999 een uitvoeringsovereenkomst met de GKB-F af. Bureau Integrale Schuldhulpverlening (BISH) De landelijke trend van terugval in kredietomzet bij kredietbanken, alsmede de toenemende complexiteit van schuldsituaties heeft de GKB-F doen besluiten om nog meer dan in het verleden het accent te leggen op de uitvoering van sociale taken en na te gaan in hoeverre er in gemeenten behoefte is om de expertise van de GKB-F op het terrein van de schuldhulpverlening meer te benutten. De GKB-F heeft daarom het initiatief genomen om in de provincie Friesland tot een nadere samenwerking op het terrein van de schuldhulpverlening te komen, het zogenaamde Bureau Integrale Schuldhulpverlening (BISH)Directe aanleiding voor dit initiatief, naast de reeds eerdergenoemde financiële ontwikkelingen, vormde de constatering dat in vrijwel alle Friese gemeenten, in tegenstelling tot de gemeente Leeuwarden, nog geen sprake is van een integrale aanpak van de schuldenproblematiek. Het BISH is per 1 januari 1998 van start gegaan. De gemeente Leeuwarden heeft met name een indirect belang bij het BISH; de verwachting is dat de GKB-F door een uitbreiding van haar producten extra inkomsten kan genereren waardoor in de toekomst de kostprijs van de producten lager wordt. Het BISH zal in 2000 worden geëvalueerd; de resultaten van deze evaluatie zullen daar waar mogelijk worden benut voor een verdere optimalisering van de schuldhulpverlening binnen de gemeente Leeuwarden. In dat kader zal eveneens worden nagegaan in hoeverre beide projecten goed op elkaar kunnen worden afgestemd. Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen Op 1 december 1998 is de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)in werking getreden. Deze wet maakt het mogelijk dat de rechtbank dwingend een saneringsregeling kan opleggen aan schuldeisers. Over de effecten van de inwerkingtreding van deze wet is op dit moment nog weinig bekend. De GKB-F is op tweeërlei wijze betrokken bij de uitvoering van deze wet. Bij het verzoek om toepassing van de wettelijke saneringsregeling dient een verklaring te worden overlegd waaruit blijkt dat er geen reële mogelijkheden zijn om te komen tot een minnelijke schuldregeling. Deze verklaring moet worden afgegeven door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar de schuldenaar woont of verblijft. De gemeente mag de bevoegdheid tot het afgeven van deze verklaring mandateren aan een kredietbank; het college van burgemeester en wethouders heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de GKB-F. Bij toepassing van de wettelijke saneringsregeling wordt door de rechtbank een bewindvoerder benoemd; de Blad 3 uitvoering van de bewindvoering is onder meer bij de kredietbanken, waaronder de GKB-F, gepositioneerd. Nieuwe huisvesting De GKB-F zal binnenkort een ander pand aan de Gardeniersweg 6 te Leeuwarden betrekken. Door de forse personeelsuit breiding van de afgelopen jaren, met name door een toename van de werkzaamheden binnen het Bureau Integrale Schuld hulpverlening, werd het realiseren van andere huisvesting noodzakelijk. Bij de opstelling van de begroting 2000 was reeds rekening gehouden met stijgende huisvestingslasten in verband met een eventuele verhuizing. In oktober 1999 heeft de GKB-F de gemeente laten weten dat er concrete mogelijk heden waren om tot de aankoop van een ander kantoorpand over te gaan. De verwachting op dat moment was dat indien tot aankoop zou worden overgegaan, de begroting 2000 zou moeten worden aangepast. In november 1999 heeft de GKB-F de gemeente bericht dat het betreffende pand daadwerkelijk was aangekocht en dat de hieraan verbonden stijging van de huisvestingslasten niet tot aanpassingen in de begroting voor het jaar 2000 noodzaakte. JAARREKENING 1998 EN BEGROTING 2000 Hieronder treft u een gecomprimeerd overzicht van de ingediende rekeningcijfers aan. Ter vergelijking zijn eveneens de rekeningcijfers over 1997 opgenomen. Omschrijving KOSTEN Personeelskosten Huisvesting Automatisering Bestuurskosten Algemene kosten Storting fondsen Resultaat rekening 1997 939.897 72.968 78 876 4.049 243.400 180000 rekening 1998 1.351.926 74191 130.321 8 343 251872 180.000 79.740 begroting 2000 2.018.693 134.720 115.900 6.200 368605 155.000 14.809 Totale kosten 1.519.190 2.076.393 813.927 OPBRENGSTEN Saldo Kredietvergoeding Schuldregelingen Overige baten Vergoeding BISH Vergoeding WSNP Nadelig saldo 949.022 299.950 80. 905 189.313 900.685 898.200 77588 169.368 30.552 751.050 ,078.220 82.000 789.657 113.000 Totaal 1.519.190 2.076.393 2.813.927

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 200