Blad 1 Inleiding In 1995 verscheen de structuurschets voor de ruimtelijk- economische ontwikkeling van Leeuwarden. In deze schets is nadrukkelijk beargumenteerd dat de verdere verstedelijkingsrichting voor Leeuwarden aan de Zuidzijde van de stad moet worden gevonden. Een noodzakelijke infrastructurele investering is hierbij de aanleg van de "Haak om Leeuwarden"Het betreft hier aanleg van de ontbrekende schakel in de A31 van Marssum via Werpsterhoek tot Hemriksein; het opwaarderen van de A31 naar Drachten en het aansluiten van de A32 Een dergelijke ingreep brengt met zich mee dat de Overijsselseweg verlegd moet worden en de Hendrik Algraweg zijn functie verliest en voor een deel komt te vervallen. De "verkennende" studie van Rijkswaterstaat in samenwerking met de gemeente heeft diverse alternatieven onderzocht en komt tot de conclusie dat de bereikbaarheid van het stadsgewest in gevaar is, hetgeen een bedreiging vormt voor de ontwikkeling van de werkgelegenheid en dat er ook verkeerstechnisch aanleiding is tot ingrijpende maatregelen. Hetgeen voor de gemeente aanleiding is om met klem de realisatie van de "Haak" tot stand te doen brengen. Om de stedenbouwkundige mogelijkheden voor het gebied te onderzoeken heeft het bureau VHP uit Rotterdam een stedenbouwkundig plan ontwikkeld gericht op duurzaamheid. Dit is in de zomer van 1999 gereed gekomen. De inzichten uit dit plan, geëvolueerd met verdere inzichten op financieel en milieukundig gebied, vormen de basis voor deze nota waarin de keuzes worden gemaakt hoe het gebied de komende decennia verstedelijkt gaat worden. Voor een topografische kaart en een kaart van de plangebieden wordt u verwezen naar bijlage 1 respectievelijk bijlage 2. Het uitbrengen van deze nota gaat vooraf aan de stedenbouwkundige plannen en komt voort uit het gekozen werkproces. Dit werkproces wordt gekenmerkt door: a) Een integrale werkwijze; in elke fase van het proces wordt in samenhang inhoud gegeven aan het totale plan. Dit wil zeggen het programma (wat ga je in het gebied doen zowel kwantitatief als kwalitatief)de rand voorwaarden (milieu, infrastructuur), de ruimtelijke visie (hoe gaat het er uit zien) en de financiële gevolgen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 209