Blad 2
a. aanduiding van het exploitatiegebied of -gebieden en
aanwijzing van de daarin gelegen onroerende zaken, die
gebaat zijn door de aanleg van voorzieningen van
openbaar nut;
b. omschrijving van de uit te voeren voorzieningen van
openbaar nut en de daarmee verbandhoudende werkzaam
heden;
c. aanduiding van de mate, waarin kosten worden verhaald;
d. een aankondiging, dat de eigenaren binnen een genoemde
termijn een aanbod voor een exploitatieovereenkomst
zullen ontvangen;
e. de bepaling dat bij geen overeenstemming over een
exploitatieovereenkomst, kostenverhaal zal plaatsvinden
door middel van het heffen van baatbelasting;
f. begroting van kosten en opbrengsten.
Op deze onderwerpen wordt hierna nader ingegaan.
Ad a Exploitatiegebied of -gebieden en gebate objecten
Zoals in de inleiding al is aangegeven, zal er dit jaar
worden begonnen met de herinrichting van de Peperstraat, de
St. Jacobsstraatde Nieuwestad n.z. en z.z. ten westen van
de Duco Martenapijp en het Beursplein. Op de tekening, die
u hierbij aantreft zijn de begrenzingen van de her in te
richten gebieden aangegeven.
Naar ons oordeel zijn in de hiervoor aangegeven gebieden
met name de onroerende zaken met een commercieel gebruik
zoals kantoren, winkels, horecavoorzieningen en bedrijven,
welke onmiddellijk grenzen aan het nieuw in te richten
gebied, gebaat bij de werkzaamheden en kunnen percelen met
uitsluitend een woonbestemming buiten beschouwing worden
gelaten. Daarmee wordt eenzelfde grondslag gehanteerd voor
heffing van de baatbelasting als in de eerste fase van de
herinrichting van de binnenstad.
Ad b De uit te voeren voorzieningen
De voorzieningen omvatten in ieder geval:
1. het verfraaien van de openbare bestrating (aanbrengen
van natuurstenenband)
2. het aanbrengen en verfraaien van straatmeubilair
Het ligt in de bedoeling de meerkosten, dus de kosten van
het boven normaal inrichten van de straten in de aan de
orde zijnde gebieden, naar rato toe te delen aan de hier
voor onder ad a bedoelde onroerende zaken.
Ad c Mate van kostenverhaal
Evenals bij de herinrichting van de eerste fase, stellen
wij ons voor, dat 75% van de baat opleverende kosten worden
doorberekend als particuliere bijdrage in de kosten van
upgrading van de thans in geding zijnde fase van
herinrichting van de binnenstad. Concreet betekent dit, dat
Blad 3
er op grond van de huidige raming maximaal f 450.000,- als
particuliere bijdrage in de baatopleverende kosten zal
worden doorberekend.
Ad d Termijn aanbod exploitatieovereenkomst
Zoals de zaken er nu voorstaan, moet het naar ons oordeel
haalbaar zijn, dat de eigenaren van onroerende zaken in het
thans aan de orde zijnde deel van de binnenstad eind dit
jaar/begin volgend jaar een aanbod krijgen voor het sluiten
van een exploitatieovereenkomst. Voorwaarde hierbij is, dat
voor die tijd de kostenbegrotingen, waarop de verwachte
bijdragen en de baatbelasting worden gebaseerd, alsmede de
gebate onroerende zaken definitief door uw raad zijn
vastgesteld. Wat dit betreft zullen wij zo spoedig mogelijk
voorstellen terzake aan u voorleggen.
Ad e Overeenkomst of baatbelasting
Naar ons oordeel spreekt dit punt voor zich.
Ad f Begroting van kosten en opbrengsten
Gelet op het gestelde in artikel 4, lid 3 van de Exploi
tatieverordening gemeente Leeuwarden 1997 en het feit dat
de berekeningen op dit moment nog zeer globaal zijn,
stellen wij u voor het vaststellen van de begroting van
kosten en eventuele opbrengsten uit te stellen tot het
moment, dat hieromtrent meer zekerheid te geven is. Wat dit
betreft verwachten wij in de komende maanden op grond van
onder meer alsdan voor handen zijnde aanbestedingsresul
taten meer zekerheid te verkrijgen.
Rekeneenheid voor de berekening van bijdragen
De toerekening van het profijt, dat wordt genoten van de
van gemeentewege getroffen voorzieningen van openbaar nut
is geregeld in artikel 5 van de exploitatieverordening
gemeente Leeuwarden 1997. Hiervan ziet lid 1 meer specifiek
op exploitatiegebieden, waarin sprake is van uitgifte van
bouwgrond, terwijl lid 3 uw raad de mogelijkheid biedt een
grondslag te bepalen, die beter dan in lid 1 uitdrukking
geeft aan de aanwezige verschillen in profijt, die van de
door de gemeente getroffen voorzieningen van openbaar nut
worden genoten. Dit lid 3 is meer toepasselijk op de
situatie, zoals die in de binnenstad voorkomt. Hier is
namelijk geen sprake van uitgifte van bouwgrond, terwijl er
juist behoefte is de verschillen in profijt van de van
gemeentewege getroffen voorzieningen van openbaar nut beter
tot uitdrukking te brengen. Hieraan invulling gevende
hebben wij mede -gelet op de adviezen van de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten en de jurisprudentie dienaangaande-
voorkeur voor toepassing van een model, waarin het
perceelsoppervlak tot 40 meter achter de voorgevel en de
gevellengte van de betreffende percelen in ogenschouw
worden genomen.