Bijlage 3: Wat doet de gemeente voor Leeuwarders uit minderheidsgroepen? Veel beleid van de gemeente Leeuwarden richt zich direct of indirect op alle inwoners van de gemeente. Op veel deelterreinen van het beleid wordt het aanbod niet specifiek op minderheden gericht. Veel meer worden algemene risicofactoren gehanteerd als een laag inkomen, werkloosheid, verslaving, onderwijsachterstanden en een gebrekkige zelfredzaamheid. Alle algemene voorzieningen in de gemeente Leeuwarden staan in principe ook open voor allochtone Leeuwarders. Op enkele terreinen wordt impliciet of expliciet wel rekening gehouden met etniciteit. Het gaat om de volgende onderwerpen en projecten: Aanvullende werkgelegenheid: Er wordt een kleinschalig project gedraaid ter ondersteuning van startende, allochtone ondernemers. Het project "Present" heeft tot doel de beeldvorming over allochtonen als werknemer bij ondernemers te verbeteren. Een project "Meeting the major" is in de maak om datzelfde doel te bereiken. Daarnaast wordt met het project beoogd werkloze leden van minderheidsgroepen onder de aandacht van mogelijke werkgevers te brengen. Binnen de Maatwerk-aanpak in het kader van sociale activering is sprake van een individuele benadering. Het benaderen van werklozen uit minderheidsgroepen op een voor hen aansprekende wijze leidt tot een duidelijk resultaat. Stedelijke vernieuwing/volkshuisvesting: In het kader van stedelijke vernieuwing hebben gesprekken plaatsgevonden met (onder meer) leden van minderheidsgroepen in de betrokken wijken. Het is de bedoeling om deze communicatie ook bij volgende projecten op gang te houden. In het volkshuisvestingsbeleid wordt aandacht geschonken aan woonruimte voor grote gezinnen. Bij de minderheidsgroepen komen deze grote gezinnen relatief vaker voor dan bij autochtonen. Onderwijs Het belangrijkste specifieke instrument op het terrein van minderheden is taalonderwijs. Een goede beheersing van de Nederlandse taal is de basisvoorwaarde voor integratie in de Nederlandse samenleving. Ter ondersteuning van het bestrijden van taalachterstanden wordt vanuit onderwijs de wettelijke maatregel "Onderwijs in Allochtone Levende Talen" (OALT) uitgevoerd in het onderwijs. Het gaat om twee vormen: ondersteuning van de taalontwikkeling van het Nederlands en gericht op de eigen-taal-verwerving/-verbetering. Daarnaast wordt georganiseerd: De Internationale Schakelklas voor het voortgezet onderwijs De eerste opvang van allochtone leerlingen in het basisonderwijs Een GOA-project bij een vso-school (een specifiek leertraject voor allochtone leerlingen) Project "praktijkgericht onderwijs voor anderstaligen" (jongvolwassenen) Eerste opvang allochtone leerlingen in het primair onderwijs Regeling extra toename asielzoekers in primair en voortgezet onderwijs De basisschool ten behoeve van de kinderen van het asielzoekerscentrum Opstapcursus Nederlands op wijkniveau voor oudkomers in de volwasseneneducatie Cursussen maatschappelijke participatie op wijkniveau voor oudkomers Jeugd Taallessen allochtone moeders in combinatie met kinderopvang voor hun kinderen Speelgroepen voor allochtone moeders en hun kinderen tot 4 jaar Project Marokkaanse jongeren Opvoedingsondersteuning vanuit de Klaproos 18 Sport In het kader van het plan van aanpak "Breedtesport impulsen" worden in de uit te voeren projecten accenten gelegd, waarbij onder meer met allochtonen rekening wordt gehouden. Personeelsbeleid De gemeente is bezig de consequenties van wet Samen (over arbeidsparticipatie van minderheden) door te voeren in het personeelsbeleid. Deelname aan het project Verfri(e)s van de BANN (het creëren van werkervaringsplaatsen voor hoger opgeleide allochtonen) wordt bestudeerd. Nieuwkomers Bureau Nieuwkomers 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 238