Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan Toelichting op de bestuursovereenkomst Wat betreft de in de overeenkomst opgenomen artikelen kan ruwweg onder scheid worden gemaakt tussen algemene bepalingen (de artikelen 1 t/m 4), in houdelijke bepalingen (artikelen 5 t/m 10), organisatorische bepalingen (artikelen 11 t/m 18) en de slotbepalingen (artikelen 19 t/m 25). Bij het opstellen van de overeenkomst is rekening gehouden met het bepaalde in de "Aanwijzing voor convenanten" van het Ministerie van Justitie (directie Wetgeving). Algemene bepalingen De artikelen die hieronder zijn opgenomen vormen als het ware de basis - de grondslag - voor de verdere inhoudelijke afspraken over de toekomstige (wijze van) handhavingssamenwerking in Fryslan, zoals die in de overige artikelen van deze overeenkomst is verwoord Inhoudelijke bepalingen De artikelen die hieronder zijn opgenomen richten zich op de inhoud van de sa menwerking. Hoe worden de onderwerpen die bij de samenwerking ter hand worden genomen bepaald, hoe wordt beleid geformuleerd, etc. Kortom hoe wordt de beleidscyclus ingericht, maar ook hoe wordt gehandhaafd na constatering van een overtreding en hoe wordt omgegaan met informatie-uitwisseling. Organisatorische bepalingen Deze artikelen beschrijven de wijze waarop de handhavingssamenwerking wordt georganiseerd. Slotbepalingen De slotbepalingen bevatten de meer juridisch getinte artikelen die onlosmakelijk met een overeenkomst zijn verbonden en betrekking hebben op onder andere de wijze van geschillenbeslechting, de looptijd, toe- en uittreding, etc. Voor een gedetailleerde beschrijving van de achtergronden van deze overeen komst en de gang van zaken in Fryslan tot 1 juli 1998 wordt verwezen naar res pectievelijk de discussienotitie "Handhavingssamenwerking in Fryslan" en de overzichtsnotitie "Bestuursovereenkomst milieuhandhavingssamenwerking Frys lan" (beiden van 1 maart 1999). Beide documenten vormden de onderlegger voor de bestuurlijke conferentie van 1 april 1999, waar door bestuurlijke (of daarmee gelijk te stellen) vertegenwoordigers van alle betrokken partijen in gezamenlijk heid eensluidende principe-besluiten zijn genomen over de toekomstige vorm en inhoud van de handhavingssamenwerking in Fryslan. 2 Artikelsgewijze toelichting In de begripsbepalingen is gezien de huidige bestuurlijke discussies over inter gemeentelijke regionale samenwerking aangegeven op welke wijze het gebruik van de termen "regio's", "in regionaal verband" of "op regionaal niveau" of soort gelijke termen moet worden geïnterpreteerd. Er wordt gedoeld op enigerlei vorm van samenwerking op een schaalniveau op of onder het provinciaal niveau. Het gebruik van de termen is dan ook niet bedoeld om de vrijheid in het kiezen van intergemeentelijke samenwerkingsvormen te beperken. Omdat deze bestuursovereenkomst betrekking heeft op de samenwerking op handhavingsgebied is expliciet aangegeven dat het gaat om handhavingsoverleg, vandaar de termen RHO en LHO. Het overleg over andere milieu-onderwerpen wordt niet via deze overeenkomst geregeld. Wel is besloten om de term "FMO" te handhaven gezien de bekendheid met dit begrip. Onder bestuurlijke partijen zijn de handhavingspartners opgenomen die de be stuursovereenkomst ondertekenen. Ten aanzien van de diverse ministeries wordt verwezen naar resp. de Inspectie Milieuhygiëne (ministerie van VROM), het Staatstoezicht op de Mijnen (ministerie van EZ), de Algemene Inspectie Dienst (ministerie van LNV), de Douane (ministerie van Financiën) en Rijkswaterstaat en de Rijksverkeersinpectie (ministerie van V&W). In een aantal gevallen, bijv. ten aanzien van de Douane, geldt hierbij dat de reeds bestaande hamenwerkings verbanden worden gecontinueerd binnen het kader van de landelijke handha vingstaak. Uitdrukkelijk wordt in de doelstelling het verband gelegd met het realiseren en in stand houden van een gewenste milieu-, water- en omgevingskwaliteit. Uiteraard is handhaving één van de onderdelen die leiden tot dit doel. Teneinde de bijdrage van handhaving zo groot mogelijk te laten zijn is een structurele samenwerking van belang, waarvoor de juiste randvoorwaarden worden geschapen (in organi satorische zin) en waarbij de inspanningen gerelateerd worden aan de daadwer kelijke milieusituatie in Fryslan. De partijen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de uitvoering van de afspraken die in deze bestuursovereenkomst zijn opgenomen en voor het welslagen ervan, zonder dat daarbij iets wordt afgedaan aan individuele bevoegdheden en verant woordelijkheden. De wijze van uitvoering en de termijnen voor uitvoering worden in het implementatieplan opgenomen. Conform de wens van de minister van VROM wordt de bestuursovereenkomst binnen twee jaar na ondertekening ge ïmplementeerd. 3 Toelichting op de bestuursovereenkomst Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan Toelichting op de bestuursovereenkomst Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan Artikel 1 Begripsbepalingen Artikel 2 Doel van de overeenkomst Artikel 3 Taken en bevoegdheden van partijen Artikel 4 Belang van de samenwerking lid 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 23