8 9 Het totaal beschikbare specifieke budget voor minderheden in 2000 is 192.100,-. Daarnaast is binnen de begroting van Hulp en Welzijn Leeuwarden een bedrag van 322.000,- beschikbaar in de vorm van personele inzet. Het jaar 2000 is in financiële zin een overgangsjaar: de bestaande verplichtingen (m.n. huisvestingssubsidies) zullen worden afgebouwd en de bovenstaande maatregelen worden stapsgewijs ingevoerd. Ad 1. Multiculturele monitor Leeuwarden draait al enige tijd mee in de landelijke pilot rondom een checklist Multiculturalisering gemeentelijk beleid, een project van de landelijke steunfunctie Forum. Forum heeft de checklist ontwikkeld ten behoeve van de G25 van het Grote stedenbeleid. Vanuit Forum wordt toegewerkt naar integratie van (een deel van) de vragen in de monitor Grote stedenbeleid. De checklist biedt een goede basis voor een lokale multiculturele monitor. Wij overleggen nog met Forum over de mogelijkheid om aan de checklist een analyse-instrument en referentiegegevens toe te voegen. Maatregel 1.: Bij elkaar brengen van binnen de gemeentelijke organisatie beschikbare informatie in een Multiculturele monitor. Ad 2. Informatie- en adviespunt Informatie en advies speelt een belangrijke rol bij het opheffen van belemmeringen bij de deelname van leden van minderheidsgroepen aan de Leeuwarder samenleving. Deels is informatie aanwezig en kan advies gekregen worden binnen de eigen sociale verbanden. Het project Intermediairen (zie hieronder ad 5.) speelt daarop in. Daarnaast is het naar onze mening tijdelijk nodig rondom een aantal specifieke thema's een informatie- en adviesvoorziening in het leven te roepen. Het gaat dan om: Onbekendheid met of problemen bij de toegang tot algemene voorzieningen. Kwesties rondom vrouwen, jeugdigen en ouderen. (Toegang tot) specifieke scholing. Opvoedingskwesties. Verhogen van de kennis over de culturele diversiteit bij de autochtone Leeuwarders. Naast het beantwoorden van vragen over de bovenstaande thema's, speelt het punt een belangrijke rol bij het doorverwijzen van personen naar de geëigende algemene voorzieningen. In het informatie- en adviespunt wordt zelfredzaamheid gestimuleerd. Daartoe biedt het punt mogelijkheden voor de bezoeker om zelf de benodigde informatie bij elkaar te zoeken. Het punt wordt professioneel bemenst en is in het eerste jaar 5 halve dagen per week geopend. Na een jaar vindt evaluatie plaats, waarbij wij willen kijken naar het bereik van het punt, de aard van de gestelde vragen en de wijze van afhandeling. Het punt heeft in onze visie een tijdelijk karakter. Het informatie- en adviespunt moet een centrale en toegankelijke plek binnen Leeuwarden hebben. Het multiculturele pand, zoals dat hieronder beschreven wordt, is naar onze mening de meest logische plek om het punt onder te brengen. Maatregel 2.: Vormgeven van een informatie adviespunt. Ad 3. Onderzoek onderbenutting en 4. Kenniscentrum In het verlengde van een informatie- en adviespunt ligt een kenniscentrum. Het gaat om kennis van de sociale kaart van Leeuwarden, maar met name ook om kennis over de Leeuwarder minder heidsgroepen. Die kennis is nodig om het i&a-punt te voeden, maar speelt daarnaast in onze visie een belangrijke rol bij het toegankelijk(er) maken van algemene voorzieningen voor leden van minderheidsgroepen. Ondersteuning van organisaties en hun professionals bij de communicatie met personen met verschillende culturele achtergronden is een belangrijke taak van het kenniscentrum. Daarvoor zal eerst onderzoek verricht moeten worden naar oorzaken van (onder-)gebruik van voorzieningen door leden van de verschillende minderheidsgroepen. Het onderzoek zal antwoord moeten geven op de vraag of het onderbenutting tot problemen leidt en dus aangepakt moet worden. Ook zal er aandacht moeten zijn voor mogelijke oplossingen en zullen voorstellen gegeven worden hoe de minderheden zelf bij die oplossingen betrokken kunnen worden. Om een gerichte beleidsinzet blijvend mogelijk te maken willen wij dit onderzoek periodiek (twee-jaarlijks) herhalen. Zo kunnen tevens de effecten van de gemeentelijke inzet gemeten worden. In onze visie vallen het informatie- en adviespunt en het kennisecentrum samen, fysiek en organisatorisch. De argumenten voor deze keuze ligt in het feit dat ze een vergelijkbare functie vervullen en gebruik maken van dezelfde expertise. Maatregel 3.: Laten uitvoeren van een onderzoek naar onderbenutting voorzieningen door leden minderheidsgroepen en dat onderzoek twee-jaarlijks herhalen. Maatregel 4.: Voorbereiden van een kenniscentrum en koppeling daarvan aan het informatie adviespunt. Ad 5. Project Intermediairen Het project intermediairen werkt activerend en preventief door leden van minderheidsgroepen via vrijwilligers uit de eigen groep te informeren over de Leeuwarder samenleving en instellingen. Dit projectvoorstel vanuit Kleurrijk Beraad verdient naar onze mening gemeentelijke steun. De intermediairen kunnen -samen met het i&a-punt- een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van de toegankelijkheid van voorzieningen voor leden van minderheidsgroepen en hun participatie in de samenleving. Het sterke punt van de intermediairen is dat zij de cultuur van allochtone Leeuwarders van binnenuit kennen en dat zij personen in een voor hen vertrouwde omgeving opzoeken. De inter mediairen zijn vrijwilligers en zullen (net als bij projecten als 't Heft in handen voor ouderen) een training volgen en professioneel aangestuurd worden. Die aansturing en ondersteuning vindt plaats vanuit het informatie adviespunt Maatregel 5: Voorbereiden en opstarten van project Intermediairen. Ad 6. Uitbouwen platformfunctie Kleurrijk Beraad Kleurrijk Beraad is op dit moment het platform voor een deel van de (georganiseerde) minderheden in Leeuwarden. Het Beraad mengt zich actief in de discussies rondom voor hen belangrijke onderwerpen, maar zou naar onze mening ook een belangrijke rol in het voortraject van beleidsontwikkeling moeten spelen. Meer nog dan voorheen willen wij Kleurrijk Beraad als aanspreekpunt van de gemeente voor minderhedenkwesties gebruiken. Daartoe willen wij stimuleren dat zoveel mogelijk minderheidsgroepen zich aansluiten bij KB. Op die manier ontstaat een duidelijke spreekbuis voor het allochtone deel van multicultureel Leeuwarden. Als instrument om dat doel te bereiken vinden wij dat KB betrokken moet worden bij de inzet van activiteitengelden. Ook zal de inzet van professionele ondersteuning van de zelforganisaties zich in onze visie moeten richten op de verdere uitbouw van de platformfunctie van KB. Daarbij staat overigens het stimuleren van zelfredzaamheid voorop. De overige professionele ondersteuning van zelforganisaties beperkt zich tot advisering van organisaties in oprichting en is mede afhankelijk van een advies daarover van KB. Tenslotte willen wij Kleurrijk Beraad een belangrijke rol geven bij het tot stand komen van het Multiculturele pand. De coördinatie van de dagelijkse gang van zaken moet door KB ter hand genomen worden. Zo zou vanuit KB het programma van eisen opgesteld moeten worden voor het pand en vallen zaken als het dagelijks beheer en de inning van de (onder-)huur onder de verantwoordelijkheden van KB. Maatregel 6.: Uitbouwen platformfunctie Kleurrijk Beraad door: a. KB vanuit de gemeente zoveel mogelijk te betrekken bij relevante beleidsontwikkelingen. b. KB te laten adviseren over door zelforganisaties aangedragen voorstellen voor activiteiten. c. De door de gemeente gefinancierde professionele organisatie-ondersteuning vooral te richten op de uitbouw van de platformfunctie van KB en (na KB-advies) op advisering over de organisatie-opzet van nieuwe zelforganisaties. d. KB als toekomstig hoofdhuurder van het Multicultureel Pand een duidelijke rol geven bij de totstandkoming van en de dagelijkse gang van zaken in dat pand. Ad 7. Multicultureel pand Een vaste plek voor minderheden in Leeuwarden heeft al geruime tijd een hoge prioriteit bij Kleurrijk Beraad en de aangesloten organisaties. Wij zien in de maatregelen 2. (het i&a-punt), 4. (het kenniscentrum) en 6. (het profileren van Kleurrijk Beraad) voldoende reden om het idee van een vaste, centrale plek in Leeuwarden voor de Leeuwarder minderheden te ondersteunen. Dit multiculturele pand biedt in ieder geval onderdak aan het i&a-punt/kenniscentrum en aan faciliteiten voor Kleurrijk Beraad (kantoor- en vergaderruimte). Het pand biedt een gezamenlijk onderdak voor de zelforganisaties en is dus niet bedoeld om de verschillende organisaties elk een eigen ruimte te geven. De te realiseren ruimten kunnen in principe gebruikt worden door alle groepen. Wij hebben als locatie voor deze functies het pand aan de Voorstreek 106 (voormalig onderkomen jongerenwerk) aangedragen. Eventueel willen wij instemmen met het verhuren van het gehele of een belangrijk deel van het pand aan Kleurrijk Beraad. Daarvoor zal KB echter wel eerst aan moeten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 233