Blad 2 de Peperstraat. In de laatst genoemde straat wordt de herinrichting gecombineerd met de aanpak van de gevels, nadat in het afgelopen najaar de vaste luifels zijn verwij derd Als gevolg van de noodzaak van onderhoud/restauratie van de pijpen, kelders en walmuren wordt de uitvoering van de herinrichting van de Brol e.o. uitgesteld tot 2001. In de uitwerking van de betreffende restauratieplannen wordt ook betrokken een onderzoek naar de mogelijkheid tot herbestemming van de kelders aan de Kelders en het Naauw. In 2000 start de herinrichting van het Beursplein. De daarna vrijkomende ruimte op het Zaailand zal deels worden benut voor de realisering van vervangende parkeergelegen heid voor het Oldehoofsterkerkhof op het Wilhelminaplein Ook vindt de reconstructie plaats van het Vliet. In relatie tot de oplevering van de parkeergarage Hoeksterend vindt, behalve de aanpak van de omgeving, ook de gefaseerde ingebruikname van het parkeerverwijssysteem plaats Er wordt gestart met de actieve aanpak van reclame-uitingen op basis van de onlangs vastgestelde nota reclamebeleid in de binnenstad, te beginnen met de Nieuwestad en Wirdumerdij k Tenslotte vindt in 2000 de besluitvorming plaats over: de uitgangspunten voor de planontwikkeling van het Oldehoofsterkerkhof de uitgangspunten voor de Prinsentuin het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan de invoering van de servicebus de evaluatie van het horecabeleid de oprichting van het Platform Centrummanagement De uitvoering van het project Binnenstad Nieuwe Stad heeft verregaande consequenties voor de bereikbaarheid van de binnenstad. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken is een goede afstemming van groot belang. In dat kader vervult het plan van aanpak een belangrijke rol. Door al aan het begin van de planvoorbereiding mogelijke knelpunten zichtbaar te maken kunnen hiervoor tijdig oplossingen worden bedacht. Langs deze weg wordt getracht de overlast en daarmee de mogelijke negatieve effecten voor de binnenstadseconomie beperkt te houden. Voor nadere informatie verwijzen wij u naar het hierbij gevoegde Plan van aanpak Binnenstad Nieuwe Stad 2000 met de daarin opgenomen uitvoeringsfasering. Blad 3 Financiën De totale kosten van uitvoering zijn voor het jaar 2000 becijferd op in totaal f 12.069.500,- Dit bedrag kan als volgt worden onderverdeeld: - planbegeleiding f 1.450.000,- - algemeen onderzoek f 147 000,- - binnenstadsring f 697000,- - herinrichting binnenstad f 2.660.500,- - verbindingszone f 2.210.000,- - diversen f 4.905.000,- Totaal f 12.069.500,- In dit bedrag is geen rekening gehouden met eventuele hogere kosten voor de realisering van een hoogwaardig buseiland op het Beursplein. Dit ontwerp inclusief de financiële effecten zal afzonderlijk aan u worden voorgelegd. Kredietverlening Voor de uitvoering van het gehele programma in 2000 is een krediet nodig van f 11.389.500,-. Als dekking voor de in 2000 te maken kosten worden de volgende middelen voorgesteld: Stelpost infrastructuur/VRI f 1.700.000,- Reserve Parkeren f 3.800.000,- EFRO f 100.000,- Baatbelasting private bijdragen f 850.000,- GSB f 50.000,- Rente 1999 f 250.000,- LNV GDU f 370.000,- SIOF f 4.269.500,- Totaal f 11.389.500,- Met betrekking tot de bovenstaande dekkingsmiddelen het volgende opgemerkt: Stelpost infrastructuur 2000 Hiervoor wordt verwezen naar het Meerjarenprogramma Infrastructuur 2000 dat op 17 januari 2000 aan u is voorgelegd Reserve Parkeren In het Meerjarenprogramma Infrastructuur 2000 is al melding gemaakt van een beoogde onttrekking aan de Reserve Parkeren ad f 500.000,- t.b.v. van het parkeerverwijssysteem. De kosten worden thans geraamd op f 800.000,-. Daarnaast betreft het een onttrekking van f 3 miljoen ten behoeve van de realisering van inpandige fietsparkeervoorzieningen in de binnenstad. EFRO Het betreft een subsidie die is toegezegd voor de herinrichting van het resterende deel van de Nieuwestad en Peperstraat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 244