Bijlage 4: Uitkomsten thema-avonden en voorstel Kleurrijk Beraad 20 21 In de onderstaande tabel wordt ingegaan op de belangrijkste conclusies uit de vier themabijeenkomsten tussen gemeente en minderheden. In de tabel wordt de relatie gelegd tussen de conclusies en datgene wat er in dit uitvoeringsplan mee gedaan is. Conclusies thema-avonden Meegenomen in plan Motivering Duidelijkheid geven over accommodatieproblematiek multicultureel centrum en informatie-centrum Ja (maatregelen 7 en 2) Zie uitvoeringsplan Subsidie voor activiteiten en organisatiekosten Deels (maatregelen 8 en 5) Wel meegenomen: subsidies voor activiteiten zelforganisaties en voor Kleurrijk Beraad. Geen aparte subsidie voor organisatiekosten zelf organisaties (is verantwoordelijk heid van organisaties). (Bestrijden) informatie achterstand op tal van terreinen Ja (maatregelen 2, 5 en 8) Zie uitvoeringsplan Verbeteren communicatie en samenwerking tussen gemeente en algemene instellingen enerzijds en Kleurrijk Beraad anderzijds Ja (maatregelen 6 en 4) Zie uitvoeringsplan Bevorderen participatie m.v. intermediairenproject Ja (maatregel 5) Zie uitvoeringsplan In het onderstaande schema treft u een opsomming aan van de activiteiten, zoals die te vinden zijn in de notitie Multicultureel Centrum van Kleurrijk Beraad (d.d.23 december 1999). In de tweede kolom van het schema ziet u of het betreffende voorstel door ons gehonoreerd is. Activiteit Meegenomen in plan Motivering Voorlichting Deels (maatregelen 2, 3 en 8) Voorlichting die gericht is op het bestrijden van specifieke achterstanden is subsidiabel. Voorlichting over algemene zaken kunnen leden van minderheidsgroepen krijgen via de bestaande kanalen (maatschappelijk werk, sociale winkel, loketten gemeente). Algemene informatie en advies Deels (maatregel 2 en 5) Voor algemene informatie en advies bestaat al een uitgebreid aanbod. Het i&a-punt draagt wel bij tot het vergroten van de toegankelijkheid van dat bestaande, algemene informatie- en adviesaanbod. Specifieke activiteiten voor analfabete vrouwen en mannen Nee Meegenomen in aanbod volwasseneneducatie. Cursussen sociale vaardigheden ter ver hoging van de participatie Deels (maatregel 8 en 2) Specifieke aandacht voor dit onderwerp, gericht op minderheden, is naar onze mening niet aan de orde. Wel hebben alle sociaal- culturele activiteiten bij aan het verhogen van de participatie van burgers. Het i&a-punt speelt een belangrijke rol bij de toeleiding naar die activiteiten Integratie- en participatie activiteiten (voorbeeld: stimulering vrijwillgers- werk) Ja (maatregel 8 en 2) Activiteiten gericht op vorming en voorlichting, activering en signalering zijn in onze plannen subsidiabel wanneer ze gericht zijn op een multicultureel publiek. Door een goede samenwerking tussen het i&a-/kenniscentrum en andere organisaties, zoals het vrijwilligers- steunpunt, zal toeleiding naar nieuwe activiteiten plaats moeten vinden. Opvang en wegwijs maken van oud- en nieuwkomers in Leeuwarden Ja (maatregel 2) Voor nieuwkomers is het Bureau Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk Nederland actief. Oudkomers kunnen met vragen terecht bij het i&a-punt. Thema-bijeenkomsten voor autochtone Leeuwarders Ja (maatregel 8) Laagdrempelige cursussen als in wijk- en buurtcentra Nee Het bestaande aanbod aan cursusactiviteiten is naar onze mening voldoende. Intermediair project (in samenwerking met algemene instellingen) Ja (maatregel 5) Recreatieve activiteiten met als doel het toeleiden van allochtonen naar algemene voorzieningen Nee Activiteiten met als hoofddoel recreatie en ontmoeting zijn de verantwoordelijkheid van de Leeuwarder burgers zelf. Activiteiten waarbij vorming, voorlichting en activering voorop staan passen wel in het gemeentelijke beleid en kunnen dan ook in aanmerking komen voor subsidie. Cursussen in de eigen taal. Deels (maatregel 8) Voor zover deze cursussen specifiek gericht zijn op één etnische groep, ligt de verantwoordelijkheid bij die groep. Waar de cursusgroep een gemengde samenstelling heeft, voldoet de cursus aan de criteria van maatregel 8 en zijn ze dus subsidiabel. In het basisonderwijs is sprake van onderwijs in Allochtone Levende Talen. Het primaire doel van OALT is het verbeteren van de uitgangspositie van leerlingen bij het leren van het Nederlands. Organiseren van vraaggerichte activiteiten Ja (maatregel 8) Wij gaan er vanuit dat alle activiteiten georganiseerd onder de noemer van maatregel 8 vraaggericht zijn. Vraaggericht werken betekent naar onze mening overigens niet dat de door de gemeente gestelde criteria losgelaten kunnen worden. Opzetten spreekuren met politie en andewre algemene instellingen Deels (maatregel 3 en 4) Kleurrijk Beraad wil met dit voorstel de toegankelijkheid van voorzieningen vergroten. Onze maatregelen 3 en 4 hebben dat doel ook, maar kiezen een andere wijze om dat te bereiken. Activiteiten voor jongeren op het gebied van voorlichting en huiswerkbegeleiding Ja (maatregel 8 en 5) Het lijkt ons een goede zaak om het project intermediairen ook op de jeugd te richten. Voorlichtingsactiviteiten passen onder de criteria voor activiteiten. Opzetten platforms voor vrouwen, jongeren en ouderen. Nee De gemeente heeft in Kleurrijk Beraad een platform rondom multiculturele kwesties. Voor contacten met jongeren, ouderen en vrouwen handhaaft de gemeente de bestaande kanalen. Binnen die kanalen moet wel aandacht gegeven worden aan jongeren, ouderen en vrouwen uit minderheidsgroepen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 239