Blad 2
de Peperstraat. In de laatst genoemde straat wordt de
herinrichting gecombineerd met de aanpak van de gevels,
nadat in het afgelopen najaar de vaste luifels zijn
verwij derd
Als gevolg van de noodzaak van onderhoud/restauratie van de
pijpen, kelders en walmuren wordt de uitvoering van de
herinrichting van de Brol e.o. uitgesteld tot 2001. In de
uitwerking van de betreffende restauratieplannen wordt ook
betrokken een onderzoek naar de mogelijkheid tot
herbestemming van de kelders aan de Kelders en het Naauw.
In 2000 start de herinrichting van het Beursplein. De
daarna vrijkomende ruimte op het Zaailand zal deels worden
benut voor de realisering van vervangende parkeergelegen
heid voor het Oldehoofsterkerkhof op het Wilhelminaplein
Ook vindt de reconstructie plaats van het Vliet.
In relatie tot de oplevering van de parkeergarage
Hoeksterend vindt, behalve de aanpak van de omgeving, ook
de gefaseerde ingebruikname van het parkeerverwijssysteem
plaats
Er wordt gestart met de actieve aanpak van reclame-uitingen
op basis van de onlangs vastgestelde nota reclamebeleid in
de binnenstad, te beginnen met de Nieuwestad en
Wirdumerdij k
Tenslotte vindt in 2000 de besluitvorming plaats over:
de uitgangspunten voor de planontwikkeling van het
Oldehoofsterkerkhof
de uitgangspunten voor de Prinsentuin
het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan
de invoering van de servicebus
de evaluatie van het horecabeleid
de oprichting van het Platform Centrummanagement
De uitvoering van het project Binnenstad Nieuwe Stad heeft
verregaande consequenties voor de bereikbaarheid van de
binnenstad. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken is
een goede afstemming van groot belang. In dat kader vervult
het plan van aanpak een belangrijke rol. Door al aan het
begin van de planvoorbereiding mogelijke knelpunten
zichtbaar te maken kunnen hiervoor tijdig oplossingen
worden bedacht. Langs deze weg wordt getracht de overlast
en daarmee de mogelijke negatieve effecten voor de
binnenstadseconomie beperkt te houden.
Voor nadere informatie verwijzen wij u naar het hierbij
gevoegde Plan van aanpak Binnenstad Nieuwe Stad 2000 met de
daarin opgenomen uitvoeringsfasering.
Blad 3
Financiën
De totale kosten van uitvoering zijn voor het jaar 2000
becijferd op in totaal f 12.069.500,- Dit bedrag kan als
volgt worden onderverdeeld:
- planbegeleiding
f
1.450.000,-
- algemeen onderzoek
f
147 000,-
- binnenstadsring
f
697000,-
- herinrichting binnenstad
f
2.660.500,-
- verbindingszone
f
2.210.000,-
- diversen
f
4.905.000,-
Totaal f 12.069.500,-
In dit bedrag is geen rekening gehouden met eventuele
hogere kosten voor de realisering van een hoogwaardig
buseiland op het Beursplein. Dit ontwerp inclusief de
financiële effecten zal afzonderlijk aan u worden
voorgelegd.
Kredietverlening
Voor de uitvoering van het gehele programma in 2000 is een
krediet nodig van f 11.389.500,-.
Als dekking voor de in 2000 te maken kosten worden de
volgende middelen voorgesteld:
Stelpost infrastructuur/VRI
f
1.700.000,-
Reserve Parkeren
f
3.800.000,-
EFRO
f
100.000,-
Baatbelasting private bijdragen
f
850.000,-
GSB
f
50.000,-
Rente 1999
f
250.000,-
LNV GDU
f
370.000,-
SIOF
f
4.269.500,-
Totaal
f
11.389.500,-
Met betrekking tot de bovenstaande
dekkingsmiddelen
het volgende opgemerkt:
Stelpost infrastructuur 2000
Hiervoor wordt verwezen naar het Meerjarenprogramma
Infrastructuur 2000 dat op 17 januari 2000 aan u is
voorgelegd
Reserve Parkeren
In het Meerjarenprogramma Infrastructuur 2000 is al melding
gemaakt van een beoogde onttrekking aan de Reserve Parkeren
ad f 500.000,- t.b.v. van het parkeerverwijssysteem. De
kosten worden thans geraamd op f 800.000,-. Daarnaast
betreft het een onttrekking van f 3 miljoen ten behoeve van
de realisering van inpandige fietsparkeervoorzieningen in
de binnenstad.
EFRO
Het betreft een subsidie die is toegezegd voor de
herinrichting van het resterende deel van de Nieuwestad en
Peperstraat