Blad 20 In het projectbureau worden de disciplines (services) planeconomie, communicatie, projectadministratie en proceduremanagement opgenomen. Deze disciplines worden aangestuurd door het hoofd projectbureau. Projectadministratie blijft functioneel ingepast binnen de lijnorganisatie en wordt door het hoofd projectbureau ingehuurd. De projectadministrateur (projectcontroller) onderhoudt een directe lijn met de dienstcontrollerDit wordt gedaan om een transparante financiële organisatie te garanderen. Het uitvoerende deel van de communicatie wordt uitgevoerd binnen het projectbureau onder verantwoordelijkheid van het hoofd projectbureau. De beleidsontwikkeling ten aanzien van het project zal worden vorm gegeven in samenwerking met de afdeling communicatie. Planeconomie en proceduremanagement maken geen deel uit van de lijnorganisatie maar opereren onder verantwoordelijkheid van het hoofd projectbureau. Het projectbureau zal in eerste instantie (waar mogelijk) voor de benodigde capaciteit terugvallen op de dienst. De leden van het projectbureau overleggen zeer frequent (wekelijks), en functioneren daardoor als kernteam. Daarnaast bestaat er een Dienst Advies Groep. Deze adviesgroep zal 6-wekelijks bijeen komen en heeft tot doel elkaar te informeren (ambtelijk niveau) en te voorkomen dat het projectbureau beleidsmatig 'los' komt te staan. Blad 21 7. PLANNING EN PROCEDURES Voor het totale project en haar deelprojecten zijn planningen gemaakt met betrekking tot de te verrichten activiteiten en de benodigde wettelijke procedures om tot vergunningverlening te komen. Uitgangspunt is dat voor de woningbouw de eerste bouwstroom opgeleverd moet worden in het jaar 2002. Dit laatste betekent dat de eerste paal voor deze woningbouw in het jaar 2001 geslagen moet gaan worden. Voor bedrijven is de doelstelling dat er altijd ruimte beschikbaar is voor bedrijven die zich willen vestigen. Dit houdt in dat een werkwijze wordt gekozen die met een minimum aan voorraad hier toch aan tegemoet kan komen. Overzien we deze planning dan blijkt dat uitsluitend door het parallel laten verlopen van activiteiten en procedures en door het vermijden van overdrachtsverliezen van het ene naar het andere stadium het mogelijk is aan deze wensen tegemoet te komen. De enige manier om dit te realiseren is in een samenwerkingsverband met private partijen, waarbij alle ontwikkel- en realisatie deskundigheid aanwezig dient te zijn. Tevens geeft dit de mogelijkheid de markt beter te ontwikkelen, zodat meerwaarde zowel voor de gemeente alsook te betrekken derden ontstaat. Aangezien ook het selecteren van marktpartijen en uitwerken van de samenwerkingsovereenkomst tijd kost is deze aan de planning toegevoegd. Bij de procedures valt op te merken dat er is uitgegaan van één MER voor het plangebied. Er zijn echter twee componenten in deze MER, te weten inrichtingsaspecten met betrekking tot woningbouw en bedrijven en tracé aspecten met betrekking tot de "Haak" en mogelijke andere ontsluitingsvariantenOok de betrokken partijen zijn verschillend, namelijk de gemeente en Rijkswaterstaat Noord-Nederland. Afzonderlijke trajecten zijn als terugvaloptie mogelijk. Dit laat onverlet de noodzaak tot goede afstemming tussen Rijkswaterstaat - Provincie - Inspectie Ruimtelijke Ordening en gemeente. In de planning is er vanuitgegaan dat de Raad op hoofdlijnen wordt betrokken en dat de snelst denkbare interne proceduretijd voor behandeling van voorstellen wordt gerealiseerd. Dit is ook terug te vinden in de opzet van de organisatie van het totale project. Haperingen in de interne besluitvorming leidt ogenblikkelijk tot vertraging van maand(en). Alleen zorgvuldigheid in de voorbereiding is onvoldoende om deze risico's uit te sluiten. Medewerking van een ieder zowel bestuurlijk als ambtelijk is onontbeerlij k.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 219