Blad 6 b) Kwantitatief 100- tot 360.000 m2 kantoren als zichtlocatie in de komende 20 jaar 50 woon/werk units 260 hectare bedrijfsterrein netto uitgeefbaar Waarvan bedrijfsterrein Newtonpark de volgende fasering kent: - fase 2: 1999 - 2004 ->ca. 15 ha. netto uitgifte - fase 3: 2000 - 2007 ->ca. 60 ha. netto uitgifte - fase 4: 2001 - 2010 ->ca60 ha. netto uitgifte Op bedrijfsterreinen 20 a 80 werknemers/ha Op kantoorlocaties 150 werknemers/ha Waar mogelijk moet mede gelet worden op levendigheid en sociale controle. Verwevenheid met wonen en voorzieningen (groen, sport, verzorging, detailhandel) wordt nagestreefd. III. Verkeer en Vervoer Voor het wonen is de nabijheid van de binnenstad een factor die uitgenut moet worden. Beheersing van de automobiliteit komt daarmee binnen handbereik. De keuze voor openbaar vervoer, fiets of wandeling moet gestimuleerd worden boven een keuze voor de auto. Voor de Infrastructuurkaart wordt u verwezen naar bijlage 3. Menging van wonen, werken en recreëren levert korte afstanden. Daarnaast zullen stimulerende en remmende prikkels gegeven moeten worden. Stimulerend; de introductie van een hoogwaardig openbaar vervoer, zoals bijvoorbeeld de Phileas (een Nederlandse uitvinding van Philips en DAF) een tussenvorm tussen bus en tram op een vrije maar geïntegreerde openbaar vervoerbaan over de hoofdontsluiting naar het centrum in een hoge frequentie rijdend. Maar ook remmende; zoals een slechte doordringbaarheid voor de auto. Met andere woorden de woning is met de auto goed te bereiken maar er komt geen doorgaand verkeer in de woonbuurten. Ook voor de veiligheid is dit een belangrijk thema Zorgvuldig vorm geven van routes is van belang in verband met de barrièrewerking die uitgaat van het kanaal. Voor de bedrijven geldt dat een snelle bereikbaarheid van de "Haak" belangrijk is om zo optimaal gebruik te kunnen maken van de ontstane goede bereikbaarheid. Voor de trimodale terminal is daarnaast het spoor en het water (klasse V-A) van belang Blad 7 Het kruispunt van de "Haak" met aan één zijde de A32 in de richting van Heerenveen, aan de andere zijde de hoofdontsluiting van het plangebied maar ook van het centrum van Leeuwarden leent zich in het bijzonder voor de aanleg van een transferium. Bijzondere opmerking verdienen de hoogspanningsleidingen. Naast het kanaal en de Hendrik Algraweg (die bij realisatie van de "Haak" deels kan komen te vervallen) vormen de hoogspanningsleidingen een belangrijke infrastructurele barrière. Naast het feit dat de hoogspanningsleidingen visueel belemmerend werken moet een strook van 85 meter aangehouden worden met zeer beperkt gebruik (geen wonen, gebruiksbepalingen voor bedrijven)Alles zal er aan gedaan worden deze kabels ondergronds te brengen. IVVoorzieningen Naast de voorzieningen die bij een bouwvolume horen zoals gepland: - ca. 7500 m2 winkels; ca. 10.000 m2 school; en ca. 20.000 m2 sociaal culturele voorzieningen, leent de goede ligging van het plangebied zich voor voorzieningen met een specifiek regionaal of bovenregionale betekenis. Ook kunnen maatschappelijke voorzieningen (zorg) gesitueerd worden langs de verlegde Overijsselseweg Gelet op de allure die met het plangebied wordt nagestreefd is kunst een belangrijk middel om dit te onderschrijven. Met name kunst gekoppeld aan de woonomgeving geeft een belangrijke impuls. VGroen, water en recreatie Uit een inventarisatie van natuur en landschap blijkt dat er geen waardevolle elementen van enige omvang zijn die een beperking opleveren in de planvorming. Een archeologisch onderzoek moet worden uitgevoerd om te bezien of er eventueel archeologische elementen aanwezig zijn die van invloed zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 212