Blad 6
b) Kwantitatief
100- tot 360.000 m2 kantoren als zichtlocatie in de
komende 20 jaar
50 woon/werk units
260 hectare bedrijfsterrein netto uitgeefbaar
Waarvan bedrijfsterrein Newtonpark de volgende fasering
kent: - fase 2: 1999 - 2004 ->ca. 15 ha. netto uitgifte
- fase 3: 2000 - 2007 ->ca. 60 ha. netto uitgifte
- fase 4: 2001 - 2010 ->ca60 ha. netto uitgifte
Op bedrijfsterreinen 20 a 80 werknemers/ha
Op kantoorlocaties 150 werknemers/ha
Waar mogelijk moet mede gelet worden op levendigheid en
sociale controle. Verwevenheid met wonen en voorzieningen
(groen, sport, verzorging, detailhandel) wordt nagestreefd.
III. Verkeer en Vervoer
Voor het wonen is de nabijheid van de binnenstad een factor
die uitgenut moet worden. Beheersing van de automobiliteit
komt daarmee binnen handbereik. De keuze voor openbaar
vervoer, fiets of wandeling moet gestimuleerd worden boven
een keuze voor de auto. Voor de Infrastructuurkaart wordt u
verwezen naar bijlage 3.
Menging van wonen, werken en recreëren levert korte
afstanden. Daarnaast zullen stimulerende en remmende
prikkels gegeven moeten worden. Stimulerend; de introductie
van een hoogwaardig openbaar vervoer, zoals bijvoorbeeld de
Phileas (een Nederlandse uitvinding van Philips en DAF) een
tussenvorm tussen bus en tram op een vrije maar
geïntegreerde openbaar vervoerbaan over de hoofdontsluiting
naar het centrum in een hoge frequentie rijdend. Maar ook
remmende; zoals een slechte doordringbaarheid voor de auto.
Met andere woorden de woning is met de auto goed te
bereiken maar er komt geen doorgaand verkeer in de
woonbuurten. Ook voor de veiligheid is dit een belangrijk
thema
Zorgvuldig vorm geven van routes is van belang in verband
met de barrièrewerking die uitgaat van het kanaal. Voor de
bedrijven geldt dat een snelle bereikbaarheid van de "Haak"
belangrijk is om zo optimaal gebruik te kunnen maken van de
ontstane goede bereikbaarheid. Voor de trimodale terminal
is daarnaast het spoor en het water (klasse V-A) van
belang
Blad 7
Het kruispunt van de "Haak" met aan één zijde de A32 in de
richting van Heerenveen, aan de andere zijde de
hoofdontsluiting van het plangebied maar ook van het
centrum van Leeuwarden leent zich in het bijzonder voor de
aanleg van een transferium.
Bijzondere opmerking verdienen de hoogspanningsleidingen.
Naast het kanaal en de Hendrik Algraweg (die bij realisatie
van de "Haak" deels kan komen te vervallen) vormen de
hoogspanningsleidingen een belangrijke infrastructurele
barrière. Naast het feit dat de hoogspanningsleidingen
visueel belemmerend werken moet een strook van 85 meter
aangehouden worden met zeer beperkt gebruik (geen wonen,
gebruiksbepalingen voor bedrijven)Alles zal er aan gedaan
worden deze kabels ondergronds te brengen.
IVVoorzieningen
Naast de voorzieningen die bij een bouwvolume horen zoals
gepland: - ca. 7500 m2 winkels;
ca. 10.000 m2 school; en
ca. 20.000 m2 sociaal culturele voorzieningen,
leent de goede ligging van het plangebied zich voor
voorzieningen met een specifiek regionaal of bovenregionale
betekenis. Ook kunnen maatschappelijke voorzieningen (zorg)
gesitueerd worden langs de verlegde Overijsselseweg
Gelet op de allure die met het plangebied wordt nagestreefd
is kunst een belangrijk middel om dit te onderschrijven.
Met name kunst gekoppeld aan de woonomgeving geeft een
belangrijke impuls.
VGroen, water en recreatie
Uit een inventarisatie van natuur en landschap blijkt dat
er geen waardevolle elementen van enige omvang zijn die een
beperking opleveren in de planvorming. Een archeologisch
onderzoek moet worden uitgevoerd om te bezien of er
eventueel archeologische elementen aanwezig zijn die van
invloed zijn.