Bijlage 4: Uitkomsten thema-avonden en voorstel Kleurrijk Beraad
20
21
In de onderstaande tabel wordt ingegaan op de belangrijkste conclusies uit de vier
themabijeenkomsten tussen gemeente en minderheden. In de tabel wordt de relatie gelegd tussen de
conclusies en datgene wat er in dit uitvoeringsplan mee gedaan is.
Conclusies thema-avonden
Meegenomen in plan
Motivering
Duidelijkheid geven over
accommodatieproblematiek
multicultureel centrum en
informatie-centrum
Ja (maatregelen 7 en 2)
Zie uitvoeringsplan
Subsidie voor activiteiten en
organisatiekosten
Deels (maatregelen 8 en 5)
Wel meegenomen: subsidies
voor activiteiten zelforganisaties
en voor Kleurrijk Beraad. Geen
aparte subsidie voor
organisatiekosten zelf
organisaties (is verantwoordelijk
heid van organisaties).
(Bestrijden) informatie
achterstand op tal van terreinen
Ja (maatregelen 2, 5 en 8)
Zie uitvoeringsplan
Verbeteren communicatie en
samenwerking tussen gemeente
en algemene instellingen
enerzijds en Kleurrijk Beraad
anderzijds
Ja (maatregelen 6 en 4)
Zie uitvoeringsplan
Bevorderen participatie m.v.
intermediairenproject
Ja (maatregel 5)
Zie uitvoeringsplan
In het onderstaande schema treft u een opsomming aan van de activiteiten, zoals die te vinden zijn in
de notitie Multicultureel Centrum van Kleurrijk Beraad (d.d.23 december 1999). In de tweede kolom
van het schema ziet u of het betreffende voorstel door ons gehonoreerd is.
Activiteit
Meegenomen in plan
Motivering
Voorlichting
Deels (maatregelen 2,
3 en 8)
Voorlichting die gericht is op het bestrijden
van specifieke achterstanden is subsidiabel.
Voorlichting over algemene zaken kunnen
leden van minderheidsgroepen krijgen via de
bestaande kanalen (maatschappelijk werk,
sociale winkel, loketten gemeente).
Algemene informatie en
advies
Deels (maatregel 2 en
5)
Voor algemene informatie en advies bestaat
al een uitgebreid aanbod. Het i&a-punt draagt
wel bij tot het vergroten van de
toegankelijkheid van dat bestaande,
algemene informatie- en adviesaanbod.
Specifieke activiteiten voor
analfabete vrouwen en
mannen
Nee
Meegenomen in aanbod
volwasseneneducatie.
Cursussen sociale
vaardigheden ter ver
hoging van de participatie
Deels (maatregel 8 en
2)
Specifieke aandacht voor dit onderwerp,
gericht op minderheden, is naar onze mening
niet aan de orde. Wel hebben alle sociaal-
culturele activiteiten bij aan het verhogen van
de participatie van burgers. Het i&a-punt
speelt een belangrijke rol bij de toeleiding
naar die activiteiten
Integratie- en participatie
activiteiten (voorbeeld:
stimulering vrijwillgers-
werk)
Ja (maatregel 8 en 2)
Activiteiten gericht op vorming en voorlichting,
activering en signalering zijn in onze plannen
subsidiabel wanneer ze gericht zijn op een
multicultureel publiek. Door een goede
samenwerking tussen het i&a-/kenniscentrum
en andere organisaties, zoals het vrijwilligers-
steunpunt, zal toeleiding naar nieuwe
activiteiten plaats moeten vinden.
Opvang en wegwijs maken
van oud- en nieuwkomers
in Leeuwarden
Ja (maatregel 2)
Voor nieuwkomers is het Bureau
Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk
Nederland actief. Oudkomers kunnen met
vragen terecht bij het i&a-punt.
Thema-bijeenkomsten
voor autochtone
Leeuwarders
Ja (maatregel 8)
Laagdrempelige cursussen
als in wijk- en buurtcentra
Nee
Het bestaande aanbod aan cursusactiviteiten
is naar onze mening voldoende.
Intermediair project (in
samenwerking met
algemene instellingen)
Ja (maatregel 5)
Recreatieve activiteiten
met als doel het toeleiden
van allochtonen naar
algemene voorzieningen
Nee
Activiteiten met als hoofddoel recreatie en
ontmoeting zijn de verantwoordelijkheid van
de Leeuwarder burgers zelf. Activiteiten
waarbij vorming, voorlichting en activering
voorop staan passen wel in het gemeentelijke
beleid en kunnen dan ook in aanmerking
komen voor subsidie.
Cursussen in de eigen
taal.
Deels (maatregel 8)
Voor zover deze cursussen specifiek gericht
zijn op één etnische groep, ligt de
verantwoordelijkheid bij die groep. Waar de
cursusgroep een gemengde samenstelling
heeft, voldoet de cursus aan de criteria van
maatregel 8 en zijn ze dus subsidiabel. In het
basisonderwijs is sprake van onderwijs in
Allochtone Levende Talen. Het primaire doel
van OALT is het verbeteren van de
uitgangspositie van leerlingen bij het leren van
het Nederlands.
Organiseren van
vraaggerichte activiteiten
Ja (maatregel 8)
Wij gaan er vanuit dat alle activiteiten
georganiseerd onder de noemer van
maatregel 8 vraaggericht zijn. Vraaggericht
werken betekent naar onze mening overigens
niet dat de door de gemeente gestelde criteria
losgelaten kunnen worden.
Opzetten spreekuren met
politie en andewre
algemene instellingen
Deels (maatregel 3 en
4)
Kleurrijk Beraad wil met dit voorstel de
toegankelijkheid van voorzieningen vergroten.
Onze maatregelen 3 en 4 hebben dat doel
ook, maar kiezen een andere wijze om dat te
bereiken.
Activiteiten voor jongeren
op het gebied van
voorlichting en
huiswerkbegeleiding
Ja (maatregel 8 en 5)
Het lijkt ons een goede zaak om het project
intermediairen ook op de jeugd te richten.
Voorlichtingsactiviteiten passen onder de
criteria voor activiteiten.
Opzetten platforms voor
vrouwen, jongeren en
ouderen.
Nee
De gemeente heeft in Kleurrijk Beraad een
platform rondom multiculturele kwesties. Voor
contacten met jongeren, ouderen en vrouwen
handhaaft de gemeente de bestaande
kanalen. Binnen die kanalen moet wel
aandacht gegeven worden aan jongeren,
ouderen en vrouwen uit minderheidsgroepen.