Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan
Toelichting op de bestuursovereenkomst
Wat betreft de in de overeenkomst opgenomen artikelen kan ruwweg onder
scheid worden gemaakt tussen algemene bepalingen (de artikelen 1 t/m 4), in
houdelijke bepalingen (artikelen 5 t/m 10), organisatorische bepalingen (artikelen
11 t/m 18) en de slotbepalingen (artikelen 19 t/m 25). Bij het opstellen van de
overeenkomst is rekening gehouden met het bepaalde in de "Aanwijzing voor
convenanten" van het Ministerie van Justitie (directie Wetgeving).
Algemene bepalingen
De artikelen die hieronder zijn opgenomen vormen als het ware de basis - de
grondslag - voor de verdere inhoudelijke afspraken over de toekomstige (wijze
van) handhavingssamenwerking in Fryslan, zoals die in de overige artikelen van
deze overeenkomst is verwoord
Inhoudelijke bepalingen
De artikelen die hieronder zijn opgenomen richten zich op de inhoud van de sa
menwerking. Hoe worden de onderwerpen die bij de samenwerking ter hand
worden genomen bepaald, hoe wordt beleid geformuleerd, etc. Kortom hoe wordt
de beleidscyclus ingericht, maar ook hoe wordt gehandhaafd na constatering van
een overtreding en hoe wordt omgegaan met informatie-uitwisseling.
Organisatorische bepalingen
Deze artikelen beschrijven de wijze waarop de handhavingssamenwerking wordt
georganiseerd.
Slotbepalingen
De slotbepalingen bevatten de meer juridisch getinte artikelen die onlosmakelijk
met een overeenkomst zijn verbonden en betrekking hebben op onder andere de
wijze van geschillenbeslechting, de looptijd, toe- en uittreding, etc.
Voor een gedetailleerde beschrijving van de achtergronden van deze overeen
komst en de gang van zaken in Fryslan tot 1 juli 1998 wordt verwezen naar res
pectievelijk de discussienotitie "Handhavingssamenwerking in Fryslan" en de
overzichtsnotitie "Bestuursovereenkomst milieuhandhavingssamenwerking Frys
lan" (beiden van 1 maart 1999). Beide documenten vormden de onderlegger voor
de bestuurlijke conferentie van 1 april 1999, waar door bestuurlijke (of daarmee
gelijk te stellen) vertegenwoordigers van alle betrokken partijen in gezamenlijk
heid eensluidende principe-besluiten zijn genomen over de toekomstige vorm en
inhoud van de handhavingssamenwerking in Fryslan.
2
Artikelsgewijze toelichting
In de begripsbepalingen is gezien de huidige bestuurlijke discussies over inter
gemeentelijke regionale samenwerking aangegeven op welke wijze het gebruik
van de termen "regio's", "in regionaal verband" of "op regionaal niveau" of soort
gelijke termen moet worden geïnterpreteerd. Er wordt gedoeld op enigerlei vorm
van samenwerking op een schaalniveau op of onder het provinciaal niveau. Het
gebruik van de termen is dan ook niet bedoeld om de vrijheid in het kiezen van
intergemeentelijke samenwerkingsvormen te beperken.
Omdat deze bestuursovereenkomst betrekking heeft op de samenwerking op
handhavingsgebied is expliciet aangegeven dat het gaat om handhavingsoverleg,
vandaar de termen RHO en LHO. Het overleg over andere milieu-onderwerpen
wordt niet via deze overeenkomst geregeld. Wel is besloten om de term "FMO" te
handhaven gezien de bekendheid met dit begrip.
Onder bestuurlijke partijen zijn de handhavingspartners opgenomen die de be
stuursovereenkomst ondertekenen. Ten aanzien van de diverse ministeries wordt
verwezen naar resp. de Inspectie Milieuhygiëne (ministerie van VROM), het
Staatstoezicht op de Mijnen (ministerie van EZ), de Algemene Inspectie Dienst
(ministerie van LNV), de Douane (ministerie van Financiën) en Rijkswaterstaat en
de Rijksverkeersinpectie (ministerie van V&W). In een aantal gevallen, bijv. ten
aanzien van de Douane, geldt hierbij dat de reeds bestaande hamenwerkings
verbanden worden gecontinueerd binnen het kader van de landelijke handha
vingstaak.
Uitdrukkelijk wordt in de doelstelling het verband gelegd met het realiseren en in
stand houden van een gewenste milieu-, water- en omgevingskwaliteit. Uiteraard
is handhaving één van de onderdelen die leiden tot dit doel. Teneinde de bijdrage
van handhaving zo groot mogelijk te laten zijn is een structurele samenwerking
van belang, waarvoor de juiste randvoorwaarden worden geschapen (in organi
satorische zin) en waarbij de inspanningen gerelateerd worden aan de daadwer
kelijke milieusituatie in Fryslan.
De partijen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de uitvoering van de afspraken
die in deze bestuursovereenkomst zijn opgenomen en voor het welslagen ervan,
zonder dat daarbij iets wordt afgedaan aan individuele bevoegdheden en verant
woordelijkheden. De wijze van uitvoering en de termijnen voor uitvoering worden
in het implementatieplan opgenomen. Conform de wens van de minister van
VROM wordt de bestuursovereenkomst binnen twee jaar na ondertekening ge
ïmplementeerd.
3
Toelichting op de bestuursovereenkomst
Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan
Toelichting op de bestuursovereenkomst
Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan
Artikel 1 Begripsbepalingen
Artikel 2 Doel van de overeenkomst
Artikel 3 Taken en bevoegdheden van partijen
Artikel 4 Belang van de samenwerking
lid 3