Bijlage 3: Wat doet de gemeente voor Leeuwarders uit
minderheidsgroepen?
Veel beleid van de gemeente Leeuwarden richt zich direct of indirect op alle inwoners van de
gemeente. Op veel deelterreinen van het beleid wordt het aanbod niet specifiek op minderheden
gericht. Veel meer worden algemene risicofactoren gehanteerd als een laag inkomen, werkloosheid,
verslaving, onderwijsachterstanden en een gebrekkige zelfredzaamheid. Alle algemene voorzieningen
in de gemeente Leeuwarden staan in principe ook open voor allochtone Leeuwarders.
Op enkele terreinen wordt impliciet of expliciet wel rekening gehouden met etniciteit. Het gaat om de
volgende onderwerpen en projecten:
Aanvullende werkgelegenheid:
Er wordt een kleinschalig project gedraaid ter ondersteuning van startende, allochtone
ondernemers.
Het project "Present" heeft tot doel de beeldvorming over allochtonen als werknemer bij
ondernemers te verbeteren.
Een project "Meeting the major" is in de maak om datzelfde doel te bereiken. Daarnaast
wordt met het project beoogd werkloze leden van minderheidsgroepen onder de aandacht
van mogelijke werkgevers te brengen.
Binnen de Maatwerk-aanpak in het kader van sociale activering is sprake van een
individuele benadering. Het benaderen van werklozen uit minderheidsgroepen op een
voor hen aansprekende wijze leidt tot een duidelijk resultaat.
Stedelijke vernieuwing/volkshuisvesting:
In het kader van stedelijke vernieuwing hebben gesprekken plaatsgevonden met (onder
meer) leden van minderheidsgroepen in de betrokken wijken. Het is de bedoeling om
deze communicatie ook bij volgende projecten op gang te houden.
In het volkshuisvestingsbeleid wordt aandacht geschonken aan woonruimte voor grote
gezinnen. Bij de minderheidsgroepen komen deze grote gezinnen relatief vaker voor dan
bij autochtonen.
Onderwijs
Het belangrijkste specifieke instrument op het terrein van minderheden is taalonderwijs.
Een goede beheersing van de Nederlandse taal is de basisvoorwaarde voor integratie in
de Nederlandse samenleving.
Ter ondersteuning van het bestrijden van taalachterstanden wordt vanuit onderwijs de
wettelijke maatregel "Onderwijs in Allochtone Levende Talen" (OALT) uitgevoerd in het
onderwijs. Het gaat om twee vormen: ondersteuning van de taalontwikkeling van het
Nederlands en gericht op de eigen-taal-verwerving/-verbetering.
Daarnaast wordt georganiseerd:
De Internationale Schakelklas voor het voortgezet onderwijs
De eerste opvang van allochtone leerlingen in het basisonderwijs
Een GOA-project bij een vso-school (een specifiek leertraject voor allochtone leerlingen)
Project "praktijkgericht onderwijs voor anderstaligen" (jongvolwassenen)
Eerste opvang allochtone leerlingen in het primair onderwijs
Regeling extra toename asielzoekers in primair en voortgezet onderwijs
De basisschool ten behoeve van de kinderen van het asielzoekerscentrum
Opstapcursus Nederlands op wijkniveau voor oudkomers in de volwasseneneducatie
Cursussen maatschappelijke participatie op wijkniveau voor oudkomers
Jeugd
Taallessen allochtone moeders in combinatie met kinderopvang voor hun kinderen
Speelgroepen voor allochtone moeders en hun kinderen tot 4 jaar
Project Marokkaanse jongeren
Opvoedingsondersteuning vanuit de Klaproos
18
Sport
In het kader van het plan van aanpak "Breedtesport impulsen" worden in de uit te voeren
projecten accenten gelegd, waarbij onder meer met allochtonen rekening wordt
gehouden.
Personeelsbeleid
De gemeente is bezig de consequenties van wet Samen (over arbeidsparticipatie van
minderheden) door te voeren in het personeelsbeleid.
Deelname aan het project Verfri(e)s van de BANN (het creëren van werkervaringsplaatsen
voor hoger opgeleide allochtonen) wordt bestudeerd.
Nieuwkomers
Bureau Nieuwkomers
19