3. Multicultureel Leeuwarden in de praktijk 3.1 Wat doet de gemeente voor Leeuwarders uit minderheidsgroepen? 3.2 Werkdoelen Op basis van de beleidsdoelen kunnen vervolgens werkdoelen worden geformuleerd, en concrete maatregelen en faciliteiten. Daarbij besteden wij aandacht aan algemene en specifieke activiteiten voor leden van minderheidsgroepen. In dit onderdeel van het plan wordt tevens aandacht gegeven aan de financiële aspecten van de activiteiten. Allereerst gaan wij hieronder echter kort in op datgene wat de gemeente op dit moment al doet voor (leden van) minderheidsgroepen. Het beleid van de gemeente Leeuwarden richt zich direct of indirect op inwoners van de gemeente en dus ook op minderheden. Op veel deelterreinen van het beleid worden risicofactoren voor achterstand gehanteerd als een laag inkomen, werkloosheid, verslaving, onderwijsachterstanden en een gebrekkige zelfredzaamheid. Alle algemene en achterstandsgerichte voorzieningen in de gemeente Leeuwarden staan in principe open voor allochtone Leeuwarders. Daarnaast wordt op de verschillende beleidsterreinen binnen het gemeentelijke beleid specifiek rekening gehouden met etniciteit. Een overzicht van die gemeentelijke activiteiten vindt u in bijlage 3. Wij willen de activiteiten in de bijlage in de huidige vorm voortzetten. Ze sluiten namelijk goed aan bij de in het vorige hoofdstuk geformuleerde visie, waarbij achterstanden centraal staan. Tussen de onderstaande drie uitvoeringsthema's bestaan dwarsverbanden. In de tabel in paragraaf 3.3 worden die verbanden expliciet gemaakt. 3.2.1 Kennis Binnen onze monitor voor het Grotestedenbeleid besteden wij (beperkte) aandacht aan de minderheidsgroepen in de Leeuwarder samenleving. Daarnaast wordt op vele plekken binnen de organisatie informatie verzameld over die groepen. Die informatie wordt op dit moment slechts in beperkte mate bij elkaar gebracht en is daardoor niet altijd bruikbaar en toegankelijk voor betrokkenen. Om te bepalen wat de effecten van het door de gemeente gevoerde beleid zijn en om na te gaan of en in welke mate specifieke, gemeentelijke aandacht voor bepaalde thema's en doelgroepen nodig is, is voldoende kennis over die thema's en doelgroepen onontbeerlijk. 3.2.2 Communicatie Onder het thema communicatie gaan wij achtereenvolgens in op werkdoelen ten behoeve van het individuele lid van een (minderheids-)groep, van de minderheidsgroepen als gesprekspartner van de overheid en van de algemene organisaties en voorzieningen voor de Leeuwarder burger. a. De individuele burger De individuele burger -allochtoon en autochtoon- bepaalt de multiculturele samenleving zoals die ons voor ogen staat. Daarvoor zal de burger de kansen die hij/zij krijgt om deel te nemen aan die samenleving moeten grijpen. Niet iedereen beschikt echter over alle kennis en vaardigheden om dat te doen. Algemene voorzieningen als de preventieve gezondheidszorg, het maatschappelijk werk en het onderwijs werken dan ook aan het verbeteren van die kennis en vaardigheden. Deels hebben problemen rondom de integratie van minderheden in de samenleving ook een specifieke, soms cultuurgebonden component. Wij denken daarbij aan vraagstukken die te maken hebben met de eigen cultuur en normen en waarden in relatie tot die van de autochtone bevolking. Meer concreet gaat het om: Kwesties rondom vrouwen, jeugdigen en ouderen. (Toegang tot) specifieke scholing. Onbekendheid met of problemen bij de toegang tot algemene voorzieningen. Verhogen van de kennis over de culturele diversiteit bij de autochtone Leeuwarders. Opvoedingskwesties. In een beleid dat op multiculturalisatie is gericht is het van belang te beoordelen in welke mate de bovenstaande kwesties leiden tot belemmeringen bij het deelnemen aan de lokale samenleving. Dat is niet altijd en bij alle (leden van) minderheidsgroepen het geval. Wij willen dan ook toewerken naar een voorziening, die -waar nodig- door middel van het geven van informatie en advies bijdraagt aan de deelname van individuen uit minderheidsgroepen aan de Leeuwarder samenleving. De voorziening dient bovendien bij te dragen aan de toegankelijkheid van algemene instellingen in Leeuwarden voor de betreffende personen en treedt dus niet in de plaats van die voorzieningen. Waar mogelijk worden de leden van minderheidsgroepen gestimuleerd gebruik te maken van eikaars kennis over de Leeuwarder samenleving. b. De minderheden als gesprekspartner Vraagsturing is een thema waarin wij de afgelopen jaren op verschillende terreinen hebben geïnvesteerd. Met leden van de minderheidsgroepen hebben wij in het voortraject van dit uitvoeringsplan vier thema-avonden belegd. Tijdens dat voortraject heeft ook Kleurrijk Beraad nadrukkelijk een stem gehad (onder andere in hun Notitie Multicultureel Centrum van december 1999). Ook in de toekomst willen wij over ons beleid blijven communiceren met leden van de minderheidsgroepen. In die communicatie kiezen wij voor drie kanalen: Directe communicatie tussen de gemeente en groepen burgers en individuen. Directe communicatie tussen de gemeente en een platform, dat kan dienen als aanspreekpunt voor alle minderhedenorganisaties. Indirecte communicatie van de gemeente met burgers en organisaties via de professionele uitvoeringsorganisaties. De indirecte communicatie zullen wij met name hanteren wanneer het om kwesties gaat waarvoor binnen het bestaande beleid oplossingen gevonden kunnen worden. Aparte besluitvorming daarover is veelal niet nodig. Van belang voor de gemeente is wel dat uitvoerende instellingen voldoende op de hoogte zijn van en werken vanuit de gemeentelijke beleidsdoelen. Ook van belang is het feit dat signalen vanuit de minderheidsgroepen die bij de instellingen binnenkomen, doorgespeeld worden aan de gemeente. De directe communicatie met groepen en individuen zal op het huidige niveau voortgezet worden. Dat betekent dat de gemeente te allen tijde aanspreekbaar moet zijn voor burgers, maar ook dat de gemeente met enige regelmaat die burgers opzoekt om hun mening te vragen over (aspecten van) het gemeentelijke beleid. De themabijeenkomsten georganiseerd voor leden van minderheidsgroepen in het kader van de vernieuwing van het minderhedenbeleid sluiten op dit uitgangspunt aan. Voor de dagelijkse contacten met minderhedenorganisaties, maar ook voor gevraagde en ongevraagde advisering over beleid dat van belang is voor minderheden heeft de gemeente behoefte aan een helder aanspreekpunt. Zo'n platform zal in onze visie als scharnier optreden tussen de minderheidsgroepen enerzijds en de lokale overheid en andere beleidsbepalende organisaties anderzijds. Kleurrijk Beraad zal zich verder moeten ontwikkelen tot zo'n platform. In onze visie is het platform: Goed op de hoogte van relevante beleidsontwikkelingen ("mee-weten"). Actief bezig met lopende en te verwachten ontwikkelingen ("meedenken") Eén van de adviseurs van de gemeente bij beleidskwesties die van belang zijn voor (een deel van) de Leeuwarder minderheden ("meepraten") De partij die adviseert op welke wijze de gemeentelijke middelen voor activiteiten van de minderhedenorganisaties worden ingezet binnen de door de gemeente gestelde kaders ("meebeslissen") c. Laagdrempelige algemene voorzieningen De gemeente heeft vastgesteld, dat specifieke, doelgroepgerichte voorzieningen in veel gevallen afgebouwd moeten worden. Daarvoor in de plaats hebben wij gekozen voor een achterstandsgerichte aanpak en een goed algemeen voorzieningenniveau. Dat stelt eisen aan de toegankelijkheid voor burgers (en daarmee aan de kwaliteit) van algemene en achterstandsgerichte voorzieningen. Los van de professionaliteit van de voorzieningen op het eigen vakgebied -die wat ons betreft niet ter discussie staat- gaat het dan met name om zaken als voorlichting en communicatie. Communicatie verschilt per 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 231