Blad 20
In het projectbureau worden de disciplines (services)
planeconomie, communicatie, projectadministratie en
proceduremanagement opgenomen. Deze disciplines worden
aangestuurd door het hoofd projectbureau.
Projectadministratie blijft functioneel ingepast binnen de
lijnorganisatie en wordt door het hoofd projectbureau
ingehuurd. De projectadministrateur (projectcontroller)
onderhoudt een directe lijn met de dienstcontrollerDit
wordt gedaan om een transparante financiële organisatie te
garanderen.
Het uitvoerende deel van de communicatie wordt uitgevoerd
binnen het projectbureau onder verantwoordelijkheid van het
hoofd projectbureau. De beleidsontwikkeling ten aanzien van
het project zal worden vorm gegeven in samenwerking met de
afdeling communicatie.
Planeconomie en proceduremanagement maken geen deel uit van
de lijnorganisatie maar opereren onder verantwoordelijkheid
van het hoofd projectbureau. Het projectbureau zal in
eerste instantie (waar mogelijk) voor de benodigde
capaciteit terugvallen op de dienst.
De leden van het projectbureau overleggen zeer frequent
(wekelijks), en functioneren daardoor als kernteam.
Daarnaast bestaat er een Dienst Advies Groep. Deze
adviesgroep zal 6-wekelijks bijeen komen en heeft tot doel
elkaar te informeren (ambtelijk niveau) en te voorkomen dat
het projectbureau beleidsmatig 'los' komt te staan.
Blad 21
7. PLANNING EN PROCEDURES
Voor het totale project en haar deelprojecten zijn
planningen gemaakt met betrekking tot de te verrichten
activiteiten en de benodigde wettelijke procedures om tot
vergunningverlening te komen.
Uitgangspunt is dat voor de woningbouw de eerste bouwstroom
opgeleverd moet worden in het jaar 2002. Dit laatste
betekent dat de eerste paal voor deze woningbouw in het
jaar 2001 geslagen moet gaan worden.
Voor bedrijven is de doelstelling dat er altijd ruimte
beschikbaar is voor bedrijven die zich willen vestigen. Dit
houdt in dat een werkwijze wordt gekozen die met een
minimum aan voorraad hier toch aan tegemoet kan komen.
Overzien we deze planning dan blijkt dat uitsluitend door
het parallel laten verlopen van activiteiten en procedures
en door het vermijden van overdrachtsverliezen van het ene
naar het andere stadium het mogelijk is aan deze wensen
tegemoet te komen. De enige manier om dit te realiseren is
in een samenwerkingsverband met private partijen, waarbij
alle ontwikkel- en realisatie deskundigheid aanwezig dient
te zijn. Tevens geeft dit de mogelijkheid de markt beter te
ontwikkelen, zodat meerwaarde zowel voor de gemeente alsook
te betrekken derden ontstaat.
Aangezien ook het selecteren van marktpartijen en uitwerken
van de samenwerkingsovereenkomst tijd kost is deze aan de
planning toegevoegd. Bij de procedures valt op te merken
dat er is uitgegaan van één MER voor het plangebied. Er
zijn echter twee componenten in deze MER, te weten
inrichtingsaspecten met betrekking tot woningbouw en
bedrijven en tracé aspecten met betrekking tot de "Haak" en
mogelijke andere ontsluitingsvariantenOok de betrokken
partijen zijn verschillend, namelijk de gemeente en
Rijkswaterstaat Noord-Nederland. Afzonderlijke trajecten
zijn als terugvaloptie mogelijk. Dit laat onverlet de
noodzaak tot goede afstemming tussen Rijkswaterstaat -
Provincie - Inspectie Ruimtelijke Ordening en gemeente.
In de planning is er vanuitgegaan dat de Raad op
hoofdlijnen wordt betrokken en dat de snelst denkbare
interne proceduretijd voor behandeling van voorstellen
wordt gerealiseerd. Dit is ook terug te vinden in de opzet
van de organisatie van het totale project. Haperingen in de
interne besluitvorming leidt ogenblikkelijk tot vertraging
van maand(en). Alleen zorgvuldigheid in de voorbereiding is
onvoldoende om deze risico's uit te sluiten. Medewerking
van een ieder zowel bestuurlijk als ambtelijk is
onontbeerlij k.