Blad 2 b) Het werken van grof naar fijn; in deze nota worden de hoofdlijnen van de beoogde ontwikkeling uiteengezet. Binnen deze hoofdlijnen worden de plannen in opeenvolgende stappen steeds verder geconcretiseerd. c) Een gecoördineerde besluitvorming en het vinden van draagvlak; door tussentijdse rapportages, informatie en participatie van zoveel mogelijk betrokkenen, wordt het besluitvormingsproces zo zwaar mogelijk verankerd. Dit werkproces heeft gaandeweg duidelijk gemaakt dat om de ambities in te vullen dit niet zonder gevolgen kan blijven voor de inhoud van het plan, de wijze waarop de ontwikkeling plaats zal vinden en hoe de regie ingevuld moet gaan worden. Het zal leiden tot een trendbreuk zowel voor de woningbouw, de uitgifte van de bedrijfsterreinen, de mobiliteit als ook voor de kwaliteitsontwikkeling van de verstedelijking van Leeuwarden-Zuid. Tevens zal duidelijk worden dat de gemeente dit niet alleen kan. Overige overheden en marktpartijen zullen hun partij mee moeten blazen. Dit vraagt echter wel om een duidelijke regie vanuit de gemeente met heldere financiële randvoorwaarden met duidelijke contracten en goede beheersing van risico's. Ook dit betekent een trendbreuk. PROGRAMMA RUIMTELIJKE VISIE FINANCIËLE EXPLOITATIE RAN DVOO RWAAR DEN Blad 3 1. POSITIONERING Leeuwarden heeft een sterke economische basis met 50.000 arbeidsplaatsen. Dit is ruim een kwart van de banen in heel Friesland en meer werkgelegenheid dan in Heerenveen, Drachten en Sneek samen. De groei van de werkgelegenheid met ruim 5000 arbeidsplaatsen in de afgelopen drie jaren toont de kracht en vitaliteit van Leeuwarden als banenmotor. Ondanks deze positieve trend kent Leeuwarden nog steeds een werkloosheid van circa 16%. Vergeleken met de Randstad kent Leeuwarden minder krapte op de arbeidsmarkt. De aanwezigheid van kennisinfrastructuur op niveau zorgt voor voldoende beschikbaarheid van hoogwaardige arbeidskrachten in de regio en biedt daarmee potentie voor economische ontwikkeling. De Friese en regionale woningmarkt is ontspannen. In de regio Leeuwarden bestaat echter een onevenwichtige spreiding van kwantiteiten en kwaliteiten. In Leeuwarden zijn relatief veel gestapelde, huur- en goedkope woningen, terwijl er behoefte bestaat aan woningen in het midden en hogere marktsegment. De positieve economische ontwikkeling en de groei van de werkgelegenheid hebben vooralsnog geen vertaling gevonden in een aanzienlijke groei van het inwonertal van de gemeente. De stad heeft de afgelopen jaren gemiddeld 1000 inwoners per jaar verloren aan de omliggende gemeenten. Het betreft hier voor een belangrijk deel de hogere inkomensgroepen. Het draagvlak om de centrumvoorzieningen in stand te houden en sociaal maatschappelijke problemen op te lossen, vergt een forse injectie in de woningbouw in met name in de midden en hogere segmenten. Onontbeerlijk hiervoor is de bouw van ruim 8000 nieuwe woningen, die ook in het Ontwikkelingskader Leeuwarden als taakstellend zijn opgenomen De verstedelijking van Leeuwarden-Zuid is een cruciale stap in het keren van de geschetste negatieve ontwikkelingen en het behouden van de centrumfunctie die Leeuwarden vervult. Wonen, werken en recreëren moeten daarbij met elkaar in evenwicht zijn. Het evenwicht herstellen betekent investeren in de kwaliteit van woningen maar ook in de kwaliteit van de bestaande stad. Het creëren van een aantrekkelijk, concurrerend vestigingsklimaat voor zowel burgers als bedrijven en het daarmee behouden van de functie van banenmotor voor de regio vraagt om grote investeringen. Een integrale planvorming gekoppeld aan een uitvoeringsgerichte aanpak voor de enorme ontwikkeling waar Leeuwarden voor staat kan daarbij niet zonder samenwerking met marktpartijen en andere overheden tot stand komen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 210