Blad 2
b) Het werken van grof naar fijn; in deze nota worden de
hoofdlijnen van de beoogde ontwikkeling uiteengezet.
Binnen deze hoofdlijnen worden de plannen in
opeenvolgende stappen steeds verder geconcretiseerd.
c) Een gecoördineerde besluitvorming en het vinden van
draagvlak; door tussentijdse rapportages, informatie en
participatie van zoveel mogelijk betrokkenen, wordt het
besluitvormingsproces zo zwaar mogelijk verankerd.
Dit werkproces heeft gaandeweg duidelijk gemaakt dat om de
ambities in te vullen dit niet zonder gevolgen kan blijven
voor de inhoud van het plan, de wijze waarop de
ontwikkeling plaats zal vinden en hoe de regie ingevuld
moet gaan worden. Het zal leiden tot een trendbreuk zowel
voor de woningbouw, de uitgifte van de bedrijfsterreinen,
de mobiliteit als ook voor de kwaliteitsontwikkeling van de
verstedelijking van Leeuwarden-Zuid.
Tevens zal duidelijk worden dat de gemeente dit niet alleen
kan. Overige overheden en marktpartijen zullen hun partij
mee moeten blazen. Dit vraagt echter wel om een duidelijke
regie vanuit de gemeente met heldere financiële
randvoorwaarden met duidelijke contracten en goede
beheersing van risico's. Ook dit betekent een trendbreuk.
PROGRAMMA
RUIMTELIJKE
VISIE
FINANCIËLE
EXPLOITATIE
RAN DVOO RWAAR DEN
Blad 3
1. POSITIONERING
Leeuwarden heeft een sterke economische basis met 50.000
arbeidsplaatsen. Dit is ruim een kwart van de banen in heel
Friesland en meer werkgelegenheid dan in Heerenveen,
Drachten en Sneek samen. De groei van de werkgelegenheid
met ruim 5000 arbeidsplaatsen in de afgelopen drie jaren
toont de kracht en vitaliteit van Leeuwarden als
banenmotor. Ondanks deze positieve trend kent Leeuwarden
nog steeds een werkloosheid van circa 16%.
Vergeleken met de Randstad kent Leeuwarden minder krapte op
de arbeidsmarkt. De aanwezigheid van kennisinfrastructuur
op niveau zorgt voor voldoende beschikbaarheid van
hoogwaardige arbeidskrachten in de regio en biedt daarmee
potentie voor economische ontwikkeling.
De Friese en regionale woningmarkt is ontspannen. In de
regio Leeuwarden bestaat echter een onevenwichtige
spreiding van kwantiteiten en kwaliteiten. In Leeuwarden
zijn relatief veel gestapelde, huur- en goedkope woningen,
terwijl er behoefte bestaat aan woningen in het midden en
hogere marktsegment.
De positieve economische ontwikkeling en de groei van de
werkgelegenheid hebben vooralsnog geen vertaling gevonden
in een aanzienlijke groei van het inwonertal van de
gemeente. De stad heeft de afgelopen jaren gemiddeld 1000
inwoners per jaar verloren aan de omliggende gemeenten. Het
betreft hier voor een belangrijk deel de hogere
inkomensgroepen. Het draagvlak om de centrumvoorzieningen
in stand te houden en sociaal maatschappelijke problemen op
te lossen, vergt een forse injectie in de woningbouw in met
name in de midden en hogere segmenten. Onontbeerlijk
hiervoor is de bouw van ruim 8000 nieuwe woningen, die ook
in het Ontwikkelingskader Leeuwarden als taakstellend zijn
opgenomen
De verstedelijking van Leeuwarden-Zuid is een cruciale stap
in het keren van de geschetste negatieve ontwikkelingen en
het behouden van de centrumfunctie die Leeuwarden vervult.
Wonen, werken en recreëren moeten daarbij met elkaar in
evenwicht zijn. Het evenwicht herstellen betekent
investeren in de kwaliteit van woningen maar ook in de
kwaliteit van de bestaande stad.
Het creëren van een aantrekkelijk, concurrerend
vestigingsklimaat voor zowel burgers als bedrijven en het
daarmee behouden van de functie van banenmotor voor de
regio vraagt om grote investeringen. Een integrale
planvorming gekoppeld aan een uitvoeringsgerichte aanpak
voor de enorme ontwikkeling waar Leeuwarden voor staat kan
daarbij niet zonder samenwerking met marktpartijen en
andere overheden tot stand komen.